Gå til innhold

Pålegg som holder seg greit på matpakken...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei lita ei som skal begynne i barnehagen neste uke, og trenger forslag til pålegg som holder seg greit utover dager. Må iallfall ha med to brødmåltider om dagen. Må være brød siden det er yndlingsmaten hennes.

Jeg er ikke en matpakkeperson, spiste det ikke når jeg gikk på skolen engang så jeg trenger alle tips jeg kan få.

Anonymous poster hash: 65db9...142
Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Det er jo avhengig av hvilket pålegg hun liker...

Skrevet

Smørepålegg? Skinkeost, kaviar, makrell på tube, osv :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo avhengig av hvilket pålegg hun liker...

Ja det gjør det jo :P Hun liker det meste, er ikke kresen i det hele tatt. Som regel serverer de visst mat i barnehagen, men det begynner de ikke med igjen før i slutten av august så inntil da må hun ha med seg. Og det måtte visst være enkelt å greit, altså at maten må være påsmurt. Kunne for eksempel ikke sende med to bokser med makrell og at hun smører på selv. Så derfor undrer jeg på hva slags pålegg som holder seg greit på brødskiva i 5 timer... Spiser ikke brød selv så har ingen peiling.

AnonymBruker
Skrevet

Smørost, kaviar, prim, skinke, makrell i tomat, syltetøy, leverpostei, ost, røykelaks osv.

Anonymous poster hash: 992a3...0d7

AnonymBruker
Skrevet

Kaviar, baconost, fårepølse, prim, fiskekaker, karbonade, kylling, leverpostei, salami, italiensk salat...

eller så kan du jo legge ved et egg i matpakken. eller lage grove vafler, pannekaker, skinkehorn, ja... :)

Anonymous poster hash: d6ed8...03f
AnonymBruker
Skrevet

Alle smøreoster, leverpostei, kaviar, makrell, prim, osv er kanon:) Alt går egentlig an å ha, men noe blir jo forringet i kvalitet. Ost blir "svett" etter å ha ligget innpakket f.eks.

Hva med bananpannekaker, grønnsaksmuffins, omelett/eggerøre e.l?:)

Anonymous poster hash: 4b75f...e91
AnonymBruker
Skrevet

Sender du med grønsaker som tomat, agurk, salat, så kan dette ligge for seg selv. Brødet bør ligge for seg selv, og pålegget bør ligge for seg selv. 
Det fins kanskje matbokser med flere lommer, så alt kan ligge separat.

Egg må jo være en fin ting, så kan du smøre kaviar på brødskivene og legge de sammen.

Pølsepålegg slår jo alltid bra an, og du kan smøre majones på brødskivene og legge de sammen.

Makrell i tomat er jo en slager?

Du kan også sende med ost - har de ikke kjøleskap i barnehagen?

Anonymous poster hash: a625b...96d
AnonymBruker
Skrevet

Kjøleskap har de men ikke med plass til 25 matbokser, som jeg så fint fikk beskjed om :P Og matpakken måtte være enkel og grei for barnet å spise selv, altså påsmurt og ikke noe dill og dall. Hva nå det måtte bety... :vetikke:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri godtatt at maten skulle stå i romtemperatur i mange timer. Hvor er personalets lunch? I kjøleskapet regner jeg med. Forlang kjøleskap til barnets matpakke. Da kan du ha på det meste.

Anonymous poster hash: 98914...12b

AnonymBruker
Skrevet

"Uten dilldall" betyr nok:

Mat de trenger minst mulig hjelp til.

Det er ingenting i veien for en ansatt å hjelpe lille Line med å åpne et yoghurtbeger.

Problemet oppstår derimot når lille Line alltid trenger hjelp til å åpne matboksen, skjære opp bananen, åpne flaska til smoothien og åpne tubepålegget.

Spissituasjonen blir fort veldig tidkrevende når ikke lille Line spiser alene, men med 24 andre barn som trenger like mye hjelp.

Anonymous poster hash: 0296e...d62

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Kjøleskap har de men ikke med plass til 25 matbokser, som jeg så fint fikk beskjed om :P Og matpakken måtte være enkel og grei for barnet å spise selv, altså påsmurt og ikke noe dill og dall. Hva nå det måtte bety... :vetikke:

Hva? Er ikke dette et krav?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har heller ikke kjøleskap i vår barnehage til matpakker. Fårepølse er det som holder seg best fra 07 til 15.

Anonymous poster hash: 30eb7...931

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Uten dilldall" betyr nok:

Mat de trenger minst mulig hjelp til.

Det er ingenting i veien for en ansatt å hjelpe lille Line med å åpne et yoghurtbeger.

Problemet oppstår derimot når lille Line alltid trenger hjelp til å åpne matboksen, skjære opp bananen, åpne flaska til smoothien og åpne tubepålegget.

Spissituasjonen blir fort veldig tidkrevende når ikke lille Line spiser alene, men med 24 andre barn som trenger like mye hjelp.

Anonymous poster hash: 0296e...d62

Men alle barna er jo i forskjellig alder og utvikling. Kan umulig tenke meg at så mange av 5 åringene trenger hjelp på samme måte som en toåring. Og det tar ikke lange tiden å smekke litt pålegg på en skive. Dessuten så har de jo vanligvis 2 måltider i barnehagen og da må de jo ta seg av alt selv. Og det er jo samme bemanning nå som det er til vanlig så jeg synes det er litt merkelig... Men jeg må jo innrette meg etter hva der sier, men stusser jo litt på opplegget.

AnonymBruker
Skrevet

Tydeligvis ikke, men som noen andre her sier, så tviler jeg på at de hadde godtatt det samme med sin matpakke.

AnonymBruker
Skrevet

Peanøttsmør, prim, hapå, salami, hamburgerrygg,

Anonymous poster hash: 3f5c4...00a
Gjest Magdalene
Skrevet

Vi har heller ikke kjøleskap i vår barnehage til matpakker. Fårepølse er det som holder seg best fra 07 til 15.

Anonymous poster hash: 30eb7...931

Da hadde jeg faktisk hatt med en liten frysebag. Tro str.mini. Ingen mat er god og delikat etter 4-5timer i romtemp.

Skrevet

Hadde aldri godtatt at maten skulle stå i romtemperatur i mange timer. Hvor er personalets lunch? I kjøleskapet regner jeg med. Forlang kjøleskap til barnets matpakke. Da kan du ha på det meste.

Anonymous poster hash: 98914...12b

Tror du alle skoler i landet har et kjøleskap i hvert klasserom?? Mat i romtemperatur er dessverre ikke til å unngå resten av skoletiden til barna. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg faktisk hatt med en liten frysebag. Tro str.mini. Ingen mat er god og delikat etter 4-5timer i romtemp.

Lurt!

Det finnes også kjøle-matbokser med glidelås med plass til kjøleelement.

Men jeg ville satset på en minikjølebag med sølvfarget innside som reflekterer kulden. Ved å fryse ned enkeltbeger med youghurt, og legge denne sammen med matpakken, vil den frosne youghurten fungere som kjøleelement samtidig som den tiner ganske mye opp i løpet av noen timer og kan spises som youghurt-is :)

Har prøvd det selv. suksess! :)

Anonymous poster hash: 3f5c4...00a

AnonymBruker
Skrevet

Det aller meste brødpålegg går fint på matpakka, unntatt syltetøy. Smør på og legg sammen, ferdig med det! Matpakke trenger selvfølgelig ikke ligge i kjøleskap. De fleste matpakker gjør faktisk ikke det selv idag, langt mindre for 50 år siden. Folk levde visstnok opp da også.

Undrer meg stadig over hvor dårlig folk er til å lese. Ts spør om brødpålegg, for ungen liker brødskiver. Likevel renner det over her med forslag om annet dritt å spise!

Anonymous poster hash: 07bd3...563
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...