Gå til innhold

Hvordan betaler man en regning?

Gjest Hasta

Anbefalte innlegg

Gjest Hasta

Fikk nettopp tilsendt en regning, men vet ikke hvordan man betaler? Føler meg passe dum nå, men må jo lære det en gang :fnise:

Har nettbank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En gang er jo den første for alt. :) 

Du logger inn i nettbanken, leter deg fram til siden der det står "betal regning", "utbetalinger" e.l., og legger inn all nødvendig informasjon om betalingen (konto til og fra, beløp, betalingsdato, KID-nr eller beskrivelse av betalingen etc). Deretter trykker du sannsynligvis "betal" og/eller "bekreft" en gang eller tre og legger inn engangskode/passord igjen, og så er du ferdig. Det er vanskelig å gi noen bedre beskrivelse uten å vite hvilken bank du har, jeg vil tro de er litt forskjellige.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 2ee8c...e5f
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da går du inn i nettbanken din på betalinger og fyller ut og betaler.

Får du det ikke til, ringer du banken og får veiledning på telefon.

Anonymous poster hash: b34c5...dec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finner du ut av i nettbanken.

Logg deg inn, finn fram til steder hvor du betaler regninger. Fyll inn kontonummer, Kid-nummer og beløp. Trykk betal. Ferdig.

Anonymous poster hash: b0212...a6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Også må du huske på at forfallsdatoen er riktig utfylt! :) Jeg har alltid forfallsdato på samme dato som jeg betaler regningen. 

Anonymous poster hash: ba39a...15f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Også må du huske på at forfallsdatoen er riktig utfylt! :) Jeg har alltid forfallsdato på samme dato som jeg betaler regningen.  Anonymous poster hash: ba39a...15f

Å gi fakturenten pengene før fakturaforfallsdato er ikke særlig smart. Forfallsdato står på fakturaen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Også må du huske på at forfallsdatoen er riktig utfylt! :)Jeg har alltid forfallsdato på samme dato som jeg betaler regningen.

Anonymous poster hash: ba39a...15f

Det holder å legge inn samme betalingsdato som forfallsdatoen på regningen, evt. dagen før om du vil være helt sikker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hasta

Å gi fakturenten pengene før fakturaforfallsdato er ikke særlig smart. Forfallsdato står på fakturaen.

Hvorfor skal man ikke betale før forfallsdato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hasta

En gang er jo den første for alt. :)

Du logger inn i nettbanken, leter deg fram til siden der det står "betal regning", "utbetalinger" e.l., og legger inn all nødvendig informasjon om betalingen (konto til og fra, beløp, betalingsdato, KID-nr eller beskrivelse av betalingen etc). Deretter trykker du sannsynligvis "betal" og/eller "bekreft" en gang eller tre og legger inn engangskode/passord igjen, og så er du ferdig. Det er vanskelig å gi noen bedre beskrivelse uten å vite hvilken bank du har, jeg vil tro de er litt forskjellige.

Lykke til! :)

Takk for svar, har DNB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skjønner ikke jeg heller, og jeg har betalt regninger i en god del år nå. Jeg betaler regningene når jeg ønsker det selv, og gjør det gjerne lenge før forfallsdato

Anonymous poster hash: 4ad70...ce2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange bekker små. Noen kr/øre i rente de dagene/ukene ekstra dom pengene får stå på konto utgjør litt hvis man konsekvent betaler på forfallsdato hele livet.

Anonymous poster hash: faee3...e5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skjønner ikke jeg heller, og jeg har betalt regninger i en god del år nå. Jeg betaler regningene når jeg ønsker det selv, og gjør det gjerne lenge før forfallsdato

Anonymous poster hash: 4ad70...ce2

Jeg betaler også regninger akkurat når det passer meg, men setter alltid dato slik at de går ut av konto på forfallsdato.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg betaler også regninger akkurat når det passer meg, men setter alltid dato slik at de går ut av konto på forfallsdato.

Hvordan kan du betale regninger når det passer deg og allikevel alltid på forfallsdato?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange bekker små. Noen kr/øre i rente de dagene/ukene ekstra dom pengene får stå på konto utgjør litt hvis man konsekvent betaler på forfallsdato hele livet.

Dette. Så lenge pengene står på din konto er det du som får rentene. Betaler du flere dager før forfall mister du samme antall rentedager. Rentene nå om dagen er ikke akkurat så høye at det har noe å si for en enkelt innbetaling, men som AB over her sier så blir det likevel noen kroner av det når man ser det "over langen". 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, har DNB

Øverst på siden ser du ulike faner med menyer. Velg den der det står "dagligbank og lån". Jeg tror det du skal velge er "betale faktura" eller "betale til en" eller noe slikt. Det er ihvertfall noe som høres logisk ut.

Du får opp et skjema. Der skal du fylle ut kontonr, kid, beløp og forfallsdato. Du har også mulighet for å velge å få kvittering, men det skal du ikke gjøre når du betaler regninger. Ofte vil navnet på mottager komme opp i feltet for det når du har fylt ut kontonr, men hvis det ikke gjør det er det lurt å fylle ut noe så du vet hvem du har betalt til.

Se over at alt er utfylt rett. Trykk bekreft. Du må kanskje trykke bekreft en gang til. Så vil du få opp at du må skrive inn en engangskode. Skriv inn koden fra kodebrikken og bekreft et par ganger til.

Når alt er i orden vil det stå noe om at betalingen er lagt inn som nummer xxx eller noe slikt. Da vet du at du er ferdig.

Det er ganske greit å forstå ut i fra det som står (men jeg forstår at du nøler, jeg var drittnervøs første gang jeg betalte en regning), og du blir ganske godt veiledet gjennom prosessen. Når du har betalt et par regninger går det mye greiere.

Hvis du lurer på noe kan du spørre om hjelp på chatten. De kan hjelpe deg med det du lurer på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Pass på at alle tallene stemmer, ikke bland KID og kontonummer. :)

Anonymous poster hash: 983d8...63b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk nettopp tilsendt en regning, men vet ikke hvordan man betaler? Føler meg passe dum nå, men må jo lære det en gang :fnise:

Har nettbank

Hva har du brukt nettbanken til egentlig?

Har du noen gang lest inne på siden på nettbanken?

Anonymous poster hash: 560f9...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan kan du betale regninger når det passer deg og allikevel alltid på forfallsdato?

Er da bare å sette riktig forfallsdato det. Det beste er å opprette avtalegiro, så går den ut på riktig dato om man så er innlagt på akutten eller sitter i fengsel den dagen. Forutsatt at man har penger på konto ;)

Anonymous poster hash: c5719...da2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se over at alt er utfylt rett. Trykk bekreft. Du må kanskje trykke bekreft en gang til. Så vil du få opp at du må skrive inn en engangskode. Skriv inn koden fra kodebrikken og bekreft et par ganger til.

Ny kode, ikke den samme som man logger seg inn med. Man må altså trykke en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...