Gjest Gia_ Skrevet 22. juli 2015 #1 Skrevet 22. juli 2015 Er det noen her som går på Arbeidsavklaringspenger fra NAV, som har fått innvilget lån i vanlig bank til å kjøpe bolig? Jeg og samboeren har nå eid leilighet i 3år, men sikter oss inn på å flytte til hans hjemby, i en litt større bolig. Boligprisene er også billigere der, slik at vi får det vi vil ha for ca 3,4-3,8mill. Leiligheten kjøpte vi for 2,8mill, og har gjort veldig mye for den på tre år.. (Mala tak+vegger, lagt nytt og mer moderne laminat av god kvalitet, satt inn skyvedørskap på gang og gjesterom, lagt hyllesystem i walk-in/vifterom, fliselagt mellom skap på kjøkkenet, bytta ut baderomsinnredningen(var servant m/skap før, men nå har vi satt opp nytt speil, servant m/skuffer og ekstra høyskap), itillegg har vi fliselagt verandaen!) så regner med at vi ihvertfall ikke går i tap på denne uansett. Fikk lån via kommunen(husbanklån) og da var jeg sykemeldt, mens han er varig ung ufør, så han har uansett fast inntekt livet ut. Egenkapital til ny bolig har vi også. Vi har ingen barn dersom det skulle ha noe å si. Noen som har peiling? Er det håp for oss mens jeg får AAP?
tussi84 Skrevet 22. juli 2015 #2 Skrevet 22. juli 2015 Du får ikke lån på aap da aap regnes som en midlertidig ytelse. 2
Gjest Gia_ Skrevet 22. juli 2015 #3 Skrevet 22. juli 2015 Du får ikke lån på aap da aap regnes som en midlertidig ytelse. Dette er du 100% sikker på? Vi fikk jo lån mens jeg var sykemeldt..
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #4 Skrevet 22. juli 2015 Jeg fikk lån med aap som inntekt, men var da student på et studium som garantert ga jobb. Anonymous poster hash: f31ac...e55
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #5 Skrevet 22. juli 2015 Stor forskjell på sykmelding og aap. Sykmelding er midlertidig med tilbakeføring til jobb, aap er sannsynlig overgang på ufør og lavere inntekt. Tviler uansett på at dere får låne nesten 3,8 med en på ufør og en på vei til ufør. Anonymous poster hash: 04400...f04 2
Gjest Gia_ Skrevet 22. juli 2015 #6 Skrevet 22. juli 2015 Jeg fikk lån med aap som inntekt, men var da student på et studium som garantert ga jobb.Anonymous poster hash: f31ac...e55 Hmm, får AAP pga en ulykke jeg ble utsatt for, som gjør at jeg sliter endel med rygg, nakke og skuldre. Har legeerklæring på at jeg sannsynligvis ikke kan jobbe mer enn 40%, men målet er jo såklart å komme seg tilbake til arbeidslivet så fort som mulig.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #7 Skrevet 22. juli 2015 Svar på ts sitt spørsmål kan hun bare få ett sted, og det er i banken. Der er mangen momenter inne i bildet når en lånesøknad avgjøres. Inntekt/betjeningsevne og hvordan dere har forvaltet økonomien så lang og hvor villig banken er til låne dere penger må banken svare på. Sikkert er det at Husbankens kommunale lån får dere ikke til en bolig med så høy verdi/kjøpepris. Anonymous poster hash: d06dd...5cc 2
Gjest Gia_ Skrevet 22. juli 2015 #8 Skrevet 22. juli 2015 Sikkert er det at Husbankens kommunale lån får dere ikke til en bolig med så høy verdi/kjøpepris.Anonymous poster hash: d06dd...5cc Det er vi klar over, itillegg til at vi allerede har benyttet oss av dette!
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #9 Skrevet 22. juli 2015 Jeg fikk lån med aap som inntekt, men var da student på et studium som garantert ga jobb. Anonymous poster hash: f31ac...e55 Samme her, riktignok med en forelder som medlånetaker.Anonymous poster hash: 96c3d...0c0
Alison Skrevet 23. juli 2015 #10 Skrevet 23. juli 2015 Det kan være mulig å få lån selv om du går på AAP, men det største problemet deres er nok at inntektene er for lave til å få det lånet som trengs. Hvis han er ung ufør vil inntekten sannsynligvis være temmelig lav, og med ts på aap, noe som heller ikke vil gi så høy inntekt, vil det nok ikke bli mye lån de kan få. Ta kontakt med banken for å se på muligheter. 1
Gjest Gia_ Skrevet 23. juli 2015 #11 Skrevet 23. juli 2015 Det kan være mulig å få lån selv om du går på AAP, men det største problemet deres er nok at inntektene er for lave til å få det lånet som trengs. Hvis han er ung ufør vil inntekten sannsynligvis være temmelig lav, og med ts på aap, noe som heller ikke vil gi så høy inntekt, vil det nok ikke bli mye lån de kan få. Ta kontakt med banken for å se på muligheter. Tror nok at vi vil klare å betjene ett litt høyere lån ganske greit. Har "lekt" litt med lånekalkulator osv og ett lån vil bli billigere pr mnd fordi vi tar det hos vanlig bank og over flere år.. Har ca 30k i inntekt totalt.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 #12 Skrevet 23. juli 2015 Tenker nei. Du har midlertidig inntekt og dere har alt for lite inn i måneden til å betjene ett sånt lån. Anonymous poster hash: 37cca...8a8
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 #13 Skrevet 23. juli 2015 Tenker nei. Du har midlertidig inntekt og dere har alt for lite inn i måneden til å betjene ett sånt lån. Anonymous poster hash: 37cca...8a8 Enig. Med mindre dere har utbetalinger (forsikring, KLP/SPK o.l.) i tillegg til pengene fra NAV, har dere i underkant av 600 000 brutto i året. Med midlertidig / varig lav inntekt vil det være overraskende om banken låner dere +/- 3 millioner eller over fem ganger inntekt (forutsetter minst 500 000 i EK).Anonymous poster hash: 3f952...60c
Gjest Gia_ Skrevet 23. juli 2015 #14 Skrevet 23. juli 2015 (endret) Glemte å si at vi får ca 30k samla pr mnd etter fratrekk Har ikke noen andre lån eller nedbetalinger utenom billånet og lånet på leiligheten. Endret 23. juli 2015 av Gia_
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 #15 Skrevet 23. juli 2015 Glemte å si at vi får ca 30k samla pr mnd etter fratrekk Har ikke noen andre lån eller nedbetalinger utenom billånet og lånet på leiligheten. Fortsatt for lite.Anonymous poster hash: 37cca...8a8
Gjest Gia_ Skrevet 23. juli 2015 #16 Skrevet 23. juli 2015 Fortsatt for lite.Anonymous poster hash: 37cca...8a8 Ok, takk for svar uansett
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 #17 Skrevet 23. juli 2015 Jeg var gjennom en kjemperunde angående dette i 2013 da jeg var midt oppi en skilsmisse og skulle kjøpe egen bolig. Er du medlem av KLP eller annet bør du sjekke ut lånemuligheter der. Selv endte jeg opp med Eidsberg Sparebank (Eika-gruppen) enkelt og greit fordi jeg møtte verdens hyggeligste kundebehandler som virkelig tilrettela for meg slik at jeg enkelt kunne gå på visninger på ulike boliger og legge inn bud der det var aktuelt. Fikk innvilget boliglån opptil 1 600 000, men hadde da egenkapital på ca 1 200 000. Størrelsen på lånet ville selvfølgelig være avhengig av boligutgifter på den aktuelle boligen per mnd. Høyere månedlige boutgifter/felleskostnader ==> lavere lånemuligheter i banken. Jeg ble vurdert å ha min laveste inntekt på AAP hvilket tilsa at jeg enten vil gå opp i lønn ved tilbakeføring til jobb eller i verste fall fortsette som varig ufør (som også er en sikker, men lav inntekt). Som flere har nevnt over; snakk med banken - kun de kan gi sikkert svar. Og sjekk uansett ut med flere banker... Anonymous poster hash: 42811...1d0
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 #18 Skrevet 23. juli 2015 Jeg svarte lenger opp her som en som fikk lån med aap. Det er viktig å presisere at jeg ikke vurderte et så høyt lån som du snakker om. Du må huske at man tar høyde på en renteøkning på 5%, altså at dere skal kunne betjene et lån på over 7% med inntekten. For renta kan, og vil stige på sikt. Anonymous poster hash: f31ac...e55
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 #19 Skrevet 23. juli 2015 Tror nok at vi vil klare å betjene ett litt høyere lån ganske greit. Har "lekt" litt med lånekalkulator osv og ett lån vil bli billigere pr mnd fordi vi tar det hos vanlig bank og over flere år.. Har ca 30k i inntekt totalt. Og hva hvis renten stiger til 8%? Ikke så lenge siden den var det sist. Eller du trenger nytt tak, det sprenges ett vannrør under kjellergulvet, du knuser ett vindu, varmtvannsberederen må skiftes, dere må bytte sikringsskap osv, alt dette er utgifter dere må dekke selv når dere eier boligen. Det er dyrt å eie hus, og det er mange uforutsette utgifter. Husk også at det ikke bare er boliglånet som skal betales, avhengig av kommune må det også betales offentlige avgifter som vann/renovasjon og eiendomsskatt, summer som fort kan komme opp i 20 000 i året. Jeg har en årsinntekt på 700 000 og ville aldri tatt opp så mye lån. Med 3,8 mill i lån og rente på 8%, blir det månedlige avdraget på lån/renter ca 29 000 kr, hva i all verden skal dere da leve av utenom? Satse på sosialpenger fra nav? Jeg forstår ønske om oppgradering, men dere må bo etter evne, ikke etter lyst. Anonymous poster hash: 04400...f04 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 #20 Skrevet 23. juli 2015 Hva i all verden, har verden gått helt av skaftet?? 3,8 mill i boliglån, en ufør å du kan jobbe 40 %?? Hvordan skal dere få råd til renteøkning, ny bil, sparekonto og evt fremtidige barn?? Vi har 1,2 mill i året, boliglån på 2,7 mill og lever ikke noe luksusliv i det hele tatt, men vi har råd til å leve og ikke bo oss ihjel!! Anonymous poster hash: b4961...3bc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå