Gå til innhold

Er det ok at han lar eksen låse seg inn i huset vårt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er i et forhold der samboeren min har et barn fra før, og vi har et barn sammen jeg og han. I tre år har vi vært sammen, og i tre år har det vært et problem at han lar eksen låse seg inn selv i huset vi bor i (vi har kodelås, som det ikke nytter å bytte siden han gir den til sønnen som igjen gir den til mor). Ubehagelig for meg å plutselig ha henne midt på stuegulvet i tide og utide når ingenting er avtalt, men da spesielt når ingen av oss er hjemme.

Vi var nylig bortreist en uke, og før vi dro låste jeg døra med nøkkel istedet for kode nettopp for å slippe enda en konflikt ang. dette. Mot slutten av ferieturen dro barnet tilbake til mor, og når vi kom hjem viste det seg at samboeren min hadde sendt husnøkkelen med eksen som måtte hente noe til sønnen på vaskerommet vårt.

Det var tydelig at jeg ikke skulle få vite om dette, da jeg ikke ble informert om noe før jeg hadde endevendt veska etter nøkkelen da jeg sto på trappa. Samboeren min ba meg slappe av, og sa at hun hadde bare vært rett innfor døra å henta det hun skulle ha, men den gang ei! Skuffer og skap både på badet og på sønnens rom sto på vidt gap, så det er tydelig at noen fortsatt føler seg som hjemme her. Døra til soverommet vårt, badet, boden, alt sto åpent da vi dro siden det som regel er hektisk når vi skal avgårde med ungene. Og for meg som setter uendelig stor pris på privatlivet mitt, så blir jeg så innmari sint av å vite at akkurat HUN har snoka rundt uten at jeg var her. Det er tross alt mine ting, mitt hus også.. Men samtidig skjønner jeg jo at hun ikke kan nektes å hente ting barnet "trenger", og at jeg ikke burde bli rasende på samboeren min for det. Men når han vet så godt hvor skoen trykker for meg, burde det ikke da gå an å be eksen planlegge bedre hva hun trenger når hun har tid med barnet? Istedet for at hun måå hente akkurat den jakken, akkurat nå? Eller akkurat den lua som er her, og ikke en av de 10 hun har tilgjengelig hos seg? Og aller helst skal ting hentes og bringes når det passer dårligst for oss, alltid på hennes premisser.

Samboeren mener jeg er urimelig og at eksen ikke gjør noe galt, og han ser ikke at mine grenser overtrampes voldsomt her. Og da blir jeg taus, og han får fred. Jeg blir taus fordi jeg fatter ikke hvordan noe som plager meg SÅ mye, kan være så ubegripelig for han.

Er jeg så urimelig her? Blir rett og slett usikker, siden vi har så totalt forskjellige meninger om dette..

Anonymous poster hash: 00e57...3cc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er en ting å låse seg inn for å hente noe en sjelden gang.. Men til denne grad er det uakseptabelt for meg iallefall.

Endret av Moonwalker
  • Liker 13
Skrevet

Jeg syns ikke du er urimelig. Hadde ikke godtatt at eksen til kjæresten hadde låst seg inn i vårt hus, avtale eller ikke. Hun kan komme innom når minst en av oss er hjemme.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke ok! Privatliv og kontroll i egen hjem har alle rett til, inkludert deg.

Anonymous poster hash: 82b77...ee0

• Liker 11
Skrevet (endret)

Nei, det er overhode ikke greit av eksen å trampe inn i deres felles hus. Dette kan umulig være normalt??? 

Med tanke på at du faktisk bor der du også, så får du sette ned foten litt hardere. Hun må kunne klare og planlegge bedre, eller din mann burde i så fall planlegge bedre hva han sender med sønnen. 

Det er direkte frekt av henne å buse inn på den måten, og syns egentlig hele greia er veldig merkelig. Det er ikke hun som bor der, men dere. Send eventuelt en melding til henne og si i fra om det, fordi personlig hadde jeg vært rasende! 

Eller be mannen din om å skjerpe seg, og være litt klarere på hva som er greit og ikke. Det sier jo en del om han når han tillater dette også??

Endret av Ms.Sommerfugl
  • Liker 4
Gjest Saxofon
Skrevet

Jeg hadde reagert uansett hvem som gjorde dette. Jeg liker heller ikke at folk kan snoke, ta på og flytte på ting osv og dette hadde faktisk vært en noe jeg hadde forlatt samboeren for hvis han forsatte overtrampen. Det er en vond indre uro som jeg synes du fortjener å slippe

• Liker 5
Skrevet

Det er en ting å låse seg inn for å hente noe en sjelden gang.. Men til denne grad er det uakseptabelt for meg iallefall.

Syns nå det er litt merkelig og, jeg da.

Hvorfor skal eksen inn i huset i det hele tatt? Hvis sønnen er stor nok til å låse seg selv inn i huset, så bør han være stor nok til og hente egne ting også.

• Liker 12
Skrevet

Trenger moren å låse seg inn for å hente så mye ting til ungen? Klarer ikke far å sende med ungen det han trenger når han drar til mor?

• Liker 3
Skrevet

Mitt hus er åpent for mine , anytime. Og to av mine beste venner har nøkler hjem til meg . Men , situasjonen du beskriver hadde ikke vært greit for meg.

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er overhode ikke greit av eksen å trampe inn i deres felles hus. Dette kan umulig være normalt???

Med tanke på at du faktisk bor der du også, så får du sette ned foten litt hardere. Hun må kunne klare og planlegge bedre, eller din mann burde i så fall planlegge bedre hva han sender med sønnen.

Det er direkte frekt av henne å buse inn på den måten, og syns egentlig hele greia er veldig merkelig. Det er ikke hun som bor der, men dere. Send eventuelt en melding til henne og si i fra om det, fordi personlig hadde jeg vært rasende!

Eller be mannen din om å skjerpe seg, og være litt klarere på hva som er greit og ikke. Det sier jo en del om han når han tillater dette også??

Jeg har lenge vurdert å sende en melding til henne eller ta det opp når hun plutselig står her, men sliter litt med å si det på en måte som hun forstår, og uten at det blir dårlig stemning.

Samboeren når jeg ikke fram til med dette uansett hvor mye jeg tramper i gulvet, så da er det kanskje siste løsning å si fra selv?

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I løpet av 13 år som samarbeidende forelder, så har min eks aldri låst seg inn hos meg. Ei heller jeg hos han. Aldri. 

Dette synes jeg ikke du skal finne deg i, det høres helt merkelig ut å ikke klare og planlegge såpass. 

Får du lov til å låse deg inn hos henne når du trenger å hente ting? Når hun er på ferie feks? 

Anonymous poster hash: 23b5b...aff
  • Liker 2
Skrevet

I løpet av 13 år som samarbeidende forelder, så har min eks aldri låst seg inn hos meg. Ei heller jeg hos han. Aldri.

Dette synes jeg ikke du skal finne deg i, det høres helt merkelig ut å ikke klare og planlegge såpass.

Får du lov til å låse deg inn hos henne når du trenger å hente ting? Når hun er på ferie feks?

Anonymous poster hash: 23b5b...aff

Nei, det har jeg vondt for å tro.. Men hvem vet. Samboeren min går rett inn hos henne, noe jeg synes er en uting. Ellers har det aldri vært nødvendig å hente noe når hun er borte, og sikkert ikke mulig heller.

TS

Skrevet (endret)

Trenger moren å låse seg inn for å hente så mye ting til ungen? Klarer ikke far å sende med ungen det han trenger når han drar til mor?

Nei, det er svært sjeldent at det er noe nødvendig som må hentes. Sånn som jeg ser det er det mer et kontrollbehov hun har, nesten som om hun liker å stikke innom her. Endret av frøkenfryd20
AnonymBruker
Skrevet

Eksen til mannen min gjorde det der en gang. Jeg lå i badekaret da hun låste seg inn med barnets nøkkel på en dag da barnet var hos henne. Mannen min hadde låst døra da han gikk på jobb om morgenen. Jeg trodde det var innbrudd da jeg hørte noen gå opp trappene i huset og romstrere rundt. Jeg ble ganske redd og sint og ropte ut at jeg ringte politiet. Da viste det seg å være eksen som hadde trodd at "vi ikke var hjemme". Tok lang tid for meg å roe meg ned.

Vi innførte regel om at hun bare kan hente ting når det er noen hjemme - barnet, mannen min eller jeg, og hun skal si ifra først. Hun får ikke være i huset uten at en av oss er der. Og vi har sagt til barnet at det skal sies ifra (rop gjerne fra gangen) dersom det har med noen hjem - om det så er mor, venner eller andre ting. Vi voksne sier jo ifra til hverandre og barnet dersom vi har med folk inn i huset som man ikke forventer å møte på der. Det har fungert helt greit.

Anonymous poster hash: 27a9a...029
  • Liker 3
Skrevet

Det er helt greit at hun har mulighet til å låse seg inn, men hun skal selvfølgelig si fra på forhånd så dere vet når og hvorfor. Og om dere er hjemme så må hun jo ringe på som andre folk...

• Liker 1
Skrevet

Eh..NEI, ikke ok.. Det hadde jeg aldri akseptert.. !

Skrevet

Ikke greit !!! Her har ikke eksen til mannen nøkkel, så hun ringer da moren til gubben og ber henne låse opp for å se etter nåde ditt og datt. Gjett om jeg satt ned foten når de plutselig dukket opp og ikke trodde jeg var hjemme fordi jeg ikke svarte på tlf !!!

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er overhodet ikke normalt. Og det er heller ikke greit.

Det er deres hjem, og kun dere har tilgang. Andre kan ringe om de vil komme innom. Ting barna trenger sendes med dem. Det er slik normale familier ordner ting. 

Her må din samboer sette foten det. Det at han går bak din rygg vitner om total mangel på respekt for deg, en slik mann ville jeg ikke kunnet leve med, men det er klart at har man valgt det så har man valgt det...

Anonymous poster hash: 38cd2...b15
Skrevet

Spør om han har tenkt at du får samme ordning som henne, når du blir eks på grunn av dette!

Nei, det var en svart spøk.

Men få en time på familievernkontoret.

Der får dere luftet situasjonen.

Eventuelt be han lese denne tråden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde aldri akseptert situasjonen TS beskriver. 

Hvor gammel er sønnen? 

Jeg synes nemlig det er rart at sønnen er gammel nok til å ha sin egen nøkkel, men ikke gammel nok til å hente sine egne ting. 

Anonymous poster hash: 23a59...9cf
  • Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...