AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #1 Del Skrevet 22. juli 2015 Skal søke ny jobb men vil helst ikke at sjefen min skal vite at jeg er på utkikk etter ny arbeidsplass riktig enda. Jeg MÅ ikke bytte jobb, men ønsker å flytte litt på meg (geografisk). Har hatt denne jobben i 8 år nå, og er usikker på hvordan dette gjøres når jeg skal skrive jobbsøknad til en stilling jeg ønsker å søke. Må man oppgi nåværende sjef som referanse? Mener å ha lest noe om at man også kan skrive at referanser oppgis på forespørsel? Er dette vanlig eller virker det litt negativt? Noen gode råd og tips? Anonymous poster hash: 8bfc4...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 22. juli 2015 #2 Del Skrevet 22. juli 2015 Jeg skriver alltid at referanser kan oppgis på forespørsel, og har hatt stor suksess med det så langt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dillyduzit Skrevet 22. juli 2015 #3 Del Skrevet 22. juli 2015 Det jeg gjorde var å skrive "Referanse oppgies etter behov" eller noe i den duren. På andregangsintervjuet ble jeg bedt om å ta med referanser, først da gikk jeg til sjefen og sa i fra at jeg lette etter ny jobb. Tror det er ganske så normalt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #4 Del Skrevet 22. juli 2015 Jeg pleier å skrive at referanser oppgis på forespørsel for å ha litt "kontroll" og det ser jeg selv at folk gjør. Ikke noe negativt det. Det er ofte slik at man ev tar med referanser på intervju og oppgir de da, da har man også muligheten til å si fra til aktuelle personer om når det blir aktuelt, da kan du også fortelle det til sjefen. Det er jo ikke sikkert du får verken intervju eller kommer videre i prosessen. Du MÅ ikke oppgi siste sjefen, og en del forstår jo godt at man ikke alltid ønsker å inkludere sjefen i den situasjonen mens det hos noen kan virke litt "rart", som om man har noe å skjule (opplevde det en gang, det var en litt ubehagelig situasjon, kort fortalt haha) Men hva med en kollega fra der du jobber nå? Det er jo mer relevant å ha noen fra nåværende jobb. Anonymous poster hash: 7535e...706 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #5 Del Skrevet 22. juli 2015 Takk for tips alle sammen. Da skriver jeg bare at de oppgis på forespørsel. Til AB over: jeg er veldig klar over at jeg ikke nødvendigvis kommer videre i søkerprosessen, så det er derfor jeg ikke ønsker å eventuelt involvere sjefen enda. Jeg har også flere andre referanser, så problemet er ikke å finne referanser,men at jeg ikke ønsker å involvere hverken sjefen eller noen kollegaer enda. Det er så lenge siden jeg sist søkte jobb, og de få jobbene jeg har hatt de siste 16 årene har liksom bare automatisk skjedd av seg selv via kontakter. TS Anonymous poster hash: 8bfc4...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #6 Del Skrevet 22. juli 2015 Om/når du blir innkalt til intervju så spør de du kan tenke deg å ha som referanser før du går på intervjuet. Så lager du en referanseliste med navn, tittel, arbeidsgiver og telefonnr for referansene dine. Ofte ønskes det referanser på overordnet nivå, på sidestilt nivå (jevnbyrdig kollega), og avhengig av stillingstypen også på underordnet nivå. - det er en narutlig ting å spørre om når du blir oppringt og invitert på intervju. Lykke til ! Anonymous poster hash: b67ee...018 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #7 Del Skrevet 22. juli 2015 Om/når du blir innkalt til intervju så spør de du kan tenke deg å ha som referanser før du går på intervjuet. Så lager du en referanseliste med navn, tittel, arbeidsgiver og telefonnr for referansene dine. Ofte ønskes det referanser på overordnet nivå, på sidestilt nivå (jevnbyrdig kollega), og avhengig av stillingstypen også på underordnet nivå. - det er en narutlig ting å spørre om når du blir oppringt og invitert på intervju. Lykke til ! Anonymous poster hash: b67ee...018 Joda, takk for svar . Men jeg er ikke helt ukjent med hva og hvordan referanser oppgis. Det var bare dette med hvor vanlig det er å skrive at de oppgis på forespørsel i søknaden. TS Anonymous poster hash: 8bfc4...a47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #8 Del Skrevet 22. juli 2015 Må bare spørre om en ting. Når jeg har søkt via søknadsskjemaer som sendes inn elektronisk så må man bla fylle ut referanser, og man får ikke sendt inn uten å gjøre det. Hva gjør dere da? Har som dere skriver ikke lyst til å oppgi det før et evt intervju for å bla ha litt kontroll. Anonymous poster hash: db53c...612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 22. juli 2015 #9 Del Skrevet 22. juli 2015 Må bare spørre om en ting. Når jeg har søkt via søknadsskjemaer som sendes inn elektronisk så må man bla fylle ut referanser, og man får ikke sendt inn uten å gjøre det. Hva gjør dere da? Har som dere skriver ikke lyst til å oppgi det før et evt intervju for å bla ha litt kontroll. Anonymous poster hash: db53c...612 Kan du skrive at det "oppgis på forespørsel" i selve feltet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #10 Del Skrevet 22. juli 2015 Må bare spørre om en ting. Når jeg har søkt via søknadsskjemaer som sendes inn elektronisk så må man bla fylle ut referanser, og man får ikke sendt inn uten å gjøre det. Hva gjør dere da? Har som dere skriver ikke lyst til å oppgi det før et evt intervju for å bla ha litt kontroll. Anonymous poster hash: db53c...612 Erfaringen er at en potensiell ny arbeidsgiver ringer ikke noen referanser før de har innstilt en av søkerne til jobben. Og da ringer de den innstilte søkerens referanser, og kun dennes. Selv har jeg alltid hatt referansene klare når søknaden skrives. Ofte er det lurt å ha flere referanser, slik at du for hver enkelt jobb kan plukke de referansene som er best egnet til å gi sitt ærlige inntrykk mht. deg relatert til den jobben du søker. Anonymous poster hash: b67ee...018 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #11 Del Skrevet 22. juli 2015 Kan du skrive at det "oppgis på forespørsel" i selve feltet? Da har felt for Navn, arbeidssted og telefonnr. Alle feltene må fylles ut. Så da må jeg skrive det på to av dem og i telefonnr 00000000 el. Ser dumt ut det også. Er ikke glad i slike maler altså. Anonymous poster hash: db53c...612 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #12 Del Skrevet 22. juli 2015 Hva gjør man om man ikke har noen referanser? Altså om man ikke har noe arbeidserfaring..Anonymous poster hash: 0f721...6b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 #13 Del Skrevet 23. juli 2015 Hva gjør man om man ikke har noen referanser? Altså om man ikke har noe arbeidserfaring..Anonymous poster hash: 0f721...6b0 Du kan høre med en foreleser du har hatt godt samarbeid med gjennom studiene, eller noen av dem du har gjort oppgaver sammen med gjennom studiene. Har du vært med en frivillig forening så kan du spørre noen av dem du kjenner best der. Vært med å organisere aktivteter ? Anonymous poster hash: b67ee...018 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå