Gå til innhold

Hvordan oppdager man narsissister på første date?

Anbefalte innlegg

Gjest Cartman
Skrevet

Jeg har lest mange av trådene her på singelforumet og andre forum. Det er mange som har hatt dårlige erfaringer med ulike former for dating. Noe av grunnen kan være at "den andre" er narsissist. Det er fort gjort å tenke at alle mennesker har det samme følelseslivet som en selv. Det kan være vanskelig å sette seg inn i et sinn som er uten følelser. Et sinn som bare er et speilbilde av andre sinn. En som sier de riktige tingene, men som fort endrer atferd når du er på kroken.

Sam Vaknin har laget en sjekkliste for hvordan man kan oppdage narsissisme på første date. Jeg legger ved linken her:

https://www.youtube.com/watch?v=jYP9JShyXAc

Hvis daten oppfører seg merkelig eller gir deg en dårlig følelse, så kan du sammenligne datens adferd med kjennetegnene til Vaknin.

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er gale med å date en narsissist egentlig?

Anonymous poster hash: 5cb74...6af
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest mange av trådene her på singelforumet og andre forum. Det er mange som har hatt dårlige erfaringer med ulike former for dating. Noe av grunnen kan være at "den andre" er narsissist. Det er fort gjort å tenke at alle mennesker har det samme følelseslivet som en selv. Det kan være vanskelig å sette seg inn i et sinn som er uten følelser. Et sinn som bare er et speilbilde av andre sinn. En som sier de riktige tingene, men som fort endrer atferd når du er på kroken.

Sam Vaknin har laget en sjekkliste for hvordan man kan oppdage narsissisme på første date. Jeg legger ved linken her:

https://www.youtube.com/watch?v=jYP9JShyXAc

Hvis daten oppfører seg merkelig eller gir deg en dårlig følelse, så kan du sammenligne datens adferd med kjennetegnene til Vaknin.

Tusen takk!

Oppfører psykopater og narsissister seg svært likt, ettersom tittelen på videoen er :"Spot a Narcissist or a Psychopath on Your First Date"

Jeg har problem med å forstå engelsk. Har du link til lignende informasjon på norsk?

Anonymous poster hash: d2e8a...9a2

Gjest Cartman
Skrevet

Hva er gale med å date en narsissist egentlig?

Anonymous poster hash: 5cb74...6af

Det kommer tydelig frem i videoen, men jeg kan forklare dette. Narsissisten mangler empati og vil hele tiden beskytte sitt eget selvbilde. Personen har storhetstanker om seg selv, men har også svært lav toleranse for kritikk. Mangelen på empati vil føre til at personen vil speile andre mennesker, da personen selv ikke vet hva ekte følelser er. 

Så hva er problemet med narsissisten? Problemet er at vedkommende vil være sjarmerende i starten. Du vet ikke at personen er en narsissist, hvis du ikke ser etter de riktige tingene. Familien din vil like vedkommende. Deretter kommer vedkommendes sanne ansikt frem. Narsissisten vil bryte ned partneren og barna sine psykisk. Dette er en del av det verbale misbruket. Deretter vil han eller henne bli svært hyggelig og godhjerta. Denne kombinasjonen av verbalt misbruk på den ene siden og snill og grei på den andre fører ofte til at det er vanskelig å bryte ut. I mange tilfeller tror man at det er en selv som har gjort noe galt. Hvorfor det? Fordi narsissisten vil alltid skylde på alle andre. I tillegg vil familien din kunne bli svært sjarmert av personen, da personen viser sine beste sider i familiesammenhenger.

Gjest Cartman
Skrevet (endret)

Kan du si noe om hva du mener om tekstene i denne bloggen: er de skrevet av psykopater?

http://www.psychopathicwritings.com/2011/06/truth-or-myth-psychopathic-stare-part-5.html

Det er nesten umulig å bedømme en persons psyke ut i fra en tekst. Man må nesten se deres adferdsmønster. Når jeg dater kvinner, så ser jeg etter den egentlige personen. Personen bak masken. Den personen kan være vanskelig å oppdage når man tekster.

Endret av Cartman
AnonymBruker
Skrevet

Det er nesten umulig å bedømme en persons syke ut i fra en tekst. Man må nesten se deres adferdsmønster. Når jeg dater kvinner, så ser jeg etter den egentlige personen. Personen bak masken. Den personen kan være vanskelig å oppdage når man tekster.

Tusen takk for svar, og tusen takk for alt du deler som kan hjelpe mange av oss! :blomst:

• Liker 1
Gjest Citronella
Skrevet

Du kan ikke stille en diagnose utifra første date, selv ikke en psykiater kan det.

Slutt å vær så opptatt av diagnoser! Heller fokuser på at normalbegrepet er så mye videre enn mange vil ha det til.

• Liker 4
Gjest Cartman
Skrevet

Tusen takk!

Oppfører psykopater og narsissister seg svært likt, ettersom tittelen på videoen er :"Spot a Narcissist or a Psychopath on Your First Date"

Jeg har problem med å forstå engelsk. Har du link til lignende informasjon på norsk?

Jeg kan prøve å oppsummere dette. Jeg er ganske trøtt, men får ikke sove. Derfor kan dette fremstå litt rotete.

Psykologer benytter seg av ulike begreper som psykopati, sosiopati og narsissisme. Jeg vil si at narsissister og psykopater oppfører seg noe forskjellig. Narsissister har et større behov for å vise seg fram. Ordet narsissisme kommer av Narkissos. Narkissos ble forelsket i sitt eget speilbilde og druknet i vannet. Derfor brukes narsissisme om personer som har behov for å vise sin egen storhet, empatiløshet og manipulasjon. Psykopater kan være svært vanskelig å avsløre, da de ikke har det samme behovet for oppmerksomhet.

Narsissister og psykopater er tilstander som går inn i hverandre. Det kan være vanskelig å forklare forskjellen, men la meg forsøke. Hvis vi tar for oss Hitler og Stalin. To empatiløse massemordere som opptrådte svæææært forskjellig. Likevel forstod de hverandre veldig godt. Stalin var faktisk i sjokktilstand da Hitler invaderte Sovjetunionen. Han kunne ikke forestille seg en krig med Tyskland, da han av en merkelig grunn stolte på Hitler.

Hitler er et typisk eksempel på en narsissist. Han hadde stort oppmerksomhetsbehov og han elsket oppmerksomheten rundt sin egen storhet. Dette kombinert med massedrap på mennesker, medisinske eksperimenter på jøder, misbruk av sin søster og hans dårlige forhold til sin voldelige far er alle tegn på narsissisme. Det kanskje mest typiske tegnet på hans narsissisme var at han mente at tyskerne ikke fortjente han. At Tyskland tapte krigen skyldtes det tyske folk. Han fraskrev seg alt ansvar og tviholdt på sin storhet.

Stalin derimot tilbragte mye tid utenfor rampelyset. Han hadde ikke noe stort behov for voldsomme forsamlinger. Han led av forfølgelsesvannvid, kombinert med totalt mangel på empati. Stalin hadde sikkert flere diagnoser, men han var mest sannsynlig psykopat. Hans vei til makt var også totalt forskjellig fra Hitler. Mens Hitler forførte folket i god narsissistisk stil, så manipulerte Stalin både partiet og folket. Han sørget for at politiske motstandere ble fjernet og tok makten. Det er kjent historie. Det ikke mange vet er hvordan han styrte. Han plasserte noen av de verste menneskene i maktposisjoner. Hvorfor? Fordi han hadde så mye dritt på dem. Hvis noen av dem utfordret Stalin, så hadde han mye han kunne bruke mot dem. På denne måten sørget han for total kontroll. Dette er en typisk psykopatmåte å styre på. Psykopater plasserer gjerne drittsekker de kan kontrollere i viktige personer.

Så skal jeg svar på spørsmålet ditt.

Likheter

Begge vil fraskrive seg ansvar. Begge mangler empati. Begge vil ikke fungere i et normalt forhold. Verbalt misbruk vil forekomme.

Forskjeller

Hva er forskjellen? Narsissister vil vise seg frem. Deres grandiositet vil før eller siden komme til syne. Narsissister reagerer også ekstremt dårlig på kritikk. Du vil kunne oppleve et verbalt angrep uten like, hvis du kritiserer vedkommende.

Psykopater viser ikke i like stor grad deres grandiositet. Selv om den kan ligge litt under overflaten. De har ikke det samme oppmerksomhetsbehovet og kan kanskje virke mer alminnelige. De er riktignok ekstremt gode manipulatorer. Deres egentlige motiver vet bare de. Motivene er forskjellige.

Hvordan avslører du narsissister og psykopater?

Narsissister vil før eller siden vise et selvbilde uten like. Deres behov for bekreftelse, kombinert med total mangel på selvkritikk bør få varsellampene til å blinke. En person som oppfører seg slik lider av narsissisme eller så kan det dreie seg om en med sosial angst som overkompenserer.

Psykopaten vil i mange tilfeller oppføre seg roligere. Du vil med tiden oppleve at personen vil kontrollere deg. Hvor har du vært? Hvem har du vært med? Personen vil gjerne bestemme hvordan du skal kle deg. Hvem du skal være venner med. Psykopater er riktignok svært forskjellige, men de deler et felles trekk. Deres ansiktsuttrykk når de forteller om noe trist. Du vil oppdage at ansiktsuttrykket ikke stemmer overens med budskapet i setningen.

