Gå til innhold

Får barna lov til å være barn?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Voksent barn!

Jeg synes utviklingen er litt skremmende jeg........

G-streng til barn

Gensere som slutter "midt på maven"

Sminke

Hårfarging

Hva er det neste????

Hvor går grensen? Hvor skal vi sette grensene?

Barn har oss voksne som rollemodeller............. sånn har det bestandig vært.

Men - er det ikke vi foreldre som har som oppgave å forklare at det er forskjell på barn og voksne?

Det er vårt ansvar!

Synes det er skremmende å se barn i 10-11 årsalderen som er sminket - og med farget hår, og med en topp som er 3 nr for liten...........

Barn må få være barn.............. de må få lov å utvikle seg gradvis........ Viktig at livene deres bygges opp steg for steg. At de lærer seg at - og får forståelsen av at det er de som person som er viktig. Måten de oppfører sg på - er på................ at de får selvtillitt gjennom dette. Istedenfor å få en kunstig selvtillitt gjennom sminke og klær!

Hva er det vi lærer barna våre :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Her er det jo foreldrene som må sette grensene. Hva som finnes i butikkene, kan vi ikke gjøre så mye med. Men vi kan bestemme hva vi vil kjøpe til små barn.

Beklageligvis er det "alltid" noen foreldre, som ønsker at barna deres skal følge moten. Derfor lar de barna bestemme hva de vil ha på seg, og det er synd. For dette kan igjen gi andre foreldre "kjøpeplikt" til sine barn, for ingen ønsker jo at deres barn skal være utenfor.

Det er det som er problemet i dagens samfunn. Vi er alt for opptatt av hva andre mener og syns, go dette lærer vi igjen til barna våre. I stedet for å lære barna hva som er viktigst. Tenke økonomi, tenke behagelig, tenke på at klærne faktisk skal passe til aldersgruppen, tenke på at det indre er mer viktig enn det ytre ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med dere begge! :klappe:

Jeg skjønner at det kan være vanskelig for foreldre å si nei når poden kommer og ønsker seg det som bestevennen har - men jeg mener at det til syvende og sist må være foreldrene som setter grenser for sine barn. Jeg føler at det er barna som styrer foreldrene i dag - og får bestemme stort sett det meste selv.

Selvsagt er det moro for barn å følge moten, men å utslette grensene mellom voksne og barn er en negativ ting tror jeg, og jeg tror ikke at vi er klar over alle konsekvensene av det enda.

La barn være barn!

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madam Felle skrev:

Beklageligvis er det "alltid" noen foreldre, som ønsker at barna deres skal følge moten. Derfor lar de barna bestemme hva de vil ha på seg, og det er synd. For dette kan igjen gi andre foreldre "kjøpeplikt" til sine barn, for ingen ønsker jo at deres barn skal være utenfor

Det må være det absolutt dummeste jeg har lest - skal ikke noen foreldre få kjøpe moteklær til barna sine pga at andre foreldre ikke har råd eller prioriterer annerledes?

Skal ikke jeg få bo et stort og fint hus fordi det er noen som må bo i en ett-romsleilihet ?

Foreldre som får kjøpeplikt av sånt vil aldri klare å lære ungene sine at det faktisk er forskjell på folk. Hva er problemet med å si det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky
Jeg synes utviklingen er litt skremmende jeg........

G-streng til barn

Gensere som slutter "midt på maven"

Sminke

Hårfarging

Hva er det neste????

Hvor går grensen? Hvor skal vi sette grensene?

Barn har oss voksne som rollemodeller............. sånn har det bestandig vært.

Men - er det ikke vi foreldre som har som oppgave å forklare at det er forskjell på barn og voksne?

Det er vårt ansvar!

Synes det er skremmende å se barn i 10-11 årsalderen som er sminket - og med farget hår, og med en topp som er 3 nr for liten...........

Barn må få være barn.............. de må få lov å utvikle seg gradvis........ Viktig at livene deres bygges opp steg for steg. At de lærer seg at - og får forståelsen av at det er de som person som er viktig. Måten de oppfører sg på - er på................ at de får selvtillitt gjennom dette. Istedenfor å få en kunstig selvtillitt gjennom sminke og klær!

Hva er det vi lærer barna våre :-(

Som jeg skulle sagt det selv! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten var det morsomt å få lov til å kle meg ut med mammas høye heler, leppestift og sminke. Men å få lov til å bruke det på hverdagen? Nei der gikk grensa!!!

Hvorfor skal barn i dag være "ungdommer" fra de er 3 år? Tror vi må begynne å ta litt mer ansvar og la BARN VÆRE BARN!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madam Felle skrev:

Det må være det absolutt dummeste jeg har lest - skal ikke noen foreldre få kjøpe moteklær til barna sine pga at andre foreldre ikke har råd eller prioriterer annerledes?

Skal ikke jeg få bo et stort og fint hus fordi det er noen som må bo i en ett-romsleilihet ?

Foreldre som får kjøpeplikt av sånt vil aldri klare å lære ungene sine at det faktisk er forskjell på folk. Hva er problemet med å si det ?

Selvforsvar???

Dette har ikke noe med penger å gjøre. Har heller ikke noe med misunnelse å gjøre :roll:

For meg handler det om å lære barna å ha respekt for seg selv - og alle andre. For at barn skal få være barn - på barns premisser. At barna blir trygge på seg selv - selv om de ikke har "siste mote" - eller har farget håret.

EGENVERDI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det viktigeste er å gi barna nok tid og oppmerksomet som igjen fører til at det får selvtillit til å være seg selv og ikke som alle andre.

Barn skal være barn og ikke sminkes og dolles opp.

Om jeg kjøper merkeklær til mine barn gjør jeg det ikke for at jeg skal utøve kjøpepress på andre eller for at mine barn skal være noe bedre enn andre. Noe jeg hver dag påminner mine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten var det morsomt å få lov til å kle meg ut med mammas høye heler, leppestift og sminke. Men å få lov til å bruke det på hverdagen? Nei der gikk grensa!!!

Hvorfor skal barn i dag være "ungdommer" fra de er 3 år? Tror vi må begynne å ta litt mer ansvar og la BARN VÆRE BARN!!!

:Nikke: enig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det viktigeste er å gi barna nok tid og oppmerksomet som igjen fører til at det får selvtillit til å være seg selv og ikke som alle andre.

Om jeg kjøper merkeklær til mine barn gjør jeg det ikke for at jeg skal utøve kjøpepress på andre eller for at mine barn skal være noe bedre enn andre. Noe jeg hver dag påminner mine barn.

:enig_animasjon:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig.

Jeg synes det er trist at barn i dag "ser ut som" små voksne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Ser virkelig barn i dag ut som små voksne? De klærne jeg ser på barn ville aldri jeg hatt på meg! Og hva er passende klær for barn egentlig? Sånne teite kosedresser med "bamseører"?

Mister barn barndommen sin hvis de går med miniatyrutgaver av voksen-klær? Hva med små gutter som har små dresser med bittesmå slips på julaften; er dette også trist? De ser jo ut som små foretningsmenn, er det en måte å frarøve de barndommen på??

Og hva er det som er så fryktelig galt med voksen-klær som gjør at det blir trist hvis et barn har tilsvarende i barnestørrelse?

På 70-tallet ble barn kledd opp i slengbukser og brune/orange gensere, nøyaktig det samme som foreldrene gikk i. På 80-tallet spradet jeg og venninnene mine rundt i hjemmesydde "disco-dresser" med "sossebelte" i samme farge. Vi var også inspirert av Madonna og brukte korte skjørt og netting-topper med en liten "ikke-netting-stripe" der vi en gang skulle utvikle bryster. Husker også jeg gråt fordi jeg ikke fikk høyhelte joggesko.

Barn går kledd annerledes enn da vi var små. Barn har til alle tider gått kledd i samsvar med det som er vanlig for de voksne i sin samtid. Det er intet nytt fenomen.

Og når det gjelder barn som får lov til å stripe håret: Hvis dette er å frarøve barndom, var det lite barndom på barneskolen jeg i sin tid gikk på, der alle jentene hadde permanent og guttene hadde striper og hårgele i hockeysveisen.

get a grip!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig.

Jeg synes det er trist at barn i dag "ser ut som" små voksne!

ps Usiker: Jeg så noen episoder av "Emil" på tv i sommer. Emil ser ut som en liten kopi av Alfred og pappa Anton. Lille Ida ser ut som en tro kopi av mamma og av Lina. Dette er ikke noe nytt fenomen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Dette har ikke noe med penger å gjøre.  Har heller ikke noe med misunnelse å gjøre   :roll:  

For meg handler det om å lære barna å ha respekt for seg selv - og alle andre.  For at barn skal få være barn - på barns premisser.   At barna blir trygge på seg selv - selv om de ikke har "siste mote" - eller har farget håret.

EGENVERDI!

Synes du sa det veldig godt.

Tror ikke at dette har med om en har striper i håret en gang, det var snakk om helhetlig å kaste bort barndommen med å gjøre barna til små voksne. Embla S: ja, barn var små voksne også i gamle dager, men er det noe positivt i det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg r.eagerer på er at det ikke bare blir kopiert mote men også klær som er "dristig" små barn løper rundt som små halvnakne voksne.

Ellers er jeg mer bekymmret for all ansvaret barn ikke får i dag.

Ser nesten ingen barn med handle lapp på butikken lengre.

De har flexi tid på skolen og kan selv velge omtrendt å gjøre lekser eller ikke.

Barna våre bor hjemme til de er halvei til 50 og får penger i hånden uten å ha gjort annet enn å spørre etter dem.

Dette skremmer meg ....

mesteparten av de som vokser opp i dag er jo potensielle sosialklienter,noe de blir for foreldrene blir lei av rot og forbruk uten å få noe igjenn for det og "kaster" ut ungene og de havner rett på trappa til sossen..

Så er det ikke på tide at vi foreldre begynner å bry oss mer og tenke at med regler og grenser oppdrar vi barna og gir dem trygghet og rammer for å ikke snakke om kjærlighet.

Det er ikke kjærlighet å gi materialistiske ting eller penger og du er ikke stygg med barnet fordi at det går med en genser fra sparkjøp etter det har fyllt 7 år (er det ikke da barna begynner å få fordommer mot butikker og merker nå i dag?)

ta tak i dette i steden.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mesteparten av de som vokser opp i dag er jo potensielle sosialklienter,noe de blir for foreldrene blir lei av rot og forbruk uten å få noe igjenn for det og "kaster" ut ungene og de havner rett på trappa til sossen..

Javel. Sterke påstander jeg ikke tror du klarer å dokumentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
du er ikke stygg med barnet fordi at det går med en genser fra sparkjøp etter det har fyllt 7 år (er det ikke da barna begynner å få fordommer mot butikker og merker nå i dag?)

Helt riktig. Alle barn blir merkebevisste når de fyller sju nå for tida.

Enig med Poirot - du må begrunne litt bedre og muligens moderere deg litt for å bli tatt seriøst.

Det er jo direkte feil å si at MESTEPARTEN av dagens barn er potensielle sosialklienter! Hvordan kan du si noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det må være helt i orden at barn for eksempel får lov til å stripe håret, jeg husker jo permanenten og glansvasken som var så populære i min barndomstid. Og jeg fikk da lov til dette uten å bli skadet av det senere! Dessuten gikk jo vi også i de klærne som var populære blandt voksne. Jeg mistet da ikke barndommen min på grunn av slike ting! Og jeg ser ingeneting galt i det nå for tiden heller.

Det som derimot skremmer meg, er all seksualiseringen barn blir utsatt for. Jeg kan ikke si at jeg synes det passer med små barn i korte topper der magen vises, så korte skjørt at du nesten ser rumpa og stringbikinier på stranda. Dette mener jeg bør være forbeholdt de voskne (selv om jeg ikke synes noe om slike klær på voskne heller, men det er en annen sak). Det er noe som ikke stemmer når barn ser ut som voksne som skal på byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du trekker litt usammenhengende konklusjoner, Naima...?!!

Det som derimot skremmer meg' date=' er all seksualiseringen barn blir utsatt for. Jeg kan ikke si at jeg synes det passer med små barn i korte topper der magen vises, så korte skjørt at du nesten ser rumpa og stringbikinier på stranda. Dette mener jeg bør være forbeholdt de voskne (selv om jeg ikke synes noe om slike klær på voskne heller, men det er en annen sak). Det er noe som ikke stemmer når barn ser ut som voksne som skal på byen.[/quote']

Dette er jeg i stor grad enig i! Jeg mener selvfølgelig ikke at hud skal skjules i enhver anledning, men klærne blir utformet med en seksuelt "look".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...