Gjest Gia_ Skrevet 23. juli 2015 #21 Skrevet 23. juli 2015 Og hva hvis renten stiger til 8%? Ikke så lenge siden den var det sist. Eller du trenger nytt tak, det sprenges ett vannrør under kjellergulvet, du knuser ett vindu, varmtvannsberederen må skiftes, dere må bytte sikringsskap osv, alt dette er utgifter dere må dekke selv når dere eier boligen. Det er dyrt å eie hus, og det er mange uforutsette utgifter. Husk også at det ikke bare er boliglånet som skal betales, avhengig av kommune må det også betales offentlige avgifter som vann/renovasjon og eiendomsskatt, summer som fort kan komme opp i 20 000 i året. Jeg har en årsinntekt på 700 000 og ville aldri tatt opp så mye lån. Med 3,8 mill i lån og rente på 8%, blir det månedlige avdraget på lån/renter ca 29 000 kr, hva i all verden skal dere da leve av utenom? Satse på sosialpenger fra nav? Jeg forstår ønske om oppgradering, men dere må bo etter evne, ikke etter lyst. Anonymous poster hash: 04400...f04 Ang renta, så evt kjøper vi på ett tidspunkt der den ikke er så altfor høy, og binder den de neste 20årene. Vi har også lyst på ett prosjekt og ikke ett gammelt hus, så tak og sikringsskap og diverse er nytt og i relativt god stand. Også har vi da selvfølgelig forsikring dersom noe skulle skjedd.. Tok kanskje "litt" i når jeg skrev 3,8mill, men 3-3,5 tror jeg skal være overkommelig. Vi får se hva banken sier om ett par mnd Uansett, takk for svar alle
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 #22 Skrevet 23. juli 2015 Ang renta, så evt kjøper vi på ett tidspunkt der den ikke er så altfor høy, og binder den de neste 20årene. Vi har også lyst på ett prosjekt og ikke ett gammelt hus, så tak og sikringsskap og diverse er nytt og i relativt god stand. Også har vi da selvfølgelig forsikring dersom noe skulle skjedd.. Tok kanskje "litt" i når jeg skrev 3,8mill, men 3-3,5 tror jeg skal være overkommelig. Vi får se hva banken sier om ett par mnd Uansett, takk for svar alle Du er mangler jo rot i virkeligheten Du får ikke binde lånet i 20 år, dessuten kan du på 20 trenge refinansiering, og da bryter du rentebindingen for å få nytt lån. Selv i ett helt nytt hus er det ting som kan treng å fikses på, og mye som kan gå i stykker. Forsikring dekker ikke alt. 3,8 eller 3,5 utgjør ingen reel forskjell, det er for mye penger for dere. Sier som en annen her, hva om dere får barn? Trenger bil? Må bygge om? Anonymous poster hash: 04400...f04
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 #23 Skrevet 23. juli 2015 Du får regne på hvor mye du må ha i lån. Hva det utgjør i ekstra utgifter pr.mnd. Ta med alle utgifter. Ikke tenk på at dere kan klare dere med mindre i mat, reiser osv. Banken har standard satser å gå etter. Det dere har gjort med leiligheten er ikke mere en kjøper forventer. Om du får lån? Det må du spørre banken omAnonymous poster hash: a8a18...422
Gjest Gia_ Skrevet 23. juli 2015 #24 Skrevet 23. juli 2015 Du er mangler jo rot i virkeligheten Du får ikke binde lånet i 20 år, dessuten kan du på 20 trenge refinansiering, og da bryter du rentebindingen for å få nytt lån. Selv i ett helt nytt hus er det ting som kan treng å fikses på, og mye som kan gå i stykker. Forsikring dekker ikke alt. 3,8 eller 3,5 utgjør ingen reel forskjell, det er for mye penger for dere. Sier som en annen her, hva om dere får barn? Trenger bil? Må bygge om? Anonymous poster hash: 04400...f04 Du har tydeligvis lite peiling.. Renta vår er bundet i 20 år nå, så der tar du veldig feil. Vi har 2,8 mill i lån nå, har til overs i mnd og setter av, bil har vi allerede, kjøper bil med lån som alle andre. Hvorfor i huleste skal vi bygge om når vi har tenkt å kjøpe av nyere standard (ikke sentralt, tenkte landlig)?? Tror du må lese hva som blir skrevet og tenke litt over hva du skriver selv, gir jo ikke mening halvparten av det du sier her.. 3,8 og 3,5 utgjør INGEN forskjell? Med den trangsynte logikken utgjør ikke 2,8 noe fra 3,5 heller da... Ting som går i stykker er ting man har sparekonto til, vi hadde ikke tenkt å bruke hele sparekontoen på lånet. 25% av lånet er kravet. Forsikring dekker da hvis taket (av en eller annen merkelig grunn) skulle ramle sammen, er jo slikt man har forsikring til. Ellers har man garantier og reklamasjon, og i verste fall en sparekonto å se på som alle andre. Du snakker jo som om du har full oversikt over hele økonomien vår nå og resten av livet, blir for dumt.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 #25 Skrevet 23. juli 2015 Det er mulig ja. Jeg fikk etter å ha hørt med et par ulike banker. Var aleinemor og med AAP. Anonymous poster hash: 45881...346
Gjest Gia_ Skrevet 23. juli 2015 #26 Skrevet 23. juli 2015 Du får regne på hvor mye du må ha i lån. Hva det utgjør i ekstra utgifter pr.mnd. Ta med alle utgifter. Ikke tenk på at dere kan klare dere med mindre i mat, reiser osv. Banken har standard satser å gå etter. Det dere har gjort med leiligheten er ikke mere en kjøper forventer. Om du får lån? Det må du spørre banken omAnonymous poster hash: a8a18...422 Takk for svar! Vi har allerede regnet ut mtp inntekt, egenkapital og slikt og utifra standardmalen skal vi klare å betjene det. Så vi får se hva banken sier om noen få mnd når vi tenkte å søke om lån. Selve lånebeløpet blir ikke særlig mye større i mnd, er jo alle de andre utgiftene det står på, men vi har jo det per dags dato og, bare at det blir selvsagt en del høyere med hus kontra leilighet (full oppgradert ifht alle andre i området mer eller mindre).
Gjest Gia_ Skrevet 23. juli 2015 #27 Skrevet 23. juli 2015 Det er mulig ja. Jeg fikk etter å ha hørt med et par ulike banker. Var aleinemor og med AAP. Anonymous poster hash: 45881...346 Takk for tilbakemelding, så kjekt at det ordner seg, blir spennende å se her også
Alison Skrevet 23. juli 2015 #28 Skrevet 23. juli 2015 Du får en god pekepinn på hva dere kan få ved å bruke en lånekalkulator: http://www.nordea.no/Privat/Lån/Lån+til+hus+leilighet+og+hytte/Boliglånskalkulator/1642682.html?WT.srch=1&WT.mc_id=googleNO&mc_en=google&mc_cam=NO+B2C+Housing+Loans&mc_ag=Mortage+-+L%u00e5nekalkulator&mc_kw=l%u00e5nekalkulator&mc_mt=e&mc_cid=66982681845&mc_camid=35418375&mc_agid=16137867405 https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/laaneevne.html
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 #29 Skrevet 23. juli 2015 Du har tydeligvis lite peiling.. Renta vår er bundet i 20 år nå, så der tar du veldig feil. Vi har 2,8 mill i lån nå, har til overs i mnd og setter av, bil har vi allerede, kjøper bil med lån som alle andre. Hvorfor i huleste skal vi bygge om når vi har tenkt å kjøpe av nyere standard (ikke sentralt, tenkte landlig)?? Tror du må lese hva som blir skrevet og tenke litt over hva du skriver selv, gir jo ikke mening halvparten av det du sier her.. 3,8 og 3,5 utgjør INGEN forskjell? Med den trangsynte logikken utgjør ikke 2,8 noe fra 3,5 heller da... Ting som går i stykker er ting man har sparekonto til, vi hadde ikke tenkt å bruke hele sparekontoen på lånet. 25% av lånet er kravet. Forsikring dekker da hvis taket (av en eller annen merkelig grunn) skulle ramle sammen, er jo slikt man har forsikring til. Ellers har man garantier og reklamasjon, og i verste fall en sparekonto å se på som alle andre. Du snakker jo som om du har full oversikt over hele økonomien vår nå og resten av livet, blir for dumt. Renten deres er bundet i 20 år nå? Hvordan blir det når dere bryter den avtalen og bytter til vanlig bank? Det er litt forskjell på hva boligkontoret sine tilbudet og vanlig bank, i min bank kan jeg ikke binde i 20 år for å ta ett eksempel. Anonymous poster hash: 37cca...8a8 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #30 Skrevet 24. juli 2015 Det er vel kun Husbanken som tilbyr fastrente over 20 år. Vanlige banker gir maks 10 år. Dere har netto ca 30 000 i måneden. Dvs netto 360 000 i året. Da vil jeg gjette på at dere ikke har mer enn 600 000 brutto i året., uten utsikt for særlig økning i inntekt. 3 mill i lån vil være 5x inntekt. Langt over hva alle anbefalinger tilsier. Man kan få så høy lånebelastning, men da må man ha inntekt langt over gjennomsnittet. Med så lav inntekt som dere har, vil bankene legge seg i lavere del av anbefalingene fra Finanstilsynet, dvs ca 3x inntekt. Husk også egenkapitalkravet på 15%.Anonymous poster hash: 576a0...94f
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2015 #31 Skrevet 24. juli 2015 Jeg har Aap og jeg og mannen fikk lån til å kjøpe oss bolig.Anonymous poster hash: 23dd0...8a3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå