Gå til innhold

Blodforgiftning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er sikkert verdens mest tullete spørsmål.... men for noen uker siden spurte min bestemor om det kunne være blodforgiftning, da jeg hadde en hevelse. Altså det var det ikke. Men spurte i den forbindelse hvordan jeg eventuelt skulle kunne se det. Og svaret var at det gikk blå streker fra såret/skaden.

Nå har mini på halvannet år fått flere flis, små risp o.l. i føtter og ben. Han bryr seg ikke med det, så da har jeg latt mini kjøre på og valgt og ikke begrense aktiviteten. Jeg tok ut en litt stor flis i går og nå er det en rød strek/sår der. Litt betent ser jeg, men det går også en tynn tynn blå strek ut fra det,i hver ende, slik at det er en 5-6 cm strek med såret etter flisen midt på. Det er som om noen skulle ha tegnet en strek med kulepenn, og den nesten er vasket bort. Men den er inni i huden altså. Bestemor blir vel hysterisk hvis jeg spør henne. Men det er vel neppe noe dette? Eller? Hadde sikkert ikke tenkt tanken på at dette var noe annet enn noe som går bort av seg selv, hvis det ikke var for at bestemor hadde nevnt denne blå streken. Det er midt under foten og han går og løper som vanlig. Det gjorde han for øvrig med flisen i også, så mulig han han har litt høy smerteterskel. Han bryr seg jo som sagt ikke med små risp o.l.

Han virker frisk og rask. Tenkte å smøre med pyrisept og ha på sokker i dag.

Noen som tror dette et bekymringsverdig?

Anonymous poster hash: 88fd3...593

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er sikkert verdens mest tullete spørsmål.... men for noen uker siden spurte min bestemor om det kunne være blodforgiftning, da jeg hadde en hevelse. Altså det var det ikke. Men spurte i den forbindelse hvordan jeg eventuelt skulle kunne se det. Og svaret var at det gikk blå streker fra såret/skaden.

Nå har mini på halvannet år fått flere flis, små risp o.l. i føtter og ben. Han bryr seg ikke med det, så da har jeg latt mini kjøre på og valgt og ikke begrense aktiviteten. Jeg tok ut en litt stor flis i går og nå er det en rød strek/sår der. Litt betent ser jeg, men det går også en tynn tynn blå strek ut fra det,i hver ende, slik at det er en 5-6 cm strek med såret etter flisen midt på. Det er som om noen skulle ha tegnet en strek med kulepenn, og den nesten er vasket bort. Men den er inni i huden altså. Bestemor blir vel hysterisk hvis jeg spør henne. Men det er vel neppe noe dette? Eller? Hadde sikkert ikke tenkt tanken på at dette var noe annet enn noe som går bort av seg selv, hvis det ikke var for at bestemor hadde nevnt denne blå streken. Det er midt under foten og han går og løper som vanlig. Det gjorde han for øvrig med flisen i også, så mulig han han har litt høy smerteterskel. Han bryr seg jo som sagt ikke med små risp o.l.

Kan jo få stivkrampe av slikt i verste fall. Hvor kom flisen fra? Er barnet vaksinert mot stivkrampe? (vaksinen virker i 10 år før man trenger å vaksineres på nytt)

Anonymous poster hash: 53ecd...bf6

Skrevet

Har hatt blodforgiftning og da gikk det blå streker fra såret (åpent gnagsår og basseng er farlig) og "mot" hjertet. Tegn en strek der streken slutter og følg med. Blir streken lenger må du gå til legen asap. Skal nevnes at såret var sinnsykt vondt da. Ikke "streken" men selve såret med betennelse.

AnonymBruker
Skrevet

se også https://www.google.com/search?hl=no&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1292&bih=630&q=blodforgiftning+s%C3%A5r&oq=blodforgiftning&gs_l=img.1.0.0l10.1701.6330.0.8707.15.7.0.8.8.0.156.654.5j2.7.0....0...1ac.1.64.img..0.15.713.btPI9G5NroA#imgrc=D1wgVbOoHmKDwM%3A

AnonymBruker
Skrevet

Har alerede tegnet strek i hver ende og skal sjekke om en stund igjen. Smurte på pyrisept også. Men har vel ikke effekt om dette skulle være mer alvorlig enn vanlig sår. Gutten er 1,5 år og har fulgt vaksinasjonsprogrammet. Og flisen er fra verandaen vår.

AnonymBruker
Skrevet

Har alerede tegnet strek i hver ende og skal sjekke om en stund igjen. Smurte på pyrisept også. Men har vel ikke effekt om dette skulle være mer alvorlig enn vanlig sår. Gutten er 1,5 år og har fulgt vaksinasjonsprogrammet. Og flisen er fra verandaen vår.

Be om råd på apotek om desinfiserende salver  behandling m.m.

Hør på apotek om noe av dette bør brukes:

"

Vårt turapotek

Her er et konkret forslag til et kompakt turapotek, basert på hva undertegnede tar med for en måneds tur på den canadiske tundraen. Denne pakka gir relativt god dekning, samtidig som den ikke blir for omfangsrik eller dyr.

Smertestillende:

Pinex 500 mg: 20 tabletter for mindre smerter og mot feber

Pinex Forte: 20 tabletter sterke smertestillende

Betennelsesdempende:

Brexidol 20 mg: 20 tabletter

Antibiotika:

Keflex 500 mg: 50 tabletter mot sår- og urinveisinfeksjoner. Nok til 1-2 kurer.

Sårsalver:

Aselli: 50 g tube. Mild sinkbasert salve

Bacimycin: 15 g tube. Til mindre infeksjoner i overflatesår

Mageregulerende:

Idoform: 30 kapsler"

http://www.friluftsliv.no/ekspedisjoner/turapoteket.html

AnonymBruker
Skrevet

Men, pga strekene du forteller om, ville jeg spurt på legesenteret for sikkerhets skyld om han bør komme og få sett på dette av lege

AnonymBruker
Skrevet

Be om råd på apotek om desinfiserende salver behandling m.m.

Hør på apotek om noe av dette bør brukes:

"

Vårt turapotek

Her er et konkret forslag til et kompakt turapotek, basert på hva undertegnede tar med for en måneds tur på den canadiske tundraen. Denne pakka gir relativt god dekning, samtidig som den ikke blir for omfangsrik eller dyr.

Smertestillende:

Pinex 500 mg: 20 tabletter for mindre smerter og mot feber

Pinex Forte: 20 tabletter sterke smertestillende

Betennelsesdempende:

Brexidol 20 mg: 20 tabletter

Antibiotika:

Keflex 500 mg: 50 tabletter mot sår- og urinveisinfeksjoner. Nok til 1-2 kurer.

Sårsalver:

Aselli: 50 g tube. Mild sinkbasert salve

Bacimycin: 15 g tube. Til mindre infeksjoner i overflatesår

Mageregulerende:

Idoform: 30 kapsler"

http://www.friluftsliv.no/ekspedisjoner/turapoteket.html

Vet ikke helt hva du mente nå. Jeg har skylt såret i rent vann og smurt på pyrisept salve. Dette er da ganske normal sårbehandling?! For vanlig småsår har jeg aldri hatt behov for noe mer. Jeg har flere barn som har fått stort og smått av skader. Men akkurat blodforgiftning har jeg aldri vært borti. Jeg skal ikke gi gutten noe betennelsedempende eller andre medikamenter før en lege har sagt at det er nødvendig i alle fall.

Men får neppe time hos legen i dag for det er ferie tid. Da må det være veldig akutt noe jeg ikke vet om det er, eller bruke legevakten i ettermiddag.

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hva du mente nå. Jeg har skylt såret i rent vann og smurt på pyrisept salve. Dette er da ganske normal sårbehandling?! For vanlig småsår har jeg aldri hatt behov for noe mer. Jeg har flere barn som har fått stort og smått av skader. Men akkurat blodforgiftning har jeg aldri vært borti. Jeg skal ikke gi gutten noe betennelsedempende eller andre medikamenter før en lege har sagt at det er nødvendig i alle fall.

