Gå til innhold

Facebook og forslag av venner

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Jeg skal ærlig innrømme at jeg blir litt skremt. En ting er at Facebook foreslår venner utifra venners venner og felles interesser osv, men jeg får hele tiden opp forslag som fastlegen min, min saksbehandler på nav, min kontaktperson når jeg hadde arbeidstrening osv

Greit nok, vi alle bor i samme by, men jeg har sjekket at vi ikke er medlem av samme grupper, vi har ingen felles venner på vennelista, vi har ikke tagget samme ting eller noe. Jeg syns det er ekkelt at jeg hele tiden får opp slike personer som venneforslag. Flere som opplever det samme?

Videoannonse
Annonse
Gjest Emera
Skrevet (endret)

Har du sendt e-poster til disse fra den e-postadressen du bruker på FB? Det kan være nok, faktisk. Ihvertfall hvis du bruker FB-appen. Disse appene krever jo all verdens tillatelser, blant annet tilgang til e-postene dine.

Facebook vet mer om oss, og bruker informasjonen, mye mer enn vi kan ane. Jeg var i to småbyer for noen uker siden. Hadde med meg pc-en og var innom Facebook mens jeg var der. Da jeg kom hjem gikk det ikke lang tid før jeg fikk opp vilt fremmede i disse byene som venneforslag. Litt skremmende, egentlig.

Endret av Emera
Skrevet

Har sendt e-post til en av dem en gang, men ikke til noen av de andre

Folk fra samme by er greit nok, men det kan vel ikke være en tilfeldighet når så mange jeg har kontakt med dukker opp.

Og bortsett fra den ene mailen til hun ene, så har jeg ikke hatt noen digital kontakt med noen av dem

Gjest Belle âme
Skrevet

Forslag til vennene mine er folk langt nede i Europa liksom, som eg aldri har møtt.

Skrevet

Forslag til vennene mine er folk langt nede i Europa liksom, som eg aldri har møtt.

Jo, men tilfeldige forslag kan jeg på en måte forstå. Det blir noe litt mer uskyldig liksom

Skrevet

Har fått opp forslag av folk jeg har sendt sms til for flere år siden.

AnonymBruker
Skrevet

Fått opp forslag på bakgrunn av at vi har hatt telefonkontakt.

Men også fått opp forslag på en fyr jeg snoket på. Jeg var inne på hans profil to ganger og vips kom han opp som et forslag. Vi hadde ikke delt telefonnummer engang. Håper ikke han har fått forslag om meg :P

Anonymous poster hash: 6a1de...536
AnonymBruker
Skrevet

Fått opp forslag på bakgrunn av at vi har hatt telefonkontakt.

Men også fått opp forslag på en fyr jeg snoket på. Jeg var inne på hans profil to ganger og vips kom han opp som et forslag. Vi hadde ikke delt telefonnummer engang. Håper ikke han har fått forslag om meg :P

Anonymous poster hash: 6a1de...536

Han har nok det du  :danse:

Anonymous poster hash: b6805...8c1

AnonymBruker
Skrevet

Facebook krever tilgang til alt på mobilen, så der har du det. Det sies at de vet hvor lenge du ser på en statusoppdatering. På PCen bruker de cookies som identifiserer samtlige nettsider du ellers besøker. Google gjør mye det samme.

Hva kan man gjøre med det?

Installér AdBlockPlus og Ghostery, som er nettlesertillegg. Be nettleseren om å sende ut en DNT-forespørsel ("do not track" - ikke følg meg). Kjør CCleaner regelmessig. På mobilen kan du la være å installere kjipe Stasi-apper. Vil du bruke Facebook, gjør det med en annen nettleser enn din hovednettleser, fortrinnsvis Ghostery, som er en egen app.

Anonymous poster hash: 6fdfc...ef5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...