Gå til innhold

hva kan straffen bli?

Fremhevede innlegg

Gjest Cartman
Skrevet

Jo, det kan man så absolutt. Vi har ytringsfrihet i Norge, men å kalle noen hore ved flere anledninger er æreskrenkelse og det kan anmeldes. Hvor streng straff man vil få for dette er en annen sak. 

Kan det bevises? Han er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det bevises? Han er uskyldig inntil det motsatte er bevist.

Det er en annen sak. Om det kan bevises blir jo mer ord mot ord, med mindre han har skrevet det. Regner med at det skal litt til før politiet evt gjør noe i det tilfellet, da det kan bli vanskelig å bevise. Men det kan fortsatt anmeldes da det er æreskrenkelse.

Gjest Cartman
Skrevet (endret)

Det er en annen sak. Om det kan bevises blir jo mer ord mot ord, med mindre han har skrevet det. Regner med at det skal litt til før politiet evt gjør noe i det tilfellet, da det kan bli vanskelig å bevise. Men det kan fortsatt anmeldes da det er æreskrenkelse.

Hvis hun taper, så må hun betale saksomkostningene. Hvis hun ikke kan bevise at han kalte henne hore og han mener at hennes påstand er ærekrenkelse rettet mot han. Hva da?

Hun bør bygge en sak rundt dette med deling av bilder. Ip-adressen hans kan spores og politiet kan beslaglegge PC-en. Det er det eneste som kan bevises.

Endret av Cartman
AnonymBruker
Skrevet

Politiet i Norge suger. 

Anonymous poster hash: 7b6d3...e27
Skrevet

Hvis hun taper, så må hun betale saksomkostningene. Hvis hun ikke kan bevise at han kalte henne hore og han mener at hennes påstand er ærekrenkelse rettet mot han. Hva da?

Hun bør bygge en sak rundt dette med deling av bilder. Ip-adressen hans kan spores og politiet kan beslaglegge PC-en. Det er det eneste som kan bevises.

Altså jeg har aldri nevnt noe om at hun kan vinne noen sak med mindre hun har bevis på æreskrenkelse, men at hun IKKE kan anmelde det er jo bare tull. Det kan man. Hvor lett det er å bevise det, er en annen sak.

Gjest Cartman
Skrevet

Altså jeg har aldri nevnt noe om at hun kan vinne noen sak med mindre hun har bevis på æreskrenkelse, men at hun IKKE kan anmelde det er jo bare tull. Det kan man. Hvor lett det er å bevise det, er en annen sak.

Hun kan gjøre hva hun vil for min del, men jeg vil aldri gi en 16 åring et råd uten å forklare konsekvensene. Det er en egen lov som omhandler æreskrenkelser. Man kan ikke beskylde andre mennesker for ting, uten klare beviser. Det kan faktisk slå tilbake på en selv. Han kan hevde at hun er gal og at dette er en kampanje rettet mot han. At hun ikke tålte at forholdet ble slutt. 

TS er svært ung og hun fortjener gode råd. Hun bør anmelde de punktene hvor hun har tydelige og klare bevis. Da fremstår hun mer troverdig og han får sin straff.

§ 246. Den som rettsstridig ved ord eller handling krenker en annens æresfølelse eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder. 0 Endret ved lov 10 mars 1939 nr. 1. Del paragraf

§ 247. Den som i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes. 0 Endret ved lover 10 mars 1939 nr. 1, 12 des 1958 nr. 1, 23 mars 1973 nr. 17, 13 juni 1980 nr. 36.

Del paragraf

§ 248. Har den efter § 247 skyldige handlet mod bedre Vidende, straffes han med Fængsel indtil 3 Aar.

Under særdeles formildende Omstændigheder kan Bøder anvendes.

Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-16#KAPITTEL_2-16

Skrevet

Hun kan gjøre hva hun vil for min del, men jeg vil aldri gi en 16 åring et råd uten å forklare konsekvensene. Det er en egen lov som omhandler æreskrenkelser. Man kan ikke beskylde andre mennesker for ting, uten klare beviser. Det kan faktisk slå tilbake på en selv. Han kan hevde at hun er gal og at dette er en kampanje rettet mot han. At hun ikke tålte at forholdet ble slutt.

TS er svært ung og hun fortjener gode råd. Hun bør anmelde de punktene hvor hun har tydelige og klare bevis. Da fremstår hun mer troverdig og han får sin straff.

