Gjest LoisLane Skrevet 9. september 2004 #1 Del Skrevet 9. september 2004 Hva skjer på disse studiene/ kursene? Finnes det noen "grunnbøker" i det å skrive? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hillary Skrevet 14. september 2004 #2 Del Skrevet 14. september 2004 Generelt er det tekstrespons og endel teori (genre osv) og litteraturkritikk, tror jeg. Jeg har deltatt på Skrivekunstakademiet (Bergen) sitt responskurs og på NKS skrivekurs på nett. Det første var ok, men ikke verdt pengene for meg - i hevrt fall ikke akkurat da. en helg hvor man får gjennomgått egen tekst i løpet av en knapp time og også skal gi respons til 15 andre. En mulighet til å få seriøs respons. Man må ha 10 sider tekst. NKS var tilfeldigvis ok for meg fordi jeg traff (på nett) to andre som veldig ok å samarbeide med og vi var på samme nivå i utviklingsprosessen. Det var to ferske forfattere som skulle fungere som lærere der. De var dårlige og veldig snobbete, synes jeg. (Snobbethet i norsk litteraturmiljø - en mulig fordom hos meg?! - er en grunn til at jeg perosnlig ville skygge unna en del av skriveskolene, som Bø og Bergen. Men så liker jeg krim, og det er ofte ikke engang regnet som skjønnlitteratur.) Skriving læres først og fremst ved å skrive. Deretter lese. Deretter få konstruktiv respons. Og masse ros! (En skribent er dessverre ekstremt sårbar, og du bør vokte din egen tekst for folk som ikke har peiling og bruker storslegga før du kan takle det. Du kan takle mindre enn du tror av "velmenende kritikk". Skrivesperre er en brutal realitet.) Det finnes veldig mange bøker om skriving, men jeg anbefaler heller bøker om kreativ utvikling. Julia Cameron's The Artist's way (på norsk: Skriv!) er meget god. Se på Tanum eller Amazon. Du vil neppe skrive før du er klar, og prosessen inni deg kan ta flere år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå