Gå til innhold

Puls og trening

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor mye må man ha i puls for å få noe utav treningen i det hele tatt? snakker da om kondisjonstrening.

Når jeg er borti sensorene så viser den som regel mellom 140-160. er det ok?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

jeg hadde 170 idag.. men skjønner ikke så mye mer enn deg altså;)

Gjest ~ Thea ~
Skrevet

For forbrenningstrening skal man ha 65 % av max puls. Husk at det også er øvre grense på hvor høy puls man bør ha når man trener. Jeg er 22 år og skal ha puls mellom 129 (65 % av maxpuls) og 169 når jeg trener. Dette står ofte anvist på apparater og kan sikkert finnes ut av vha litt søking på internett :).

Skrevet

Å gå etter anvisning på apparater er ikke særlig nøyaktig fordi puls er veldig individuelt fra person til person. For en tilsvarer 65% belastning en puls på 120, for en annen kanskje opp mot 150... Men 140-160 høres veldig greit ut, du tar nok ikke for lite i med den pulsen. :wink:

Hvis du ikke orker bryet med å finne din egen maks- og hvilepuls og regne ut dette kan det være en like god pekepinn hvor andpusten du blir. For å få noe ut av kondisjonstreningen skal du bli andpusten og svett. Hovedvekten av treningen bør foregå i snakketempo, dvs. at du ikke har problemer å snakke med en en evt. treningspartner mens du trener. Du bør også holde på i minimum 20 minutter. En mindre del av treningen kan kjøres på høyere pulsbelastning, dvs at du blir andpusten og ikke klarer å føre en fullstendig samtale.

Bruker du dette som utgangspunkt og sjekker pulsen din når du holder på i ulike treningstempo vil du finne ut hvor din puls ligger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...