Gå til innhold

En konfirmasjon - to selskap?

Anbefalte innlegg

Gjest Bare meg
Skrevet

Mor og far er skilt. De har to barn. Den eldste er konfirmert. Begge sider av familien var tilstede, og selskapet var en katastrofe, med drittslenging osv. som bare bidro til å ødelegge dagen for konfirmanten.

Nå står den yngste for tur. Mor vil nok en gang ha et felles selskap, selv om hun ikke er på talefot med far. Hun nekter også far å ha med seg sin nye samboer, til tross for at samboeren har et svært godt forhold til konfirmanten.

Er det i slike tilfeller best å holde to selskaper? Når man vet på forhånd at det er dømt til å mislykkes med et felles selskap?

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det er like greit da å holde to selskap, ja. Kan ikke være noe mosomt for konfirmanten å oppleve noe slikt på dagen sin, som skal være en morsom dag...

Gjest Bare meg
Skrevet

Konfirmanten synes det er greit med to selskap, ser jo med egne øyne at forholdet mellom mor og far er fryktelig dårlig. Men har vel ikke så mye h*n skulle sagt - mor har talt...

Så til syvende og sist er det far som må skjære igjennom og ta en endelig avgjørelse.

Skrevet

Dette er en vanskelig sak. Ikke noe moro for konfirmanten i det hele tatt. Og for å være erlig så synes jeg de voksne må kunne holde fred på en dag som denne.

Jeg synes synd i denne konfirmanten. Husker så alt for godt hvordan min konfirmasjon var. Min mor var ikke til stede engang. Hun valgte heller å bli med samboeren sin på sykehuset, han skulle opereres. At hun tok det valget har jeg slitt med i alle år etter det. Vi bodde den gang i ei lita bygd. Og at hun lot meg stå der og høre tiskingen og viskingen fra de bygdefolket om at hun ikke var der, det kan jeg ikke tilgi henne. Det var grusomt..... I tillegg klarte min far og lage krøll. Men det var jo ikke så ulikt han det heller....

Huff, nei. det her er ikke enkelt

Skrevet

Det er ikke så veldig uvanlig med to selskaper, så vil konfrirmanten det - må det jo absolutt være den beste løsningen.

Skrevet

Jeg har bare en ting å si. Jeg synest det er helt for jævlig at voksne ikke klarer å legge fra seg de problemene de måtte ha seg imellom på en dag der barnet deres skal stå i sentrum. Hvis de er glad i ungene sine, så skjerper de seg denne dagen. :evil:

Skrevet
Jeg har bare en ting å si. Jeg synest det er helt for jævlig at voksne ikke klarer å legge fra seg de problemene de måtte ha seg imellom på en dag der barnet deres skal stå i sentrum. Hvis de er glad i ungene sine' date=' så skjerper de seg denne dagen. :evil:[/quote']Helt enig, så her blir det EN fest.......
Skrevet

Vist det er helt umulig for de voksne å oppføre seg som voksne ville jeg gått for 2 fester. Vist mor har bestemt seg og er låst på det, vis henne denne tråen. Fortell henne at ikke allt dreier seg om henne og hva hun vil. Når man setter barn til verden må man ta ansvaret som følger med også!

(min familie er også litt sånn, men det er innad i familine på min mors siden, så litt over halvparten kom ikke i mitt bryllup. Ble skuffa og sinnt, men er litt eidre enn 15 så jeg tenker at det får være dems problem. Det var dem som gikk glipp av festligheten.)

Skrevet
Jeg har bare en ting å si. Jeg synest det er helt for jævlig at voksne ikke klarer å legge fra seg de problemene de måtte ha seg imellom på en dag der barnet deres skal stå i sentrum. Hvis de er glad i ungene sine' date=' så skjerper de seg denne dagen. :evil:[/quote']

Jeg er helt enig... (så hos oss blir det ett)

.... men om konfirmanten vil ha to selskaper fordi h*n vet at dagen blir ødelagt er det bedre med to enn å trumfre gjennom ett hvor fokuset ikke er på konformanten - men på de som slenger dritt til hverandre.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Jeg har bare en ting å si. Jeg synest det er helt for jævlig at voksne ikke klarer å legge fra seg de problemene de måtte ha seg imellom på en dag der barnet deres skal stå i sentrum. Hvis de er glad i ungene sine' date=' så skjerper de seg denne dagen. :evil:[/quote']

Signerer på denne

Skrevet

Enig!

Jeg syns det er skammelig at man skal være nødt til å ha to selskap fordi at to voksne mennesker ikke klarer å ta seg sammen for barnet sin skyld disse få timene. Ved å ha to selskap sier man jo at det er greit at de oppfører seg sånn.

(samtidig er det jo gutten det gjelder, så framfor å ødelegge dagen totalt, ville jeg kanskje gitt ham to selskap likevel, selv om jeg syns det er totalt forkastelig! De foreldre som ikke klarer å sette seg selv til side på en slik dag fortjener jo egentlig ikke å være til stede, men igjen er det gutten det går ut over, som alltid :-x )

Skrevet

Helt enig med dere. Her hadde jeg gått for to selskaper for gutten sin del, men at det skal være nødvendig er forkastelig.

Skrevet

Tja, er det forkastelig?

Det pågår altså en konflikt mellom de to voksne som gjør at de har vanskelig for å snakke sammen. Vel og greit at man kan ta seg sammen, men personlig ville jeg nok foretrukket to selskap framfor å ha mine to nærmeste personer med påklistret smil hele kvelden.

Joda, man kan ta seg sammen, men det betyr ikke at samtalen går lett og utvungent mellom partene. Det er forskjell på å ta seg sammen og å oppføre seg som om man er verdens beste venner.

En konfirmantfest bør vel helst ha en god stemning for konfirmantens del. Jeg stemmer for to selskap. En slik dag skal ha en stemning som viser at alle som er der trives i selskapet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det finnes ubegripelig mange umodne voksne her i verden... :-(

Gjest Bare meg (trådstarter)
Skrevet

Takk til alle dere som har svart.

Ja, jeg er helt enig i at man på en slik dag burde være voksen nok til å legge uoverensstemmelser til side og være "venner", men når dette ikke går, er det vel heller ikke så vellykket å insistere på å ha ett selskap.

Til informasjon så har far nå hatt en lang samtale med konfirmanten, og h*n har faktisk bedt om to selskaper. H*n forstår at det ikke hadde blitt vellykket med ett, og som h*n sa: "Skal det ikke være min dag, da?". Og jo - det er nettopp det som er poenget her!

Det absurde i denne saken, er at det var mors familie som ødela den forrige konfirmasjonen, ved å "fryse ut" fars familie. Mor arrangerte og inviterte, med det resultat at hennes familie var i flertall. Far fikk kun presentert regningen i etterkant. Så hvorfor gjenta dette? For å spare penger???

Vel, nå er beslutningen tatt. Konfirmanten, samt konfirmantens far m/familie, ønsker to selskaper. Og slik blir det. Synd på en måte, men til syvende og sist blir det nok best for alle parter. Det skal jo være konfirmantens dag, og da er vel ingen tjent med et selskap med trykket stemning.

Igjen - takk for innspill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...