Gå til innhold

Medisiner som stopper mensen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har problemer med hormonene mine og litt sånn, men gynekologene gjør ikke noe særlig med det. Har prøvd ca alt av p-piller, og nå går jeg på yasmin og de funker i alle fall litt. Har prøvd Provera for å stoppe menstruasjonen, men de hadde jeg også konstant menstruasjon på i 5 mnd. Nå har jeg hatt min første uke uten mens på veldig, veldig lenge, men SELVSAGT skal jeg få tilbake mensen nå :( 

Så lurer på om det finnes medisiner (ikke noe hormonprevensjon, det funker ikke) utenom Provera som kan stoppe blødningene? Fastlegen min vet ikke så mye om dette, så bare lurer om noen her har erfaring. 

Anonymous poster hash: 51bd1...712
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Primolut-n utsetter mensen,men bare i noen dager.Lengre tids bruk er ikke anbefalt.

http://www.felleskatalogen.no/medisin/primolut-n-bayer-pharma-ag-562977

Primolut -N er hormoner, hun spør etter noe som IKKE er hormoner.

Mensen styres av hormoner. Å stoppe mensen uten hormoner er ikke mulig, meg bekjent. Men har du kontrollert stoffskiftet ditt? Stoffskifteproblemer kan gi blødningsforstyrrelser.

Anonymous poster hash: b603e...cd3

• Liker 1
Skrevet

Mensen styres av hormoner. Å stoppe mensen uten hormoner er ikke mulig, meg bekjent. Men har du kontrollert stoffskiftet ditt? Stoffskifteproblemer kan gi blødningsforstyrrelser.

Ja,du har selfølgelig rett:)Det var bare det første som dukket opp i hodet mitt.Tviler på at TS finner noe ikke-hormonell måte å stoppe mensen ja.Det må i så fall være hysterektomi og det er vel ikke så aktuelt her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda, jeg kan gjerne ta noe som er hormoner, men som funker bedre enn Provera (provera er ikke hormonprevensjon) og som ikke er vanlig hormonprevensjon, fordi det funker ikke i det hele tatt for meg. 

Jeg har normalt stoffskifte nå, men det har vært lavt en kort stund. Det driver og forandrer seg fra mnd til mnd.. Tenkte å be om utredning for hormonproblemene mine på rikshospitalet eller noe lignende siden gynekologene på mitt lokale sykehus ikke vet så mye om dette. Er bare at jeg er fullt opptatt med sommerjobb, og så er det studier til høsten.. 

-TS

Skrevet (endret)

Joda, jeg kan gjerne ta noe som er hormoner, men som funker bedre enn Provera (provera er ikke hormonprevensjon) og som ikke er vanlig hormonprevensjon, fordi det funker ikke i det hele tatt for meg. 

Jeg har normalt stoffskifte nå, men det har vært lavt en kort stund. Det driver og forandrer seg fra mnd til mnd.. Tenkte å be om utredning for hormonproblemene mine på rikshospitalet eller noe lignende siden gynekologene på mitt lokale sykehus ikke vet så mye om dette. Er bare at jeg er fullt opptatt med sommerjobb, og så er det studier til høsten.. 

-TS

slettet

Endret av Sandie
Skrevet

Antat at det er D-Provera (p-sprøyte) som ikke fungerte på deg?

Siden du blødde i 5mnd. Tok du to eller bare den ene?

Jeg har veldig god effekt av den, men blødde også konstant i 2 mnd etter å ha tatt den. Helsesøsteren jeg gikk hos fortalte meg at det kunne hende, men da skulle jeg komme å ta en til en mnd før jeg egentlig skulle ta den.

Det ville aller mest sannsynlig gjøre at blødningene stoppet helt.

Å det gjorde det.

Tok den første gang da jeg var 16år. Jeg går på den enda, og er 29år nå.

Nekter å slutte på den før jeg absolutt må.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mulig å sette deg i kunstig overgangsalder med Zoladex injeksjon. Men dette er vel drastisk med den problemstillingen du har. Utredning på et større/universitetssykehus kan være en annen mulighet.

AnonymBruker
Skrevet

Hva feiler det dere som har så store hormonforstyrrelser? altså hvilken diagnose har dere?

Dette er forøvrig ikke noe folk på et forum kan hjelpe deg med,du må oppsøke en legespesialist.

Anonymous poster hash: ffb3c...4ec
Skrevet

Hva feiler det dere som har så store hormonforstyrrelser? altså hvilken diagnose har dere?  Dette er forøvrig ikke noe folk på et forum kan hjelpe deg med,du må oppsøke en legespesialist. Anonymous poster hash: ffb3c...4ec

Jeg har ingen diagnose. Legen mistenkte syster på eggstokkene, men de fant ingen.

Går på p-sprøyta pga veldig kraftige mensen smerter.

Har normale eller små blødninger, men veldige smerter. P-sprøyta har gjort så jeg fungerer mer en 3 uker i mnd.

Jeg hadde så vondt at jeg kastet opp, og til tider svimet av.

Mamma var like ens, og mormor også. Så er nok arvelig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har problemer med hormonene mine og litt sånn, men gynekologene gjør ikke noe særlig med det. Har prøvd ca alt av p-piller, og nå går jeg på yasmin og de funker i alle fall litt. Har prøvd Provera for å stoppe menstruasjonen, men de hadde jeg også konstant menstruasjon på i 5 mnd. Nå har jeg hatt min første uke uten mens på veldig, veldig lenge, men SELVSAGT skal jeg få tilbake mensen nå :(

Så lurer på om det finnes medisiner (ikke noe hormonprevensjon, det funker ikke) utenom Provera som kan stoppe blødningene? Fastlegen min vet ikke så mye om dette, så bare lurer om noen her har erfaring. 

Snakk med legen din likevel

Anonymous poster hash: 027ab...6b4

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger tydeligvis større mengde hormoner siden kroppen din overstyrer det du hittil har prøvd. Men så er man også forsiktig med å gi for store hormonmengder for det er heller ikke bra. Har du prøvd Diane? De er vel det sterkeste av p-pillene.

Ellers så er det jo å sette deg i kunstig overgangsalder, men det er ikke så heldig det heller og det har mye bivirkninger. 

Merkelig at gynekologen din ikke er interessert i å finne ut årsaken og hva som kan hjelpe deg. Du burde høre med fastlegen din om å blir henvist til et annet sted, et universitetssykehus el. De har ofte mer kompetanse. 

Anonymous poster hash: 5f641...4bd
AnonymBruker
Skrevet

Antat at det er D-Provera (p-sprøyte) som ikke fungerte på deg?

Siden du blødde i 5mnd. Tok du to eller bare den ene?

Jeg har veldig god effekt av den, men blødde også konstant i 2 mnd etter å ha tatt den. Helsesøsteren jeg gikk hos fortalte meg at det kunne hende, men da skulle jeg komme å ta en til en mnd før jeg egentlig skulle ta den.

Det ville aller mest sannsynlig gjøre at blødningene stoppet helt.

Å det gjorde det.

Tok den første gang da jeg var 16år. Jeg går på den enda, og er 29år nå.

Nekter å slutte på den før jeg absolutt må.

Nei, Provera. Tabletter. 2 eller 3 ganger høyere dose enn p-sprøyte. 

Man kan ikke ta Provera i lengre enn 1 år, og helst ikke mer enn 6 mnd pga utvikling av benskjørhet. 

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger tydeligvis større mengde hormoner siden kroppen din overstyrer det du hittil har prøvd. Men så er man også forsiktig med å gi for store hormonmengder for det er heller ikke bra. Har du prøvd Diane? De er vel det sterkeste av p-pillene.

Ellers så er det jo å sette deg i kunstig overgangsalder, men det er ikke så heldig det heller og det har mye bivirkninger. 

Merkelig at gynekologen din ikke er interessert i å finne ut årsaken og hva som kan hjelpe deg. Du burde høre med fastlegen din om å blir henvist til et annet sted, et universitetssykehus el. De har ofte mer kompetanse. 

Anonymous poster hash: 5f641...4bd

Det er i grunn det Provera skal gjøre, men som den ikke gjør som sagt i HI. Yasmin er en p-pille som har høy dose med hormoner, men som du da sikkert skjønner er det ingen p-piller som funker når ikke engang Provera fikser det. 

Har også blitt operert, men de finner jo ikke noe. 

Ja, tenkte å be om henvisning til riksen når jeg har tid til å reise. 

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med legen din likevel

Anonymous poster hash: 027ab...6b4

Jeg har snakka med de forbanna legene i 3 år nå. Det er ganske klart at det ikke hjelper. 

AnonymBruker
Skrevet

Har lest litt til og fra i tråden.

Kan det være at du har usynlig endomteriose?

I så fall, er ikke Rikshospitalet men Ullevål stedet du bør søkes til.

Skrevet

Nei, Provera. Tabletter. 2 eller 3 ganger høyere dose enn p-sprøyte.  Man kan ikke ta Provera i lengre enn 1 år, og helst ikke mer enn 6 mnd pga utvikling av benskjørhet.  -TS Anonymous poster hash: 51bd1...712

Okey... da forstår jeg.

Nei det skal man ikke gå på så lenge.

De sier noe av det samme om p-sprøyta også, men siden det bare er en kanskje. Så var det valg mellom pest eller mulig kolera en gang i fremtiden.

Jeg går til jevnlige kontroller, og beintettheten min har sunket minimalt.

Du har snakket med legen din og en vanlig gynekolog?

De kan dessverre lite om sånt, så en spesialist er det beste.

Be om en henvisning nå, for det kan være lang ventetid.

AnonymBruker
Skrevet

Har lest litt til og fra i tråden.

Kan det være at du har usynlig endomteriose?

I så fall, er ikke Rikshospitalet men Ullevål stedet du bør søkes til.

De har i alle fall ikke funnet noe endometriose under operasjon, men de utelukker ikke endometriose likevel da jeg har typiske problemer for mennesker med endo. De har også funnet litt rare ting på UL som de ikke kunne forklare. F.eks var jeg innlagt på sykehus 1 uke fordi de trodde jeg hadde blindtarmsbetennelse, men så fant de store, hovne lymfeknuter i magen i stedet. Siden jeg ikke hadde CRP og var ikke syk på annen måte sendte de meg bare hjem og kunne ikke forklare lymfeknutene. En annen gang var det blod og væske i bukhulen, men blodet de så kom aldri ut. 

Jeg har hørt Ullevål er så dårlig, men hvis du mener det så kan jeg søke meg dit ja :)

Okey... da forstår jeg.

Nei det skal man ikke gå på så lenge.

De sier noe av det samme om p-sprøyta også, men siden det bare er en kanskje. Så var det valg mellom pest eller mulig kolera en gang i fremtiden.

Jeg går til jevnlige kontroller, og beintettheten min har sunket minimalt.

Du har snakket med legen din og en vanlig gynekolog?

De kan dessverre lite om sånt, så en spesialist er det beste.

Be om en henvisning nå, for det kan være lang ventetid.

Jeg har snakket med legen og 7 gynekologer. Får alltid prioritert helsehjelp, så tar aldri mer enn 1 måned. 

-TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...