Gå til innhold

Kjøpt leilighet. Den er ikke vasket ut...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt lelighet, den er ikke vasket ut. Ok, tenkte jeg først, mens jeg tørka av det seige som kom på hendene mine, etter å ha tatt på kjøkkenskaphåndtakene. Da får jeg bare ta en real omgang med salmiakk og skrubbe. Inni de originalt hvite kjøkkenskapene var det gulbrunt, seigt møkk som hadde satt seg overalt...

Gulvet var fullt av hybelkaniner og rusk, men tenkte som så at det gulvet må jo vaskes uansett, etter å ha flyttet inn møblene. Derfor har jeg ikke klagd til megler (eller hva man nå skal gjøre i sånne situasjoner) over det.

Men, i dag skulle jeg møblere inn senga etc på mitt soverom. Jeg så nærmere på veggen, som opprinnelig er hvit. Der var det diverse inntørkede kroppsvæsker smurt utover veggen. Jeg tok på en brun flekk hvor jeg trodde at det var maling som hadde flasset litt av, og plutselig sto jeg med en svær buse i handa... Eller var det eksrementer? Ikke vet jeg... Det var iallefall vemmelig. Dette så jeg ikke, i det dunkle lyset, mens i dag hvor lyset traff godt inn vinduet, vistes veggen hvordan den virkelig er. Det er så vemmelig og ekkelt, hva slags folk kliner sånt utover veggene??

Det første jeg la merke til, var at ytterdøra var veldig skitten og stygg. Og terassegulvet og foran inngangen var det slitt og ikke beiset. Inne i leiligheten, er skuffene på badet fylt av såperester, og seigt klin. Veggene er fulle av såperester og diverse. Det er jo normalt å vaske ut en leilighet man selger. Hadde jeg solgt en leilighet, hadde jeg vasket ut, og ordnet det ordentlig... Er litt sjokkert over hvor grisete folk kan være. 

Det er så vemmelig å tenke på hvor heslig og grisete folk kan være. Får lyst til å bytte ut alle håndtak, male alle vegger etc etter dette. Hvordan var leiligheten/huset dere kjøpte, ved overtakelse? Er vel ikke vanlig dette? 

Anonymous poster hash: 670e7...a56
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde dere ingen overtagelse hvor selger og kjøper (du) møtes i leiligheten, bestiktiger eiendommen (rydding og utvask, at alt som skal være i leiligheten er der), leser av strøm, overleverer nøkler og signerer overtagelsesprotokoll ?

Anonymous poster hash: f628e...ed8
  • Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte et hus av en grisefamilie.

Barna hadde tegnet og tusjet på ALLE dører, vegger og tak. 

Faren i familien jobbet i et yrke der han ble møkkete på hendene så det var godt synlig der han hadde dratt hendene sine på vegger og dører.

De hadde masse bikkjer og katter så det ligger forsatt enorme mengder hår bak lister etc.

Hundene hadde gnidd pelsen sin intill alle hjørner så de var meget fettete, noen profilerte lister så ødelagte ut, men det viste seg at det bare var fett fra pelsen til hundene.

Alle karmer innendørs var ødelagt av hundeklør

Det luktet piss overalt, alle avløpsrør var nesten tette med en stram lukt. 

Det var slitt hull i linoliumsgulvet(!)

Huset var ikke vasket eller malt utvendig så lenge de bodde her. gjorde det i sommer på ca 6 år overtid, med mange råtne bord som måtte byttes.

Det var aldri luket i gårdsplassen, gravde frem en stor flott gruset gårdsplass under en tykk kappe av mose og ugress.

Hagen var full av hull etter alle hundene, store, tørre, harde flekker uten noe vegetasjon etter hundene og trampoline og det var nesten ikke gress i hagen fordi plenen ble aldri slått. 

Ingen av frukttærne  eller piltrærne var noensinne blitt trimmet.

Pluss at alt som var gjort av "oppussing" er bare å rive vekk. Hadde elektriker gående her en uke for å fikse alle flokene på anlegget og bytte knuste stikkontakter og lysbrytere.

Purret på vask to ganger før jeg tok over, fikk dette mange hundre tusen under en takst som var allerede ganske lav, så jeg var fullstendig klar over hva jeg gikk inn i. Ville nok gjort det igjen, bare det å klippe plenen forvandlet dette stedet.

Anonymous poster hash: 710c0...d2d
AnonymBruker
Skrevet

Sjekker dere ikke før dere overtar? ?

Anonymous poster hash: 6c998...1b0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Sjekker dere ikke før dere overtar? ?

Anonymous poster hash: 6c998...1b0

Og går man ikke på visning?! Jeg tror jeg hadde lagt merke til om det var...bæsj på veggene.

Anonymous poster hash: bdb53...bec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte et hus av en grisefamilie.

Barna hadde tegnet og tusjet på ALLE dører, vegger og tak.

Faren i familien jobbet i et yrke der han ble møkkete på hendene så det var godt synlig der han hadde dratt hendene sine på vegger og dører.

De hadde masse bikkjer og katter så det ligger forsatt enorme mengder hår bak lister etc.

Hundene hadde gnidd pelsen sin intill alle hjørner så de var meget fettete, noen profilerte lister så ødelagte ut, men det viste seg at det bare var fett fra pelsen til hundene.

Alle karmer innendørs var ødelagt av hundeklør

Det luktet piss overalt, alle avløpsrør var nesten tette med en stram lukt.

Det var slitt hull i linoliumsgulvet(!)

Huset var ikke vasket eller malt utvendig så lenge de bodde her. gjorde det i sommer på ca 6 år overtid, med mange råtne bord som måtte byttes.

Det var aldri luket i gårdsplassen, gravde frem en stor flott gruset gårdsplass under en tykk kappe av mose og ugress.

Hagen var full av hull etter alle hundene, store, tørre, harde flekker uten noe vegetasjon etter hundene og trampoline og det var nesten ikke gress i hagen fordi plenen ble aldri slått.

Ingen av frukttærne eller piltrærne var noensinne blitt trimmet.

Pluss at alt som var gjort av "oppussing" er bare å rive vekk. Hadde elektriker gående her en uke for å fikse alle flokene på anlegget og bytte knuste stikkontakter og lysbrytere.

Purret på vask to ganger før jeg tok over, fikk dette mange hundre tusen under en takst som var allerede ganske lav, så jeg var fullstendig klar over hva jeg gikk inn i. Ville nok gjort det igjen, bare det å klippe plenen forvandlet dette stedet.

Anonymous poster hash: 710c0...d2d

Klage etterpå....gjesp

Anonymous poster hash: 64d52...423

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og går man ikke på visning?! Jeg tror jeg hadde lagt merke til om det var...bæsj på veggene. Anonymous poster hash: bdb53...bec

Under visningen bodde de faktisk der enda... Syntes det var merkelig. Åpnet skapdører på kjøkkenet, lukket de raskt da jeg følte at jeg snoket. Skapene var fulle av mat og rot.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte leilighet usett da jeg kjente huset fra før. Selger hadde kun tatt overfladisk vask, så ventilator, fliser, vinduer etc var egentlig veldig møkkete. Badet og. Fant lange sorte hår på steder man ikke bruker å finne hår. Men det reneste var servant, toalett og kjøkkenvask. Det var s k r u b b e t hehehe... Valgte å vaske lett over vegger, og male. Gulv ble byttet ut, kjøkken og bad ble oppgradert. Har fortsatt endel å reparere, vaske og male men tar det litt pø om pø.

Anonymous poster hash: f066b...bd2

AnonymBruker
Skrevet

Sjekker dere ikke før dere overtar? ? Anonymous poster hash: 6c998...1b0

Det var ikke jeg som var tilstede ved overtakelse, så jeg fikk ikke sett det selv. Vedkommende som ordnet det for meg, så ikke dette.

Skrevet (endret)

Du har signert overtakelsesprotokollen. Da har du også godkjent rengjøringen. Du må jo ikke signere på den før du har sjekket at alt er ok!! Blir oppgitt....

Om du ikke selv sørger for å sjekke så kan du nok heller ikke klage.

Endret av Ms. Steele
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier, men det så ikke ut her. Det var innrøyket til de grader. 

Det stinket, klarte ikke å sile ut hva luktene var. Det lå gamle sokker på gulvet, med mye rot og søppel. En del q-tips med merkelige farger, hår over alt, skitt over alt, det lå en kondom på soverommet.

Utleiermegleren sa han aldri har sett noe så forferdelig før. Han ringte meg rett før og sa "du bør nok kanskje ikke se denne leiligheten i dag". Men jeg dro allikevel. 

De hyret inn et firma for å vaske. Du så at de vasket rundt ting, og ikke flyttet på ting som lå på benker og på gulvet. Ikke bra vasket altså. Det så bedre ut, men fortsatt ikke rent. 

Så hyret de inn et nytt firma, han var der selv for å følge med at de faktisk gjorde jobben sin. 

Dette var da 2 dager over overtagelsefristen. Han ringte meg og sa det fortsatt ikke så bra nok ut. Så han hyret inn enda et firma, de vasket, så malet noen alle veggene. Så ble alle benkene på kjøkkenet byttet ut, og alle dørene i leiligheten. 

Det var fortsatt ikke 100% rent inne i skapene. 

En måned på overtid så fikk jeg begynne å flytte inn ting. Jeg, mamma og søsteren min vasket dag og natt, brukte tre uker på å flytte inn. 

Så de to første månedene fikk jeg "gratis", måtte ikke betale husleien. Etter at jeg var flyttet inn så kom det folk vær dag, for å fikse lister, hull i veggene, ja små plukk her og der. 

Anonymous poster hash: 46edd...dee
Skrevet

Når vi kjøpte og skulle overta møtte min samboer selgere for å sjekke vaskinga. Om hun ikke var fornøyd skulle de ha en mulighet til før vi fikk nøkkel. Trodde det var vanlig prosedyre? Det var det vi fikk beskjed om av megler når vi kjøpte. Når vi fikk nøkkelen og signerte på ting så var det det samme som at vi sa at vaskinga var bra nok (og det var den jo og). 

Men om jeg hadde vært i din situasjon tror jeg faktisk jeg hadde hyret inn vaskefolk til å ta drittjobben. Selv om det koster litt..for å slippe å vaske slike ekle ting :fnise: For det er vel for sent å si noe til megler nå når du har fått nøkkel osv?

AnonymBruker
Skrevet

Dumskap, i know... Hadde jeg sett over selv, hadde jeg aldri signert.

Jeg vasker i timesvis og skrubber og vasker hver dag nå. Innflyttingen er utsatt med over en uke. Jo mer jeg vasker, dess mer skitt finner jeg. Det er helt grusomt... Vurderer å leie en steamvasker... Utrolig hvordan folk etterlater leilighetene sine. At de ikke skjems...

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde bare noen dager på oss mellom vi overtok ny leilighet, og den forrige leiligheten skulle overtas av ny eier. Ettersom vi hadde leid inn noen til å slipe gulvene dagen etter avtalt overtagelsesdato, kunne vi ikke risikere utsettelser ved å klage på dårlig utført renhold. Dessuten var selgeren veldig trivelig, så det var vanskelig å si ifra.

Vi endte med å godta en leilighet som var dårlig rengjort. Det var rengjort noe på overflatene, men ikke på veggene på badet, på dører, etc. Nederst i oppvaskmaskinen lå glasskårene etter et knust vinglass, kjøkkenskapene var ordentlig skitne inni og dusjkabinettet var skittent. Det verste var vannlåsen på badet, som ikke kan ha vært rengjort i det hele tatt i de årene familien hadde bodd der - under hang en halvmeter med hår og skitt, den var så tung at vi knapt klarte å løfte den! Det luktet forferdelig fra vasken på badet, og den var tilnærmet tett. Vi måtte kjøre mange runder med rør-rens før det ble bedre.