§ 246. Den som rettsstridig ved ord eller handling krenker en annens æresfølelse eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder. 0 Endret ved lov 10 mars 1939 nr. 1. Del paragraf

§ 247. Den som i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes. 0 Endret ved lover 10 mars 1939 nr. 1, 12 des 1958 nr. 1, 23 mars 1973 nr. 17, 13 juni 1980 nr. 36.

Del paragraf

§ 248. Har den efter § 247 skyldige handlet mod bedre Vidende, straffes han med Fængsel indtil 3 Aar.

Under særdeles formildende Omstændigheder kan Bøder anvendes.

Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_2-16#KAPITTEL_2-16

Jeg har aldri bedt TS anmelde, men når en person sier her at man ikke kan anmelde noen for å kalle en hore - er jo det tull. Derfor kommenterte jeg at jo, det kan man - da det er æreskrenkelse. Skjønner ikke hvorfor du fortsetter å diskutere da jeg kun konstanterte fakta da en annen tydeligvis ikke visste hva hun snakket om.

Gjest Cartman
Skrevet

Jeg har aldri bedt TS anmelde, men når en person sier her at man ikke kan anmelde noen for å kalle en hore - er jo det tull. Derfor kommenterte jeg at jo, det kan man - da det er æreskrenkelse. Skjønner ikke hvorfor du fortsetter å diskutere da jeg kun konstanterte fakta da en annen tydeligvis ikke visste hva hun snakket om.

Det har noe med rådene vi gir. Du må tenke på at en person leser dette og kan fatte beslutninger pga det vi skriver. Da er det viktig at vi gir mer enn et "ja" eller "nei" svar.

Skrevet

Eneste som er verdt å anmelde er bildene han har lagt ut, resten får du nok ikke særlig gjennomslag for. 

Og straffen blir ikke noe særlig, så vær så snill og ikke tull med politiets ressurser. Det er mange nok som gjør det fra før. 

• Liker 1
Skrevet

Det har noe med rådene vi gir. Du må tenke på at en person leser dette og kan fatte beslutninger pga det vi skriver. Da er det viktig at vi gir mer enn et "ja" eller "nei" svar.

Jeg skrev : "Jo, det kan man så absolutt. Vi har ytringsfrihet i Norge, men å kalle noen hore ved flere anledninger er æreskrenkelse og det kan anmeldes. Hvor streng straff man vil få for dette er en annen sak." Har aldri rådet TS til å anmelde akkurat dette. Når noen kommer med uriktige opplysninger må jeg få kunne rette opp i det, fordi uansett hvor mye du nekter for det - kan man anmelde noen for å spre ondsinnede rykter om en, samt å kalle noen hore. Tviler sterkt på at slikt vil slå tilbake på TS uansett, da hun forteller om flere lovbrudd som er begått her. Tviler sterkt på at noen vil tro på at TS da er en psykopat fordi eksen sier det, når det tydeligvis er han som har problemer. Hva TS gjør, må være opp til henne - har aldri rådet henne til å gjøre noe, men folk må slutte å gi uriktige opplysninger når de ikke har peiling på hva de snakker om. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun bør bygge en sak rundt dette med deling av bilder. Ip-adressen hans kan spores og politiet kan beslaglegge PC-en. Det er det

eneste som kan bevises.

Taper hva?

Å anmelde en sak er ikke ensbetydende med å få saken opp i Tingretten. Når en sak er anmeldt avgjør påtalejuristen og de hos tatsadvokaten om saken er bevismessig god nok til å ta uttiltale, det betyr å bli rettssak av forholdet. Densom anmelder har ingenting han eller hun skulle ha sagt for politiets bevismessige vurdering.

Slike saker som fremstilt av ts, blir henlagt i 99,9 % av tilfellene.

Husk på at ca. 95 % av alle anmeldte voldtekter kommer aldri til en domstol.

Å anmelde falskt er og straffbart, noe alle bør ta med seg.

Tull og tøys bruker heller ikke politiet tid på å ta i mot anmeldelse på.

TS Bør og være klar over at ved å anmelde må hun inn til avhør hvor alt hun sier blir skrevet ned, hun må signere på at hunsnakker sant og på alle papirene på den nedskrevne avhøret.

Deretter ffår ekskjærenstens advokat nlant annet låne avhørsprotokollen og ekskjæresten kan få lese at han er anmeldt for.

Frem til en rettssak er veien lang, veldig lang.

