Gå til innhold

Sen utvikling med språket på min 3 åring.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun går i bhg og vi får litt oppfølging, er bhg blant annet tar henne med ut sammen et par andre barn for litt ekstra språkutvikling. 

Jeg merker en enorm utvikling nå i sommerferien, og dette merket jeg også etter juleferien, og påskeferien. Da var vi helt sikre på at nå løsner det virkelig, men så stopper det litt opp når hverdagen kommer tilbake. 

Hun er ikke sjenert, leker godt med andre barn, har bestevenner i bhg og gjør seg godt forstått både med det språket hun har og kroppsspråket. Ingen ting tyder på at det er noe feil med "vettet", for hun skjønner alt som blir sagt og gjør det hun får beskjed om f.eks. 

Hun jubler stort sett når hun skal i bhg, jeg jobber kun natt så hun har dager fra ca 9.30-14-15. 

Er det andre som har hatt noe av den samme problemstillingen?

Merker at ordene kommer hver enste dag nå, er bare så redd det skal stoppe helt opp igjen. 

Håper på konstruktive tilbakemeldinger, dette er sårt. 

Anonymous poster hash: 5eac4...446
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i hvert fall ingen tvil om at du gjør en meget god jobb, i og med at du ser klar framgang etter hver ferie. Det er da godt å vite!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Stor utvikling i ferier, og så stopper det opp når hverdagen kommer tilbake. Lurer fælt på hvordan ting vil bli når barnehagen starter igjen i august. Det begynner å bli tydelig at det er noe med barnehagen som er dårlig for mitt barns språkutvikling. Som ditt barn, trives også mitt barn svært godt, og feiler tilsynelatende ingen ting annet enn sent talespråk.

Anonymous poster hash: 6bc96...e0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Stor utvikling i ferier, og så stopper det opp når hverdagen kommer tilbake. Lurer fælt på hvordan ting vil bli når barnehagen starter igjen i august. Det begynner å bli tydelig at det er noe med barnehagen som er dårlig for mitt barns språkutvikling. Som ditt barn, trives også mitt barn svært godt, og feiler tilsynelatende ingen ting annet enn sent talespråk.

Husk at barnehagen ikke har nok personale til å støtte opp tett nok i hverdagen. Vær veldig bevisst på ettermiddagen, bruk lydbøker i bilen, les bøker, pek på alt dere ser, forteller hva du bruker og hva du gjør når du lager middag. Stå på! :) ps: foreldre kan også selv be om utredning hos ppt dersom du er alvorlig bekymret slik at de kan gjøre en vurdering.

Anonymous poster hash: ab0eb...0d1

AnonymBruker
Skrevet

De fleste bhg har ikke selv kompetanse til å drive m språkutvikling, da må ppt eller logoped vært på banen og undervist i hvordan de skal gjøre det. De har nok heller ikke tid til å bruke altfor mye tid på ditt barn uten at det er noe vedtak så de kan sette inn ekstra ressurser. Har selv en stesønn med språkproblemer, han fikk logoped som 4 åring etter hjelp fra ppt, det hjalp veldig i hverdagen. Ellers jobbet vi masse hjemme.

Anonymous poster hash: b37d8...f8d

• Liker 2
Skrevet

Vi har også erfart det samme. Men det har pleid å løsne litt mer etter hvert. Har nå en 5-åring, og språkutviklingen henger litt etter fortsatt. Men feriene hjelper. Har god dialog med barnehagen om dette da. Har avventet å sette inn ekstra tiltak der, men de har en spesped med kompetanse på språkutvikling der som de har tilbudt kan følge han opp litt om vi ønsker det. Vi har holdt igjen litt fordi ene broren hadde litt samme utfording, og der løsnet det plutelig rett før siste året i barnehagen. Men vi får se litt etter ferien nå, om vi ikke skal be de følge han opp litt ekstra.

Siden jenta deres bare er 3 år så tror jeg ikke dere skal stresse for mye. Ofte så løsner det helt plutselig. Dere kan evt få sjekket hørselen hennes da, så det ikke er der problemet ligger. Om man hører litt dårlig vil man ofte slite mer i barnehagen hvor det er mye støy, enn hjemme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, samme her! Har en som blir fem i år som henger etter en del. Han får nå logoped og språktrening i barnehagen, men syns ikke det har endret så mye. Etter ferier derimot! Han snakker så mye bedre etter feriene av en eller annen grunn.