Det bør nevnes at jeg trives best når det er litt rot rundt meg, og jeg trives ikke spesielt godt når ting er sterilt og rent. Likevel er det elementært at man rengjør etter seg når man overlater en leilighet til andre, enten det er salg eller leie!

Trøsten er likevel at vi visste litt hva vi gikk til - på visningen var de hvite kjøkkenfrontene fulle av fettflekker, og det lå døde insekter i vinduskarmene. Mange på visningen reagerte tydelig negativt på dette. Enden på visa var at vi fikk leiligheten til omtrent den prisen den var taksert til, i et borettslag der de fleste leiligheter som har vært for salg de siste årene har gått 300 000 - 400 000 over takst. Hvis manglende renhold bidro til det, synes jeg den vaskejobben vi måtte gjøre - tross alt - var verdt det. :)

Jeg føler med deg, TS, men det kan jo hende at andre som var på visning reagerte på dårlig renhold. Det kan jo hende at dette har spart deg for noen kroner? ;)

Anonymous poster hash: ad1eb...2c1
AnonymBruker
Skrevet

Under visningen bodde de faktisk der enda... Syntes det var merkelig. Åpnet skapdører på kjøkkenet, lukket de raskt da jeg følte at jeg snoket. Skapene var fulle av mat og rot.

Jeg kjøpte meg leilighet tidligere i år, hvor selger fortsatt bodde under visningen. Det var strippet, ryddig og pent i leiligheten, men skuffer og skap var fulle av eiers ting og bar preg av at veldig mye dilldall var stuet bort for visningen skyld. Jeg følte også at jeg snoket på et vis, men det er ikke følelser man skal ta hensyn til i slike situasjoner. Det er en selvfølge å kikke i skuffer og skap (i det faste interiøret, naturligvis ikke i de løse møblene) for å påse at alt er i orden - at skinner og gangjern fungerer som de skal, at det ser pent, rent (dvs. ikke inngrodd med ugjenkjennelige substanser) og helt ut etc. I tillegg kikket jeg i alle kriker og kroker, krøp ned på gulvet og kikket innunder møbler, hoppet rundt på parketten og gjorde det jeg kunne for å forsikre meg om at det meste så pent ut, og at eventuelle mindre pene aspekter ikke kom som et sjokk ved overtagelsen.

Du har min dypeste medfølelse i denne situasjonen, men samtidig er det ganske uforståelig for meg at du var på visning uten å merke deg hvor skittent det var, og dernest at du tok over uten å forsikre deg om at alt var i orden. I det hele tatt er det meget merkelig at en bolig som ble solgt via megler var i denne tilstanden, det høres rett og slett utrolig uprofesjonelt ut. 

Boligkjøp er alvorlig, det er ikke som å kjøpe seg en ny bukse eller engang en bil.

Anonymous poster hash: fba4c...fe0

Skrevet

Ikke signer overtakelsesprotokollen før du har sett  over leiligheten, du kan ikke komme i ettertid å klage på dårlig utvask....

AnonymBruker
Skrevet

Bare til generell forlkeopplysning: De aller fleste boliger er faktisk bebodd av selger når de legges ut for salg, og dermed også når det holdes visninger.

Den som tror at selger har flyttet ut, betaler på to boliger, og at man like gjerne kunne gå i utstillingen på Møbelgalleriet, tar som regel fullstendig feil.

Tenk selv: Om alle elementer som kunne gi inntrykk av at du bodde der du bor skulle fjernes, hvor skulle du gjøre av hårbørsten din og tannbørsten om du ikke kunne putte dem i skapet?

Hvor ville du sette shapmoen din om du ikke kunne sette den i et av skapene på badet?

Skulle du kaste disse tingene eller putte dem i en pose samen med undertøyet ditt som pleier befinne seg i en skuff i skyvedørsgarderoben (som selvsagt noen kan komme til å åpne for se inn i) og legge det i bilen?

Anonymous poster hash: f628e...ed8
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...