Men får neppe time hos legen i dag for det er ferie tid. Da må det være veldig akutt noe jeg ikke vet om det er, eller bruke legevakten i ettermiddag.

Bacimycin er også ganske normalt

Selv om du evt ikke får time i dag, burde du i hvertfall ringe og forklare om såret, og få vite om hva du skal gjøre og om du må komme med han i dag

AnonymBruker
Skrevet

Bedre å ringe legesenteret og spørre nå, enn å bruke   legevakten i ettermiddag

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min mener han ikke kan se noe, og at det ville vært mye tydlig er hvis det var noe sånt. Ikke vet jeg.

Legekontoret er stengt mellom 11 og 13 og det sitter ikke helsepersonell i skranken. Så får ingen vurdering annet enn at jeg forteller selv at det er akutt og rydder plass til meg. Men det er jo et par timer til telefonen er åpen igjen uansett. Så da får jeg se om det er noen forandringer til da. For øyeblikket må jeg eventuelt ringe sykehuset.

Og tror nok det er greit med det jeg har for å rense såret enn så lenge. Men vet at det finnes ulike typer der også. ☺

AnonymBruker
Skrevet

Tror blodforgiftning også kjennetegnes av feber, frostrier og nedsatt allmentilstand. Så ville sett det an en smule om han er i fin form:)

Anonymous poster hash: 4ae24...28a

AnonymBruker
Skrevet

Tror blodforgiftning også kjennetegnes av feber, frostrier og nedsatt allmentilstand. Så ville sett det an en smule om han er i fin form:)

Anonymous poster hash: 4ae24...28a

Ja er jo egentlig det jeg tenker også. Var bare denne stripa som gjorde at jeg i alle forfjamselse fikk meg til å søke råd her. (Og det vet vi at ofte fungerer bra.... 😜 ) Har jo hørt om det før bestemor snakket om det og er denne stripa som alltid går igjen. Men synes ikke man lett kunne fine bilder av dette på netter heller. Så mulig det ser helt anderledes ut enn dette. Veldig svakt dette her. Men av det jeg har lest virker det som det sprer seg og man blir dårlig relativt raskt. Så hvis jeg følger med så vil jeg vel merke mer en jeg har til nå. Eneste annet er at han spiser litt dårlig, men det gjorde han flere dager før flisen også.

Ser det nok an ja. Litt rart er det med den streken, men kan jo bare være tilfeldig.

AnonymBruker
Skrevet

Sepsis (blodforgiftning) er livstruende. Det kommer som oftest fort, man blir fort veldig dårlig. Så det er nok ikke det. Som regel så skal det mer til enn en flis også. Det har nok blitt betent rundt flisen, men kroppen ordner det ganske så raskt. Du har gjort alt riktig.

Her kan du lese om sepsis http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/infeksjoner/blodforgiftning-sepsis-1755.html?page=1

Anonymous poster hash: beb1d...d44
AnonymBruker
Skrevet

Sepsis (blodforgiftning) er livstruende. Det kommer som oftest fort, man blir fort veldig dårlig. Så det er nok ikke det. Som regel så skal det mer til enn en flis også. Det har nok blitt betent rundt flisen, men kroppen ordner det ganske så raskt. Du har gjort alt riktig.

Her kan du lese om sepsis http://nhi.no/pasienthandboka/sykdommer/infeksjoner/blodforgiftning-sepsis-1755.html?page=1

Anonymous poster hash: beb1d...d44

Takk 😉 det var egentlig det jeg også trodde og formen er fin. Vi fortsetter med litt sårstell og tror nok det bare kommer av at det er litt betent og hovent rundt. Lurer litt på om det kan ligge en åre rett under og at den har blitt mer synlig pga flisen. Vi tar det med ro og bare følger litt med på det.

Egentlig er det dumt å la seg skremme av dramatiske bestemødre 😜 og ikke så mye bedre å forsette dramatikken på kg. Men han mannen er sjelden til hjelp. Han tar alt med knusende ro. Burde kanskje lære litt av han. 👼

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...