Jeg ser på det som et bra tengn på at vi gjør et eller annet riktig hvertfall.

Og da min gutt var 3 år begynte det å løsne for ham og det har ikke stoppet enda.

Anonymous poster hash: fd70d...d35

AnonymBruker
Skrevet

Husk at barnehagen ikke har nok personale til å støtte opp tett nok i hverdagen. Vær veldig bevisst på ettermiddagen, bruk lydbøker i bilen, les bøker, pek på alt dere ser, forteller hva du bruker og hva du gjør når du lager middag. Stå på! :) ps: foreldre kan også selv be om utredning hos ppt dersom du er alvorlig bekymret slik at de kan gjøre en vurdering.

Anonymous poster hash: ab0eb...0d1

Barnet mitt forstår alt vi sier. Problemet har alltid vært en slags manglende interesse for å snakke selv.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også erfart det samme. Men det har pleid å løsne litt mer etter hvert. Har nå en 5-åring, og språkutviklingen henger litt etter fortsatt. Men feriene hjelper. Har god dialog med barnehagen om dette da. Har avventet å sette inn ekstra tiltak der, men de har en spesped med kompetanse på språkutvikling der som de har tilbudt kan følge han opp litt om vi ønsker det. Vi har holdt igjen litt fordi ene broren hadde litt samme utfording, og der løsnet det plutelig rett før siste året i barnehagen. Men vi får se litt etter ferien nå, om vi ikke skal be de følge han opp litt ekstra.

Siden jenta deres bare er 3 år så tror jeg ikke dere skal stresse for mye. Ofte så løsner det helt plutselig. Dere kan evt få sjekket hørselen hennes da, så det ikke er der problemet ligger. Om man hører litt dårlig vil man ofte slite mer i barnehagen hvor det er mye støy, enn hjemme.

Hvorfor tar dere ikke i mot hjelpen?

Anonymous poster hash: a117e...f9a

Skrevet

Det at barnet snakker bedre etter ferier er et tegn på at barnehagen gjør det den skal, sammen med dere foreldre. Hverdagen i barnehagen kan være hektisk, det er mange inntrykk som skal fordøyes og bearbeides. Når barnet så har vært hjemme og hatt fri rekker hodet å jobbe igjennom alle inntrykk og det kommer fremgang. Du beskriver et barn som er i god utvikling, hun har en god språkforståelse. Hun er tre år og har ennå god tid på å få et godt språk. I forhold til logoped hvis problemet bare gjelder uttale, altså at hun mangler noen lyder eller erstatter dem med andre lyder, er det ingen hensikt før hun er godt over fire. Dette er på grunn av at barnet må være i stand til å skjønne hvordan hun skal lage de ulike lydene i munnen for at logopeden skal kunne jobbe med henne. Det er barn ikke moden nok til før de er fire og kanskje fem år. Eller er det også slik at lyder som f.eks r og s ikke trenger å komme før hun har begynt på skolen.Ikke noe unormalt i det. Støtter forøvrig forslag om å teste hørsel.Det bør alltid gjøres hvis et barn strever med lyder.

Hilsen trebarnsmor og spesialpedagog.

• Liker 1
Skrevet

Hun går i bhg og vi får litt oppfølging, er bhg blant annet tar henne med ut sammen et par andre barn for litt ekstra språkutvikling.

Jeg merker en enorm utvikling nå i sommerferien, og dette merket jeg også etter juleferien, og påskeferien. Da var vi helt sikre på at nå løsner det virkelig, men så stopper det litt opp når hverdagen kommer tilbake.

Hun er ikke sjenert, leker godt med andre barn, har bestevenner i bhg og gjør seg godt forstått både med det språket hun har og kroppsspråket. Ingen ting tyder på at det er noe feil med "vettet", for hun skjønner alt som blir sagt og gjør det hun får beskjed om f.eks.

Hun jubler stort sett når hun skal i bhg, jeg jobber kun natt så hun har dager fra ca 9.30-14-15.

Er det andre som har hatt noe av den samme problemstillingen?

Merker at ordene kommer hver enste dag nå, er bare så redd det skal stoppe helt opp igjen.

Håper på konstruktive tilbakemeldinger, dette er sårt.

