Gå til innhold

gjøre innekatt om til utekatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Vi fikk en katt fra dyrebeskyttelsen for ca 3 uker siden. Den er litt over et år og veldig snill og kosete. Han er innekatt og har alltid vært det. Vi har leker og klatrestativer til han, men det virker som han kjeder seg og vil ut. Jeg har hatt utekatt før, men jeg lurer på om det går ann å gjøre en innekatt til en utekatt? altså at han kan være litt ute på dagtid osv. Det virker som han kjeder seg veldig mye her hjemme og han mjauer veldig mye. Vi er flinke til å leke med han, men føler det ikke er nok. Vi bor i et nabolag der det er flere katter ute på dagtid. Jeg er redd han skal stikke av og ikke komme tilbake siden han alltid har vært inne. Noen tips? 

Anonymous poster hash: 1fb02...d67
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det går fint. Bare vær ute med den i starten. La den være gradvis lengre ute. Sør for å ha døren oppe i starten, slik at den løpe inn om den blir skremt.

Anonymous poster hash: dd663...b66
Skrevet

Samboeren tok med seg sine innekatter inn i forholdet vårt.. Der vi bodde egnet det seg bedre for katter å være ute, enn der han bodde tidligere.. Nå er de nesten mer ute enn inne. :)
Bare ta det gradvis. Disse innekattene synes overgangen var spennende (men skummel), og de første gangene var de bare ute i minutter av gangen.

Skrevet

Våre katter gikk fra inne- til utekatter, de var litt engstelige i starten og holdt seg nær hjemme, de første par gangene var de bare rundt hagen, men nå kan de gå ganske langt. Ofte er de med på tur med hunden også :) Det har ikke vært noe problem!

Skrevet

Hvis han er alenekatt og innekatt så er det ikke umulig han kjeder seg nå som han ikke er inne sammen med andre katter ja.

Start pent og forsiktig med at dere går ut sammen med ham og har døren åpen.

Om dere bor på bakkeplan så har dere kanskje en terrasse? I så tilfellet ville jeg satt opp terrassedøren og gått ut på terrassen  og satt meg der. Så tipper jeg han kommer ruslende etter deg.

Så deler dere tiden der mens han får undersøke og rusle seg en tur.

La døren stå åpen og rop på ham når du går inn.

Det er ofte en myk og fin start på utvidelse av området fra å være inne til å også være ute :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk! Tok han med på verandaen og han syntes nok det var litt skummelt, men nå spiser han maten sin der og virker som han syntes det er spennende:) 

Anonymous poster hash: 1fb02...d67
Gjest Anubiel
Skrevet

Vår ene katt hadde vært innekatt hele sitt liv (nesten 3 år) da vi fikk henne. Her vi bor er det greit å være utekatt og vi så på henne at hun gjerne ville ut.

Vi gjorde det slik at vi gikk tur med henne i sele stort sett en gang om dagen i noen uker. Så tok vi av selen og var med utnoen dager. Så lot vi henne utforske på egenhånd! Det har fungert veldig bra, siden hun ble godt kjent med nabolaget i bånd og sammen med oss var hun trygg på hvor "hjem" var og hvordan hun kom seg dit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...