Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge vurdert å skaffe meg briller, men aner ikke hvor mye det vil koste meg. Dette er  noen spørsmål jeg har:

Er lesebriller billigere enn vanlige briller?

Hvor mye vil glasset koste?

Er billig innfatning like greit, eller burde jeg satse på dyrere innfatning?

Litt generelt om dine briller hadde jo vært fint å høre, til deg som bruker det enten til å se tv med eller til daglig. 

På forhånd takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer litt an på glass-leverandøren hvor mye det vil koste, men også hva du er anbefalt i forhold til synet ditt. De billigste jeg har kjøpt fikk jeg for 200 (to hundre) kroner. De dyreste er jeg ikke sikker på, men det var noen tusenlapper. 

Skrevet

Billige innfatninger er ofte mye dårligere kvalitet enn de dyre. Men om du velger en kvalitetsinnfatning fra en ordentlig brillebutikk så spiller det liten rolle for kvaliteten om du tar det ene eller det andre merket. Men så har de jo egentlig bare dyre og enda dyrere innfatninger der. Jeg merker veldig tydelig forskjell på 2 for 1 brillene mine fra Specsavers og de tre-fire ganger så dyre fra Synsam for å si det sånn. Det er slitsomt å gå med skranglete briller som skruene løsner på så de ender opp med å skli nedover nesa.

Glassprisen er avhenging av mange ting, først og fremst hva brillene skal korrigere. Enkel nær- eller langsynthet gir rimeligere glass enn om de også skal korrigere for skjevheter. Glass har også ulike kvaliteter, så hvis du vil ha et lett, refleksfritt og ripesikkert glass koster det mer enn hvis vekt og slitestyrke ikke er viktig for deg.

Og de eneste som kan gi deg et godt svar på hva din brille vil koste er en optiker, en skikkelig synstest og prøving av innfatninger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på brilleland idag..med synsundersøkelse og alt kommer det på 4500. Innfatningen koster 2200 om jeg ikke husker feil. Synes det er dyrt.

da med tilbudet på glass de har nå.

på krogh koster det billigste glasset rundt 1900 per glass..

Kommer på 8000+++

:( dyrt

Anonymous poster hash: 070a8...717

AnonymBruker
Skrevet

har brukt briller i 25 år, og min erfaring er at det er best å investere i kvalitetsbriller. I alle fall hvis du skal bruke dem mye eller ha de med deg rundt omkring. Jeg bruker briller daglig, og selv om det har vært en del uhell har innfatningene fra merkeprodusenter holdt overraskende godt, og tålt treff med både fjellvegg, skibakke, basketball, dørkarmer og et telefonkiosk på fylla ;) En gang brakk den ene stangen, da byttet butikken det hele uten kostnad. Skal du bare ha briller som ligger ved pcen hjemme, i bilen eller reservebriller på hytta, kan du kjøpe noe billigere. Har hatt briller fra både Armani, Gucci, Prada og Chloe, og er fornøyd med alle sammen. Reservebrillene mine er en billigere innfatning, funker greit, men tåler mindre. Briller er dyrt, men du kan ha den lenge :) Jeg har hatt det ene brilleparet mitt i 8 år.

Anonymous poster hash: 5029b...6b3
Skrevet

Tusen takk for hjelpen! :)

Jeg har brukt linser siden jeg var ca 17-18 år (er nå 25) og begynner å bli litt lei av det. Øyet jeg bruker linse på (har -2 på høyre og - 0,75 på venstre) blir tørt, og det føles ubehagelig å ha på linse hele tiden. Jeg kan gå uten linser, men da ser jeg ikke like bra og må ofte konsentrere meg for å se tekst på tv, og leser ikke bøker lenge av gangen.

Den venstre hornhinnen min er skjev, så glasset må kanskje tilpasses det. Så er det slik at jeg er usikker på hvilke type briller jeg vil ha. Altså om jeg vil ha kun lesebriller/se tv med de/vanlig bruk så vurderer jeg litt billigere, eller om jeg vil kjøpe noen som er ordentlige, som jeg kan bruke jevnlig når jeg ikke orker linser.

Skal absolutt ta til meg rådene her, og gå ut i fra det! 

Skrevet

Jeg har jobbet hos både Krogh og Synsam. De bruker samme glassleverandør og har samme priser på glass. Når du har såpass lite i styrke kan du fint velge de nest billigste glassene. De billigste anbefaler jeg ikke til noen, de har ikke ripebeskyttelse og antirefleks. Jobber ikke der lenger, men tror du må opp i ca 2000 for glass. Innfatninger ligger også ca likt i begge butikker, men de fører forskjellige merker. Noe likt også da. Ray ban er gode og rimelige, 1500-2000 ca. Hos Krogh byttet vi alltid stenger osv gratis, men ikke hos Synsam. Mener selve synsundersøkelsen koster 890 hos Krogh og 690 hos Synsam. Føler uansett at det var bedre serviceinnstilling hos Krogh. Du kan også låne med deg innfatninger hjem å prøve i ro og mak :) Velg noen du liker, ikke la de ansatte påvirke for mye, de vil selvfølgelig selge det dyreste. Spesielt når det gjelder glass. Det er så og si ingen som trenger de dyreste glassene, kanskje om du har veldig høy styrke(7+-) eller progressive.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt meg briller nå. Ble vel på 2000 tilsammen. Det er sånne briller jeg kan bruke til daglig og lesing. Innfatningen kostet vel 800