Min den gang 3,5 åring var også talespråkelig forsinket. Hun skjønte alt, men klarte ikke å formulere seg i den grad som ønsket. Bhg var ikke bekymret, men vi krevde ppt sjekk. Vi fikk ppt sjekk som konkluderte med at hun var kun 0,5 år "forsinket" og det ville bedre seg. Før hun begynte på skolen snakket hun så mye at vi sleit med å få henne til å være stillere. 😊

Altså selv om det kjennes vanskelig ut nå, så endrer seg.

Skrevet

Hvorfor tar dere ikke i mot hjelpen?

Anonymous poster hash: a117e...f9a

Som sagt hadde vi samme utfrodringen med broren, og der løsnet det av seg selv. Og siden jeg vet at spespedene har mer enn nok unger som MÅ ha hjelp, har vi ikke giddet å stresse med det. Det er noen lyder han tuller litt med, bytter om litt bokstaver. Skal ta en prat med barnehagen når han begynner på igjen etter ferien nå. Lang sommerferie i år, så bare det hejlper nok mye.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange fine svar:) Godt å vite jeg ikke er alene. Skal ta tips og råd til etterfølge og forhøre med PPT og logoped. 

Tungebåndet er kort også, men vært hos en lege som mente det ikke var noe problem, men skader ikke få en ny mening. Ser nemlig at tungen deler seg på midten når hun snakker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange fine svar:) Godt å vite jeg ikke er alene. Skal ta tips og råd til etterfølge og forhøre med PPT og logoped.

Tungebåndet er kort også, men vært hos en lege som mente det ikke var noe problem, men skader ikke få en ny mening. Ser nemlig at tungen deler seg på midten når hun snakker.

Det med tungebåndet kan ha mye å si. Husker et barn i en bhg jeg jobbet i, som ikke snakket særlig som 3åring, og hadde vansker med å gjøre seg forstått.

Kort fortalt fikk hun klippet tungebåndet og språket rant på plass i rekordfart.

Så veldig lurt å sjekke, hadde det vært mitt barn i samme situasjon,ville jeg fått det klippet uansett tror jeg.

Anonymous poster hash: 66f14...d9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt fikk hun klippet tungebåndet og språket rant på plass i rekordfart.

Sikkert riktig, men det trenger ikke være årsaken, det kan være et sammentreff (sml. det andre forteller, at "plutselig løsner det"). Når det er sagt, kan det ikke skade å oppsøke en annen lege eller offentlig tannlege. Heller et tungebånd for mye klipt enn et for lite, synes nå jeg, da (tannlege).

Anonymous poster hash: 3f740...88d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert riktig, men det trenger ikke være årsaken, det kan være et sammentreff (sml. det andre forteller, at "plutselig løsner det"). Når det er sagt, kan det ikke skade å oppsøke en annen lege eller offentlig tannlege. Heller et tungebånd for mye klipt enn et for lite, synes nå jeg, da (tannlege).

Har tannleger greie på dette? Spør fordi det kanskje kan være aktuelt for mitt barn.

AnonymBruker
Skrevet

Har tannleger greie på dette? 

Ja. Skal ha det, i hvert fall.

AnonymBruker
Skrevet

For dette barnet var det ikke noe sammentreff; det stramme tungebåndet hemmet språket fordi det ble vanskelig og ubehagelig å teknisk/fysisk lage de riktige lydene (er hverken tannlege,logoped eller lege så mulig jeg forklarer litt rart).

Det var en lenger prosess enn "bare å stikke og klippe tungebåndet" ;-)

Anonymous poster hash: 66f14...d9c

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til å sjekke hørselen, bør dere ta en synstest hos en øyelege.

Anonymous poster hash: 604f2...fc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hørselen er sjekket, vi hvisker og det er tatt kontroll hos ØNH legen. ( nesten så det er lettere å hvise, da snakker hun mer rent)  Han var også den som sa at tungebåndet ikke trengte å klippes. Skal få en ny vurdering. Har vært hos den vanlige 3 års kontrollen hos tannlegen også, men det var bare å telle tenner hos tannpleier. 

Hun sier ord og setninger nå som hun aldri har sagt før, så tydelig at hun kan mye, og at det kommer, jeg er bare så redd for at det skal stoppe helt opp igjen. 

Jeg skal spørre om logoped også. 

igjen: Takk for mange hyggelige og konstruktive svar:) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...