AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #1 Skrevet 24. juli 2015 Jeg har for ørtende gang bestemt meg for å gå ned i vekt, og også denne gangen ser det ut til å ikke fungere. Jeg er 170 cm og veier 88 kg (kvinne). Begynte for 3 uker siden. Spiser 1200 kcal om dagen, veier absolutt alt jeg spiser. I tillegg trener jeg 6 dager i uka. Jeg har alltid trent, men har økt intensitet, hyppighet og varighet. Totalt trener jeg vel ca 9 timer på en uke, kombinasjon av løping / jogging og styrketrening. Regner med jeg ihvertfall må forbrenne 500 kcal på en økt så nettokalorier blir 700. Har kuttet alt av godteri, kaker, alkohol etc. Har gått OPP 200 g på disse 3 ukene. Ifølge eksperter handler det jo utelukkende om kalorier inn og ut. Hvor mange flere kalorier må jeg kutte da?! Jeg må jo ha I meg litt mat også, klarer ikke å leve på under 500 nettokalorier tror jeg. Hjelp Anonymous poster hash: 079b5...06d
KajaKri Skrevet 24. juli 2015 #2 Skrevet 24. juli 2015 Forstår frustrasjonen din. Men kast badevekta!! Bruk heller målebånd. Badevekt er bare noe tull. Jeg veier 62 kg på badevekten og er tynnere enn venninnene mine som veier 58 liksom, og vi er like høye. Den gir deg bare dårlig samvittighet. Spis det du skal og ikke for lite. Spis sunt og variert og kutt ut snop,kaker, alkohol og alt som har mye kalorier
Gjest Nanne70 Skrevet 24. juli 2015 #3 Skrevet 24. juli 2015 For det første - 200 g er så lite at det er ikke noe å bry seg om. Det betyr egentlig at vekta har stått stille, men du har sannsynligvis begynt å bygge muskler. Merker du ikke forskjell på klærne eller ser litt forskjell i speilet? Jeg tenker også at kroppen din tviholder på det lille av energi du tilfører, siden du trener så mye. 1200 kcal er i alle tilfelle for lite, du bør ikke spise mindre enn 1500 kca./dag. Vektnedgang er faktisk avhengig av flere faktorer enn bare kalorier inn - kalorier ut. Ulike hormoner spiller en rolle, og disse påvirkes til en viss grad av hva du spiser. Hvis kroppen din er stresset, vil den dessuten produsere for mye kortisol, et hormon som bremser vektnedgang. Ellers er det først og fremst kostholdet som er viktig for vektnedgang, mye nyere forskning viser at trening har mindre effekt på vektnedgang enn man tidligere har trodd. Det betyr ikke man skal la være å trene, fordi variert trening uansett har mange andre helseeffekter. Men skal du ned i vekt, er kostholdet viktigere. Spis sunt og variert, mest mulig rene matvarer, og sørg for å få i deg både tilstrekkelig proteiner og fett.
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #4 Skrevet 24. juli 2015 Du spiser ALTFOR lite! Uansett kan vekten din svinge med +/- 5 kg, avhengig av når du veier deg, vann etc. Slutt å veie deg, gå for målebånd. Det er langt fra kalorier inn/ut som gjelder, det er altfor komplisert til å tenke så enkelt. Du må spise variert, få i deg nok fett, proteiner etc. Øk mengden mat du spiser, tren styrke og kardio så skal du se du vil bli strammere og sprekere Sett deg også inn i hva kroppen trenger av næringsstoffer og hvorfor Anonymous poster hash: f414d...b3f 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #5 Skrevet 24. juli 2015 Takk for svar! Vet ikke om jeg tør å spise mer, da kan jeg vel risikere å gå enda mer opp i vekt? Det er bare så utrolig frustrerende. Ifølge disse kalkulatorene skal jeg jo ha langt over 2000 kcal bare for å holde samme vekt, så jeg burde jo ha gått ned noe nå... og når det gjelder muskler leste jeg at kvinner kan legge på seg maks 4 kg muskler på et år med intensiv styrketrening og det utgjør jo ikke så mye i måneden...Anonymous poster hash: 079b5...06d
Florence Skrevet 24. juli 2015 #6 Skrevet 24. juli 2015 (endret) Takk for svar! Vet ikke om jeg tør å spise mer, da kan jeg vel risikere å gå enda mer opp i vekt? Det er bare så utrolig frustrerende. Ifølge disse kalkulatorene skal jeg jo ha langt over 2000 kcal bare for å holde samme vekt, så jeg burde jo ha gått ned noe nå... og når det gjelder muskler leste jeg at kvinner kan legge på seg maks 4 kg muskler på et år med intensiv styrketrening og det utgjør jo ikke så mye i måneden...Anonymous poster hash: 079b5...06d Nei, du spiser altfor lite! Last ned Myfitnesspal og legg inn høyde, vekt og ønsket vekt så får du vite hvor mange kalorier du bør ligge på. Hver dag legger du inn det du spiser + det du forbrenner ved trening den dagen så kommer du til å få se at du må øke kaloriinntaket de dagene du trener. Tillegg: 700 kalorier om dagen??? Endret 24. juli 2015 av lizzie_ 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #7 Skrevet 24. juli 2015 Sikker på at du regner kcal riktig og tar med ALT du spiser? Høres ganske rart ut slik du beskriver det. Men mulig du har fått mer muskler og derfor viser det ikke så godt at du har mistet fett. Husk også at å gå ned kan ta tid. Det tok tid å gå opp, det vi ta tid å komme ned. Ellers, lykke til. Dette klarer du! Anonymous poster hash: 24675...b63
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #8 Skrevet 24. juli 2015 Ja, veier absolutt alt jeg spiser. Spiser bare mat som kan måles nøyaktig slik at jeg vet nøyaktig kaloriinnhold, så har kuttet ut gryteretter, supper osv. Anonymous poster hash: 079b5...06d
Florence Skrevet 24. juli 2015 #9 Skrevet 24. juli 2015 Ja, veier absolutt alt jeg spiser. Spiser bare mat som kan måles nøyaktig slik at jeg vet nøyaktig kaloriinnhold, så har kuttet ut gryteretter, supper osv.Anonymous poster hash: 079b5...06d Igjen, du spiser ALTFOR lite. 700 nettokalorier er ikke levbart. 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #10 Skrevet 24. juli 2015 Du har et spiseproblem ts.. Skaff deg hjelp Anonymous poster hash: f414d...b3f 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #11 Skrevet 24. juli 2015 Spiseproblem? Har et problem med å gå ned I vekt 😊 er overvektig så har nok å ta av ihvertfall, vil ikke gå opp mer nå. Bmi på 30 er mer enn nok... Anonymous poster hash: 079b5...06d
Florence Skrevet 24. juli 2015 #12 Skrevet 24. juli 2015 Spiseproblem? Har et problem med å gå ned I vekt er overvektig så har nok å ta av ihvertfall, vil ikke gå opp mer nå. Bmi på 30 er mer enn nok...Anonymous poster hash: 079b5...06d Hvorfor svarer du ikke oss som sier du spiser ALTFOR LITE? 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #13 Skrevet 24. juli 2015 Men hvis jeg spiser mer blir jo kaloriregnskapet dårligere = opp i vekt? Det må da være mer helsefarlig med en bmi over 30 enn å få i seg for lite mat? Anonymous poster hash: 079b5...06d
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #14 Skrevet 24. juli 2015 Men hvis jeg spiser mer blir jo kaloriregnskapet dårligere = opp i vekt? Det må da være mer helsefarlig med en bmi over 30 enn å få i seg for lite mat? Anonymous poster hash: 079b5...06d
Florence Skrevet 24. juli 2015 #15 Skrevet 24. juli 2015 Nei, du skal ha et mye høyere kaloriinntak enn du har nå kun for å eksistere. Ta kontakt med legen din så du kan få den kunnskapen du trenger for å slanke deg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå