Gå til innhold

Storebror er "slem" mot lillebror

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hva vi skal gjøre, for storebror, som snart er tre, har de siste 3-4 ukene begynt å bli veldig slem mot lillebror på 8 måneder :( Han slår, biter, dytter, tar kvelertak, og i går sa han til og med at "jeg skal kaste Even ned trappa!" Samtidig er han også veldig glad i lillebror, hver dag går han også for å kose og nusse på ham, sier ting som "jeg elsker deg Even!" osv.

Jeg skjønner at det sikkert bunner i sjalusi og et rop om oppmerksomhet, men storebror får virkelig allerede VELDIG mye oppmerksomhet. Vi har vært veldig bevisste på å forsøke å unngå dette helt fra dag én, og derfor har vi vært påpasselige med å alltid gi storebror oppmerksomhet når han ber om det, vi leker masse med ham hver dag, koser på ham, forteller ham hvilken bra gutt han er osv. Han får også gjøre mye som lillebror (av naturlige årsaker) ikke får gjøre, som å dra i badeland, dra på lekeland osv, og da gjør vi også et poeng ut av at han fikk gjøre noe lillebror ikke fikk være med på (noe han synes er stas).

Dette er vel sikkert bare en periode han må gjennom (siden det ikke var sånn tidligere), men vi synes det er veldig vanskelig å vite hvordan vi skal reagere på det. Når han for eksempel løfter lillebror etter hodet blir vi selvsagt veldig sinte og sier at han ikke må gjøre det og at det er farlig. Han blir da ganske raskt lei seg, og sier at han skal si unnskyld og være grei. Han sier unnskyld til lillebror, så går det fem minutter, så går han plutselig og biter lillebror i foten.

Hva i alle dager skal vi gjøre?? Vil få han til å slutte med dette, men aner ikke hvordan vi skal gå frem :(

Anonymous poster hash: 5005d...cbe

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har vært borti søskensjalusi før altså, men dette virker ikke helt normalt. Hvordan er han i barnehagen? Har den noe til denne oppførselen? Kvelertak og løfte babyen etter hodet høres ikke normalt ut. Og det at det går så kot tid mellom hver angrep på baby virker alarmerende.

Anonymous poster hash: 00d0c...cd8
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn i denne alderen er ofte på sitt mest voldelige, samtidig som de er svært impulsive, hissige, tester grenser osv. Har dere lagt merke til om dette skjer i situasjoner der han kanskje er trett eller sulten? ..min treåring får ihvertfall tendenser til å slå o.l. totalt ute av det blå når han er trøtt. Han prøvde seg på å slå lillesøster noen ganger fra hun var et par uker, frem til hun var kanskje 5-6 uker, og hver gang det skjedde var han trøtt og en gang var han syk, men nå slår han heldigvis bare etter oss voksne og storesøsken. Skjedde gjerne i situasjoner der vi forsøkte å avlede hans oppmerksomhet til henne og han tydeligvis også oppfattet at vi prøvde å holde ham litt unna fordi det kan bli litt mye for et lite knøtt med alt for mye oppmerksomhet.

Det hadde altså litt med sjalusi å gjøre, men også at han utagerende på henne når han ble trøtt.

Aner ikke helt hva dere skal gjøre. Vi har kjørt veldig mye på med at lillesøster er fryktelig glad for at hun har ham og at hun er skikkelig heldig som har en så flott storebror og det er kanskje det som har hjulpet, for nå er de eneste tendensene jeg ser til sjalusi, at han kan bli litt overhjelpsom og alltid kommer når han hører at noen leker med henne. ...men det er i like stor grad en viss beskyttelsestrang og at han vil ha oppmerksomhet fra lillesøster også.

Anonymous poster hash: 3260a...737

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært borti søskensjalusi før altså, men dette virker ikke helt normalt. Hvordan er han i barnehagen? Har den noe til denne oppførselen? Kvelertak og løfte babyen etter hodet høres ikke normalt ut. Og det at det går så kot tid mellom hver angrep på baby virker alarmerende. Anonymous poster hash: 00d0c...cd8

Dette begynte som sagt for 3-4 uker siden, og nå har han sommerferie, så barnehagen har ikke sett noe til denne oppførselen. Ellers har barnehagen tidligere sagt at han generelt er veldig velfungerende, går godt sammen med de andre barna, og voldelighet har aldri vært nevnt som noe problem.

Når det gjelder det med kvelertak, og forsåvidt også det å løfte etter hodet, så tror jeg ikke egentlig at det er ment for å skade babyen hardt. Han er jo ikke 3 år enda engang, så jeg tror han rett og slett ikke skjønner at det kan være veldig farlig. Men det må jo gå an å få han til å slutte med det selv om han ikke helt skjønner det fulle alvoret i det han gjør.

Anonymous poster hash: 1634e...ef3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker forsatt at jeg fikk kjeft for å ta kvelertak på søsteren min. I mitt hode gav eg hanne bare en klem bakfra.

Anonymous poster hash: a975f...fb3
AnonymBruker
Skrevet

Barn i denne alderen er ofte på sitt mest voldelige, samtidig som de er svært impulsive, hissige, tester grenser osv. Har dere lagt merke til om dette skjer i situasjoner der han kanskje er trett eller sulten? ..min treåring får ihvertfall tendenser til å slå o.l. totalt ute av det blå når han er trøtt. Han prøvde seg på å slå lillesøster noen ganger fra hun var et par uker, frem til hun var kanskje 5-6 uker, og hver gang det skjedde var han trøtt og en gang var han syk, men nå slår han heldigvis bare etter oss voksne og storesøsken. Skjedde gjerne i situasjoner der vi forsøkte å avlede hans oppmerksomhet til henne og han tydeligvis også oppfattet at vi prøvde å holde ham litt unna fordi det kan bli litt mye for et lite knøtt med alt for mye oppmerksomhet.

Det hadde altså litt med sjalusi å gjøre, men også at han utagerende på henne når han ble trøtt.

Aner ikke helt hva dere skal gjøre. Vi har kjørt veldig mye på med at lillesøster er fryktelig glad for at hun har ham og at hun er skikkelig heldig som har en så flott storebror og det er kanskje det som har hjulpet, for nå er de eneste tendensene jeg ser til sjalusi, at han kan bli litt overhjelpsom og alltid kommer når han hører at noen leker med henne. ...men det er i like stor grad en viss beskyttelsestrang og at han vil ha oppmerksomhet fra lillesøster også. Anonymous poster hash: 3260a...737

Takk for fint svar :)

Det kan forsåvidt godt være at det er noe i det at han blir litt ekstra voldelig når han er sulten eller trøtt. Jeg skal prøve å observere litt nå fremover og se om jeg finner noe mønster.

Ellers har vi i grunnen sagt helt siden lillebror var nyfødt at han er veldig heldig som har en så flott og grei storebror. Og hver eneste gang han nusser på ham leker med ham osv (som han også gjør daglig) skryter vi av hvor flink vi synes han er.

Det kan jo også være at det har noe å gjøre med alderen. Min er jo ikke fullt 3 enda, så kanskje dette blir bedre når han bare blir litt eldre?!

Anonymous poster hash: 1634e...ef3

Skrevet

Jeg vet ikke helt jeg, for jeg har ikke vært i samme situasjon som mamma selv, men har vært der som storesøster.

Jeg tror det hjelper mer å få fram at de to er en egen enhet, på en måte. Ikke sammenligne, men feks si ting som "åh, nå var du og lillebror heldige altså!"

Og ikke skille dem med sånne "dette får ikke lillebror gjøre" kommentarer. Jeg husker de selv, og det ble mer en konkurranse mellom oss. Hvor jeg alltid måtte finne ting vi kunne gjøre så jeg skille meg fra lillesøsteren min, så de kunne si nettopp det med at "dette kan ikke lillesøster". Da var jeg liksom vellykket og hadde skilt meg ut. Lillesøster var bare dum og liten, hun kunne jo ingen ting.

Tenker at kommentarer som "oi, så morro, det blir sikkert kjempe gøy når du kan vise alt dette fram til lillebror endag !" Kanskje hjelper mer. Da blir målet for storesøster/bror å gjøre lillesøster/bror glad, og ikke godting over at man klarer noe som ikke lille får til.

Og huske på at det er greit at noen leker faktisk er kun storebror sine, og at det vanskelig blir noen rivalisering om alle i huset respekterer det. Kanskje det blir delt likevel uansett, men barnet føler ikke at lillebror trenger seg inn og tar alle lekene hans også. Enda han liksom bare er dum og liten.

Vet ikke om det ga noen mening, men husker egentlig ganske godt fra da jeg fikk lillesøster og har reflektert litt over det nå når vi får nr 2.

• Liker 1
  • 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 23.7.2015 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva vi skal gjøre, for storebror, som snart er tre, har de siste 3-4 ukene begynt å bli veldig slem mot lillebror på 8 måneder :( Han slår, biter, dytter, tar kvelertak, og i går sa han til og med at "jeg skal kaste Even ned trappa!" Samtidig er han også veldig glad i lillebror, hver dag går han også for å kose og nusse på ham, sier ting som "jeg elsker deg Even!" osv.

Jeg skjønner at det sikkert bunner i sjalusi og et rop om oppmerksomhet, men storebror får virkelig allerede VELDIG mye oppmerksomhet. Vi har vært veldig bevisste på å forsøke å unngå dette helt fra dag én, og derfor har vi vært påpasselige med å alltid gi storebror oppmerksomhet når han ber om det, vi leker masse med ham hver dag, koser på ham, forteller ham hvilken bra gutt han er osv. Han får også gjøre mye som lillebror (av naturlige årsaker) ikke får gjøre, som å dra i badeland, dra på lekeland osv, og da gjør vi også et poeng ut av at han fikk gjøre noe lillebror ikke fikk være med på (noe han synes er stas).

Dette er vel sikkert bare en periode han må gjennom (siden det ikke var sånn tidligere), men vi synes det er veldig vanskelig å vite hvordan vi skal reagere på det. Når han for eksempel løfter lillebror etter hodet blir vi selvsagt veldig sinte og sier at han ikke må gjøre det og at det er farlig. Han blir da ganske raskt lei seg, og sier at han skal si unnskyld og være grei. Han sier unnskyld til lillebror, så går det fem minutter, så går han plutselig og biter lillebror i foten.

Hva i alle dager skal vi gjøre?? Vil få han til å slutte med dette, men aner ikke hvordan vi skal gå frem :(

Hei.

Sliter med akkurat samme problemet nå med mine to små og kom over denne tråden. Ser det er en eldre post, så jeg lurer da på om når dette gikk over, eller hvordan? Gikk det av seg selv eller hva gjorde dere? 

Hadde satt så stor pris på svar!

Anonymkode: 04ba0...d40

AnonymBruker
Skrevet
På 23.7.2015 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke normal eller sunn sjalusi. Skaff hjelp til han.

Anonymkode: 5c788...b9d

• Liker 1
  • 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det til slutt? Vi sliter med dette selv nå 🫠

Anonymkode: 8140d...a66

Skrevet

Så trist og høre ☹️❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvordan gikk det til slutt? Vi sliter med dette selv nå 🫠

Anonymkode: 8140d...a66

Samme her med største på 2,5 år og minste på 7 mnd. 🙈 men tviler på at ts fortsatt følger tråden😂 jeg tror nok dette er normal oppførsel! Men skulle gjerne visst hvordan man forholder seg til det… 

Anonymkode: fa895...31d

AnonymBruker
Skrevet

Har også to tette gutter og det var veldig krevende når minste var baby og storebror var 3 år. Vi kunne aldri snu ryggen til dem, for visste ikke hva storebror kunne finne på. Han gjorde ikke noe direkte slemt, eller sa stygge ting om lillebror, men kunne være voldsom mot den lille og klarte ikke la han være i fred. Hadde et enormt oppmerksomhetsbehov. Vi ble ganske overrasket, siden han lekte så fint og rolig alene før den lille ble født, men det snudde på dagen. Vi fikk mye hjelp av besteforeldre som tok seg av storebror o perioder, ellers vet jeg ikke hvordan vi skulle klart det helt ærlig. Nå er de store skolebarn og er verdens beste venner, leker sammen hele tiden, men kan og krangle så busta fyker. Storebror er fortsatt sjalu og trenger mye bekreftelse. Vi gir alt vi klarer, men det er i perioder ganske krevende.

Anonymkode: d7685...2a8

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...