Gå til innhold

Hest som løper ut....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, dette er en tenkt situasjon og jeg har aldri opplevd det ettersom jeg ikke har ridd så veldig mye. Men jeg steller nå en hest da, og er litt redd for at dette skal skje. Hvordan takler du dette og hvor lenge kan de løpe før de stopper??

Anonymous poster hash: cc601...5b2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Innimellom skjer det, og det er klart det er ekkelt når det står på. Som regel er det noe hestene skvetter av so gjør at de løper ut, og da er det best å prøve å holde balansen så godt det går, sette seg dypt ned i salen, len deg tilbake, klem sammen lårene og få god kontakt med tøylene.

Tenk at du skal få hodet til hesten ned, ikke bakover. Ikke dra alt du kan i tøylene, da blir ofte hesten stresset, men selvfølgelig, er hesten helt gal og den er ung og sprek, nytter det ikke å gjøre annet innimellom.

Bruk da gjerne den ene tøylen som for å svinge, da vil den stoppe raskere.

Som regel stopper de ganske fort hvis rytteren fortsatt er i salen. De gangene jeg har falt av har hesten ved ett par anledninger løpt tilbake til sltallen ;)

Anonymous poster hash: 5b609...fb7

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke veldig stor tro på at de skal skje, da jeg rir en rolig og avbalansert kaldblodsmerr på 17 år. Hun er riktignok ekstraver, men er stor og litt overvektig. Alltid kald i hodet, og lastebiler kan dundre forbi henne uten av hun reagerer i det hele tatt. Men hun er stresset da, og vil helst fort frem. Derfor jeg blir litt redd for dette...

Anonymous poster hash: cc601...5b2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis en 17 år gammel kaldblodsmerr ikke er kjent for å løpe ut, er det liten sjans for at hun begynner med det nå ;)

Det viktigste er at du blir trygg og balansert i salen, slik at du kan holde deg på og fortsette å ri "som normalt" om noe skulle skje. De gangene jeg har ridd hester som har løpt ut, har jeg gjort mitt beste for å ri korrekt. Altså finne balansen, bruke hjelperne som vanlig. I motsetning til en del andre, fokuserer jeg i liten grad på å få hesten til å stoppe. Faktisk gjør jeg det motsatte. Har hesten løpt ut, får den ikke lov til å stoppe/endre gangart før jeg ber om det, selv om den blir sliten. De fleste av disse hestene har ikke løpt ut med meg mer enn en gang eller to før de finner ut at dette blir fryktelig slitsomt :fnise:

Anonymous poster hash: 423d0...972
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Innimellom skjer det, og det er klart det er ekkelt når det står på. Som regel er det noe hestene skvetter av so gjør at de løper ut, og da er det best å prøve å holde balansen så godt det går, sette seg dypt ned i salen, len deg tilbake, klem sammen lårene og få god kontakt med tøylene.

Tenk at du skal få hodet til hesten ned, ikke bakover. Ikke dra alt du kan i tøylene, da blir ofte hesten stresset, men selvfølgelig, er hesten helt gal og den er ung og sprek, nytter det ikke å gjøre annet innimellom.

Bruk da gjerne den ene tøylen som for å svinge, da vil den stoppe raskere.

Som regel stopper de ganske fort hvis rytteren fortsatt er i salen. De gangene jeg har falt av har hesten ved ett par anledninger løpt tilbake til sltallen ;)Anonymous poster hash: 5b609...fb7

Enig, bortsett fra at man ikke skal klype sammen lårene, de må på et vis slappe av (selvsagt vanskelig når hesten løper ut, men balansen er viktig her). Å klemme med lårene er et signal for å øke farten.

Anonymous poster hash: ce9be...251

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig, bortsett fra at man ikke skal klype sammen lårene, de må på et vis slappe av (selvsagt vanskelig når hesten løper ut, men balansen er viktig her). Å klemme med lårene er et signal for å øke farten.Anonymous poster hash: ce9be...251

Nei, klemme lårene er ett signal for å stanse, du tenker kanskje på sjenklene (leggene)?

AnonymBruker
Skrevet

Enig, bortsett fra at man ikke skal klype sammen lårene, de må på et vis slappe av (selvsagt vanskelig når hesten løper ut, men balansen er viktig her). Å klemme med lårene er et signal for å øke farten.

Nei, klemme lårene er ett signal for å stanse, du tenker kanskje på sjenklene (leggene)?

Jeg har faktisk hørt begge deler, og jeg vil tro dette er avhengig av hva hesten er trent til.

Klemmming med lår betyr jo ingenting før hesten har lært det uansett, så det vil jo være avhengig av hva man lærer opp hesten til at det skal bety.

Anonymous poster hash: 423d0...972

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, klemme lårene er ett signal for å stanse, du tenker kanskje på sjenklene (leggene)?Anonymous poster hash: 5b609...fb7

Nei, for lårene er oversjenkler. Å klemme sammen lårene gjør at hesten løper fortere. Har lært det av en veldig flink ridelærer senest i år. Å sette seg tungt ned i salen (med avslappende lår og ben) og puste godt ut, er derimot en måte å gi beskjed med setet og pust at du vel senke farten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk hørt begge deler, og jeg vil tro dette er avhengig av hva hesten er trent til. Klemmming med lår betyr jo ingenting før hesten har lært det uansett, så det vil jo være avhengig av hva man lærer opp hesten til at det skal bety. Anonymous poster hash: 423d0...972

Finnes det ikke noen standard retningslinjer for hvordan man trener hest? At det varierer fra ridestil (western, islandshest, engelsk ridestil) er jo kjent, men jeg trodde man trente hester etter en felles mal. Men interessant dersom det faktisk ikke er slik, og hva grunnene er :)

Skrevet

Enig i mye som er skrevet over her. Viktig å holde balansen og prøve å sitte dypt i salen og "henge på". Når en hest blir skremt og løper ut er min erfaring at den vil prøve å løpe tilbake til stallen. Mitt beste tips for å stanse er derfor å forsøke å styre hesten i en annen retning, slik at den ikke får løpe hjem. Det fungerte for meg da min gamle hest løp ut ihvertfall :) Med en gang han oppdaget at vi ikke var på vei hjem stoppet han opp :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...