Anonymous poster hash: e56ac...6f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For å ta en av sakene:

1. Du blir "voldtatt" mens du er dødrukken.

2. Du får vite at det har skjedd.

3. Du anmelder ikke.

4. Du går inn i et forhold med "gjerningsmannen".

5. Han dumper deg og får seg ny dame.

6. Du finner plutselig ut at du skal anmelde...

Hvordan tror du dette ser ut for politi og rettsmyndigheter?

Anonymous poster hash: f1fc6...b32

• Liker 4
Gjest Cartman
Skrevet

Taper hva?

Å anmelde en sak er ikke ensbetydende med å få saken opp i Tingretten. Når en sak er anmeldt avgjør påtalejuristen og de hos tatsadvokaten om saken er bevismessig god nok til å ta uttiltale, det betyr å bli rettssak av forholdet. Densom anmelder har ingenting han eller hun skulle ha sagt for politiets bevismessige vurdering.

Slike saker som fremstilt av ts, blir henlagt i 99,9 % av tilfellene.

Husk på at ca. 95 % av alle anmeldte voldtekter kommer aldri til en domstol.

Å anmelde falskt er og straffbart, noe alle bør ta med seg.

Tull og tøys bruker heller ikke politiet tid på å ta i mot anmeldelse på.

TS Bør og være klar over at ved å anmelde må hun inn til avhør hvor alt hun sier blir skrevet ned, hun må signere på at hunsnakker sant og på alle papirene på den nedskrevne avhøret.

Deretter ffår ekskjærenstens advokat nlant annet låne avhørsprotokollen og ekskjæresten kan få lese at han er anmeldt for.

Frem til en rettssak er veien lang, veldig lang.

Anonymous poster hash: e56ac...6f5

Hva er poenget med å anmelde forholdet, hvis man ikke vil ta saken videre til rettssystemet? Politiet kan ikke felle noen dom og slik jeg forstår TS, så ønsker hun at han skal svi for det han har gjort mot henne.

AnonymBruker
Skrevet

Du vil ha hevn altså

Anonymous poster hash: b1418...cd2

• Liker 3
Skrevet

Det er noe jeg ikke forstår med dagens selvopptatte, og ekstremt oppmerksomhetssøkende , men likevel ansvarsfraskrivende generasjon :

- Gjør man noe dumt så står man for det , man leter ikke med lys og lykte etter en syndebukk, selv om man angrer i ettertid.

- Man henger ikke ut folk som overgriper med mindre man er absolutt 100% sikker , og man går da til politiet . Det er det verste som kan ramme et menneske , og skal ALDRI brukes som hevn , pressmiddel eller som verktøy for å oppnå gevinst( Erstatning)

- Man bør oppføre seg slik man ønsker å oppfattes av andre , man kan ikke forvente at andre mennesker skal se bak det man viser utad.

Grunnen til at jeg skriver dette er ikke å være ufin , men jeg har sett på nært hold hva det gjør med et menneske å bli anklaget for noe man overhodet ikke hadde forutsetninger for å tro at var galt.  Det er altfor mange som angrer seg over sin egen utagerende oppførsel og vil rope OVERGREP i ettertid. Dette svekker også rettsikkerheten til de som faktisk blir utsatt for sånt. Det er en meget egoistisk ting å gjøre, og på grensen til en psykopatisk handling etter min mening.

Du ble sammen med denne fyren ETTER at han skal ha hatt seg med deg , i fylla ??  og nå angrer du ? eller hva er greia her?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eneste som er verdt å anmelde er bildene han har lagt ut, resten får du nok ikke særlig gjennomslag for. 

Og straffen blir ikke noe særlig, så vær så snill og ikke tull med politiets ressurser. Det er mange nok som gjør det fra før.

Men han har ikke lagt ut bildene, dama hans har det.

Anonymous poster hash: d2f66...8a4

• Liker 1
  • 6 år senere...
Skrevet
Mallimor skrev (På 23.7.2015 den 0.46):

Blir nok kun ord mot ord her... Eneste som er relevant her er nok bildene på nett desverre. Man kan heller ikke annmelde noen fordi de har kalt deg hore. Du er også over den seksuelle lavalderen i Norge, så at han er 18 og du er 16år har Ingenting å si. Og noen erstatning får du nok heller ikke.

Vet det er en gammel kommentar. Men er han 18 og lagrer og sprer nakenbilder av hun som er 16, så har han faktisk nakenbilder av en mindreårig, som telles som barn, noe som er straffbart 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...