Gå til innhold

Noen blomsterkjennere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På coop for noen mnd siden, kjøpte jeg en oransj blomst. Den har mistet alle bladene sine og blomstene, men nå kommer det opp nytt og jeg er ineressert i å vite hvordan jeg skal stelle den best mulig slik at jeg får blomstene opp på nytt.

Den er en potteplante, litt høy med masse grønne blader, to/tre litt høyere stilker og på tuppen av stilkene vokste det store klaser med oransje små blomster. Litt som en geitrams i grunn. 

Bladene var tynne og spisse, knall grønne. Blomstene så nesten ut som små klokker, men de var knall oransje. Tok man på frøene ble man oransj på fingrene. 

Jeg trodde den het afrikansk lilje, men det eneste som ligner på den er fargene.

Noen som skjønner hva slags blomst jeg snakker om?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ta bilde av den?

Skrevet

Jeg hr bare noen grønne blader igjen, vil det hjelpe? Den er avblomstret for lenge siden.

AnonymBruker
Skrevet

Du må nesten ta bilde og vise

Anonymous poster hash: fa7d0...6bf
Skrevet (endret)

Dette er det som er kommer opp igjen.

11774242_10153418819055435_2062144931_n.

Den er jo avblomstret for lenge siden, men jeg har dulla litt med den, tatt bort visne blader og dette grønne kommer opp igjen.

Endret av Cershae
Skrevet (endret)

Dette er det som er kommer opp igjen.

11774242_10153418819055435_2062144931_n.

Den er jo avblomstret for lenge siden, men jeg har dulla litt med den, tatt bort visne blader og dette grønne kommer opp igjen.

Dette ser ut som en orkide.

Endret av HvittHus
Skrevet

Dette ser ut som en orkide.

Men DET er det ikke:)

AnonymBruker
Skrevet

Det er en orkidè.

Gi den en kopp vann èn gang i uka. Ikke i direkte sollys, men i godt dagslys. Den kommer igjen :)

Anonymous poster hash: fa7d0...6bf
AnonymBruker
Skrevet

Det er en orkidè, bare fortsett å vanne den, den kommer tilbake etter hvert.

Anonymous poster hash: 84229...654
Skrevet

Blomstene så slike ut, men var da oransj og ganske små.

liljer0003.JPGog i store klaser.

Skrevet

Det er IKKE en orkidè! Jeg har 4 orkidèer fra før:p Orkidè bladene er mye bredere og "tykkere".

Skrevet

Blomstene ser veldig liljeaktige ut.

Skrevet

Det er IKKE en orkidè! Jeg har 4 orkidèer fra før:p Orkidè bladene er mye bredere og "tykkere".

Det finnes veldig mange arter og hybrider av orkideer, men det er sjeldent jordorkideer er i vanlig salg. Og ikke minst, alle orkideer har pollen i egne "sekker" så du ville ikke fått pollen på deg slik du beskrev.

Skrevet

Det er nok ingen orkide nei. Kan det være Clivia Miniata, eller en slektning?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Clivia_miniata

Nei, jeg synes ikke den ligna noe særlig, tror jeg? :P Bladene vokste ikke så "tett". Kanskje en fjern slektning?

Det finnes veldig mange arter og hybrider av orkideer, men det er sjeldent jordorkideer er i vanlig salg. Og ikke minst, alle orkideer har pollen i egne "sekker" så du ville ikke fått pollen på deg slik du beskrev.

Nei. Vinduskarmen var nærmest oransj ei stund fordi blomstene falt av og støvet la seg i vinduskarmen. 

Jeg mener bestemt det var noe med afrika i navnet, men det kan jo hende lappen sto på feil plass.

Må kanskje bare gå innom coop å høre om de kan gå tilbake for å se hvilke blomster de hadde inne på den tiden. De har ikke hatt den inne siden:/

AnonymBruker
Skrevet

Da er det vel bare en oransje lilje da. Men det finnes mange typer orkidèer, ikke alle har samme blader som de som er aller mest vanlig i Norge.

Anonymous poster hash: 84229...654

Skrevet

Denne blir kalt afrika lilje, du er altså sikker på at det ikke er denne?

Ornithogalum_dubium_A.jpg

Skrevet

Denne blir kalt afrika lilje, du er altså sikker på at det ikke er denne?

Ornithogalum_dubium_A.jpg

Den er veldig lik i hvertfall. Men mener blomstene var mer "liljete", hvis du skjønner? Kanskje jeg bare var heldig med å ha masse blomster på min?

Skrevet

Den er veldig lik i hvertfall. Men mener blomstene var mer "liljete", hvis du skjønner? Kanskje jeg bare var heldig med å ha masse blomster på min?

Det er ganske sannsynlig at det er denne planten, Ornithogalum dubium som du har. Den ligner på planten du har avbildet og det ville forklare "kallenavnet" .Ta et googlesøk på bilder så kan du få en bedre oversikt.

Jeg skulle ønske alle blomsterforselgere inkluderte det korrekte latinske navnet...

Skrevet

Det er ganske sannsynlig at det er denne planten, Ornithogalum dubium som du har. Den ligner på planten du har avbildet og det ville forklare "kallenavnet" .Ta et googlesøk på bilder så kan du få en bedre oversikt.

Jeg skulle ønske alle blomsterforselgere inkluderte det korrekte latinske navnet...

Det var denne! Du er et unikum! :blomst:  Tusen tusen takk for hjelpa! :takke:

(jeg prøvde å legge inn bildet, men kvinneguiden ville ikke godta det)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...