Gjest Cartman
Skrevet

Du kan ikke stille en diagnose utifra første date, selv ikke en psykiater kan det.

Slutt å vær så opptatt av diagnoser! Heller fokuser på at normalbegrepet er så mye videre enn mange vil ha det til.

Du kan ikke stille diagnoser. Faktisk er vell bare psykopati et begrep som beskriver en viss type adferd. Mener at psykopati derfor ikke er en diagnose, men et samlebegrep. Det er en stor liste med punkter og et visst antall punkter må oppfylles før man får merkelappen psykopati. Det kan i så måte være fornuftig å ha kjennskap til listen. Mange psykopater får Dyssosial personlighetsforstyrrelse, som er en diagnose.

Målet med tråden er ikke å skremme folk eller at vi alle skal gå rundt å diagnostisere hverandre. Poenget er at folk bør ha en forståelse av faremomenter. Mennesker som skylder på alle andre enn seg selv. Mennesker som blir aggressive for den minste kritikk eller mennesker med et unormalt kontrollbehov. Disse tre punktene her kan man oppdage tidlig i en datingfase, men mange vil kanskje være svært betatt og tenke "han eller hun har sikkert en dårlig dag."

Problemet med dating og psykopater er at man ofte blir betatt og forelsket. Man er ikke i en følelsesmessig balanse og man trenger derfor en liten liste med faremomenter.

Hvor mange tråder er ikke skrevet av fortvilte mennesker, som gråter over partnerens adferd. Det har enda ikke gått opp for dem at partneren ikke er som alle andre. I stedet for synsing og trøstende ord, så vil jeg at vi skal ha en mer "vitenskapelig" tilnærming.

Gjest Cartman
Skrevet

Tusen takk for svar, og tusen takk for alt du deler som kan hjelpe mange av oss! :blomst:

Ingen årsak. Hvis du trenger råd i forhold til dette, så kan du PM.

Gjest Citronella
Skrevet

Du kan ikke stille diagnoser. Faktisk er vell bare psykopati et begrep som beskriver en viss type adferd. Mener at psykopati derfor ikke er en diagnose, men et samlebegrep. Det er en stor liste med punkter og et visst antall punkter må oppfylles før man får merkelappen psykopati. Det kan i så måte være fornuftig å ha kjennskap til listen. Mange psykopater får Dyssosial personlighetsforstyrrelse, som er en diagnose.

Målet med tråden er ikke å skremme folk eller at vi alle skal gå rundt å diagnostisere hverandre. Poenget er at folk bør ha en forståelse av faremomenter. Mennesker som skylder på alle andre enn seg selv. Mennesker som blir aggressive for den minste kritikk eller mennesker med et unormalt kontrollbehov. Disse tre punktene her kan man oppdage tidlig i en datingfase, men mange vil kanskje være svært betatt og tenke "han eller hun har sikkert en dårlig dag."

Problemet med dating og psykopater er at man ofte blir betatt og forelsket. Man er ikke i en følelsesmessig balanse og man trenger derfor en liten liste med faremomenter.

Hvor mange tråder er ikke skrevet av fortvilte mennesker, som gråter over partnerens adferd. Det har enda ikke gått opp for dem at partneren ikke er som alle andre. I stedet for synsing og trøstende ord, så vil jeg at vi skal ha en mer "vitenskapelig" tilnærming.

Men du snakker om psykopater osv. Jeg synes det har blitt en usunn trend med at mennesker uten kompetanse diagnostiserer på nett. Samt at vi alle skal stapper inn i en boks som kalles NORMAL.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ekle saker, slike mennesker. Man vet gjerne ikke at man har med en slik å gjøre før man er følelsesmessig bundet til personen, eller allerede så skadet at man ikke klarer å komme seg vekk.

Slike manipulerende mennesker kan ødelegge andre. Har vært borti noen med personlighetsforstyrrelser, de har en måte å få deg til å tro at det er deg det er noe galt med. Man kan bli skadet av å ha slike nær seg. Dette har jeg kjent på kroppen selv. De bryter deg ned uten at du forstår det selv. Du merker at noe er galt, du blir mer og mer usikker, men de får deg til å tro at det er din feil. Selvtilliten blir dårligere og man kan utvikle sosial angst eller bli svært usikker på seg selv og følelsesmessig skadet. Man kan bli redd for andre mennesker, fordi man tror at man hele tiden sier eller gjør noe galt mot andre. Og de projiserer gjerne sine egne ting over på deg, slik at du tror at det er deg det er noe galt med.

Jeg har også noen i familien med slike narsissistiske trekk. Slitsomt, bare å holde seg unna. Nå når jeg møter folk, observerer jeg på en helt annen måte enn da jeg var yngre. Det er greit å være litt bevisst på hvordan folk opptrer og ikke la seg dra inn i noe som er ødeleggende.

Anonymous poster hash: a4906...08f
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men du snakker om psykopater osv. Jeg synes det har blitt en usunn trend med at mennesker uten kompetanse diagnostiserer på nett. Samt at vi alle skal stapper inn i en boks som kalles NORMAL.

Jeg tror ikke du forstår hva en psykopat er.

Det er viktig å advare mot sånne. De kan ødelegge livet ditt fullstendig.

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror ikke du forstår hva en psykopat er.

Det er viktig å advare mot sånne. De kan ødelegge livet ditt fullstendig.

Anonymous poster hash: a4906...08f [/acronym

slutt å spre sludder og pølsevev

Gjest Cartman
Skrevet

Jeg har skrevet at man må se personen for å kunne si noe om vedkommedes psyke. Jeg vil riktignok påpeke at det langt farligere å være uviten i forhold til dette her. Hvis man lever et liv uten noe kunnskap om psykopati, så er faren mye større for misbruk. La meg komme med et eksempel. Jeg hadde en sjef som var psykopat. I hans tilfelle var det ingen tvil. Mange av mine kollegaer oppfattet ikke dette og han knuste dem en etter en. Jeg holdt avstand og jeg klarte meg bra.

Tror du skal være forsiktig med å bedømme min kompetanse eller mangel på kompetanse, da vi ikke kjenner hverandre.

Gjest Cartman
Skrevet

Det er ekle saker, slike mennesker. Man vet gjerne ikke at man har med en slik å gjøre før man er følelsesmessig bundet til personen, eller allerede så skadet at man ikke klarer å komme seg vekk.

Slike manipulerende mennesker kan ødelegge andre. Har vært borti noen med personlighetsforstyrrelser, de har en måte å få deg til å tro at det er deg det er noe galt med. Man kan bli skadet av å ha slike nær seg. Dette har jeg kjent på kroppen selv. De bryter deg ned uten at du forstår det selv. Du merker at noe er galt, du blir mer og mer usikker, men de får deg til å tro at det er din feil. Selvtilliten blir dårligere og man kan utvikle sosial angst eller bli svært usikker på seg selv og følelsesmessig skadet. Man kan bli redd for andre mennesker, fordi man tror at man hele tiden sier eller gjør noe galt mot andre. Og de projiserer gjerne sine egne ting over på deg, slik at du tror at det er deg det er noe galt med.

Jeg har også noen i familien med slike narsissistiske trekk. Slitsomt, bare å holde seg unna. Nå når jeg møter folk, observerer jeg på en helt annen måte enn da jeg var yngre. Det er greit å være litt bevisst på hvordan folk opptrer og ikke la seg dra inn i noe som er ødeleggende.

Dette er poenget med tråden. Bevisstgjøring. Det er etter min mening bedre å avvise en man er usikker på, enn å havne i et forhold med en destruktiv person.

Gjest Citronella
Skrevet

Jeg har skrevet at man må se personen for å kunne si noe om vedkommedes psyke. Jeg vil riktignok påpeke at det langt farligere å være uviten i forhold til dette her. Hvis man lever et liv uten noe kunnskap om psykopati, så er faren mye større for misbruk. La meg komme med et eksempel. Jeg hadde en sjef som var psykopat. I hans tilfelle var det ingen tvil. Mange av mine kollegaer oppfattet ikke dette og han knuste dem en etter en. Jeg holdt avstand og jeg klarte meg bra.

Tror du skal være forsiktig med å bedømme min kompetanse eller mangel på kompetanse, da vi ikke kjenner hverandre.

Det er mulig du er psykiater e.l. Men å stille diagnoser på nett er både et tegn på din inkompetanse og brudd på yrkeskodeks. OM du er profesjonell. 

Men jeg kan være enig med deg, det er viktig å fange opp signaler fra nære relasjoner som man opplever som påfallende. 

• Liker 2
Skrevet

En slik tråd vil uansett bare bli synsing. Man kan klart med fordel diskutere at folk har visse negative trekk som nevnt, men la oss ikke innbille oss at dette er en faglig vitenskapelig diskusjon. eller at man her har noe som helst grunnlag til å sette diagnoser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig du er psykiater e.l. Men å stille diagnoser på nett er både et tegn på din inkompetanse og brudd på yrkeskodeks. OM du er profesjonell. 

Men jeg kan være enig med deg, det er viktig å fange opp signaler fra nære relasjoner som man opplever som påfallende. 

Jeg skjønner ikke poenget ditt.

Cartman har ikke stilt noen diagnoser, han bare legger ut gode tips og lager en debatt om noe viktig, det må vel være lov?

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...