Anonymous poster hash: 6b853...0ed
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på brilleland idag..med synsundersøkelse og alt kommer det på 4500. Innfatningen koster 2200 om jeg ikke husker feil. Synes det er dyrt.

da med tilbudet på glass de har nå.

på krogh koster det billigste glasset rundt 1900 per glass..

Kommer på 8000+++

:( dyrt

Hvorfor så dyr innfatning da? Du MÅ jo ikke kjøpe marc by marc jacobs heller

Anonymous poster hash: 6b853...0ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Marc by marc en av de billigere modellene. Så da hadde der blitt rimeligere.

Jeg prøvde sikkert alt de hadde som jeg likte). Må ha en brille jeg synes er fin og kledelig, ellers vil den ikke bli brukt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet hos både Krogh og Synsam. De bruker samme glassleverandør og har samme priser på glass. Når du har såpass lite i styrke kan du fint velge de nest billigste glassene. De billigste anbefaler jeg ikke til noen, de har ikke ripebeskyttelse og antirefleks. Jobber ikke der lenger, men tror du må opp i ca 2000 for glass. Innfatninger ligger også ca likt i begge butikker, men de fører forskjellige merker. Noe likt også da. Ray ban er gode og rimelige, 1500-2000 ca. Hos Krogh byttet vi alltid stenger osv gratis, men ikke hos Synsam. Mener selve synsundersøkelsen koster 890 hos Krogh og 690 hos Synsam. Føler uansett at det var bedre serviceinnstilling hos Krogh. Du kan også låne med deg innfatninger hjem å prøve i ro og mak :) Velg noen du liker, ikke la de ansatte påvirke for mye, de vil selvfølgelig selge det dyreste. Spesielt når det gjelder glass. Det er så og si ingen som trenger de dyreste glassene, kanskje om du har veldig høy styrke(7+-) eller progressive.

Kan man kjøpe innfatning hos krogh og glass hos brilleland?

Skrevet

Jeg brukte briller fra dyrere brillebutikker og fra billige

Nå foretrekker jeg kun billige fra Speccsavers. Ikke bare er de billige, nå sist kjøpte jeg to briller for under 2000kr, men de føles også bedre å ha på seg. De er lettere og mer behagelige å ha på seg

De forrige brillene jeg hadde kostet meg 5000kr og de skled ned på nesen hele tiden og gjorde vondt ved tinningene uansett hvor mye vi prøvde å justere/tilpasse dem. De ble også fort ripete og møkkete og jeg følte at jeg måtte gjøre de rent hele tiden

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte innfatningen på salg, mens glassene er jo ganske dyre. Betalte 3600 for 5 år siden. De fungerer fint enda, men burde nok ha skiftet ut glassene.

Anonymous poster hash: 6a34d...a25

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Kommer an på. Hvis synet ditt ikke har stabilisert seg kan billige innfatninger være greit. Jeg har aldri greid å slite ut mine specsavers-briller, etter to år må jeg uansett ha nye pga styrken. Betaler 2-3000. Mannen slipper aldri unna med mindre enn 8000 fordi han må ha spesialglass. Nå sist var han så dum å kjøpe billig innfatning (800 kr), og etter to år er de veldig slitte og stygge... Men det er jo kjedelig å spytte ut 8000 til når brillene ellers er gode nok.

Skrevet

Kan man kjøpe innfatning hos krogh og glass hos brilleland?

Ja, det kan du.

Gjest Birti
Skrevet

Gå til Specsavers! De har (etter min erfaring) knallgode linser og briller - og det koster en brøkdel av de andre kjedene! Ellers varer jo brillene lenge om synet er relativt stabilt - jeg har hatt mine i fem år og de er som nye (men jeg bruker mest linser da).

AnonymBruker
Skrevet

Innfatninger finnes i alle prisklasser. Har nå lesebrille og to dagligbriller samt solbrille med styrke. Alt fra Brilleland.

Den billgeste kostet 1 krone da de hadde åpningstilbud og halv pris på alle glass.

Glaasene varierer i pris etter hvilken styrke og kvalitet du ønsker. Noen innfatninger kan du ikke bruke hvilken som helst glass i heller, så her er mye å ta hensyn til når glassene skal velges og som påvirker prisene.

Du må rett og slett ta deg en tur og prøve, låne med hjem og undersøke litt rundt.

Anonymous poster hash: 7ba65...faf

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på. Hvis synet ditt ikke har stabilisert seg kan billige innfatninger være greit. Jeg har aldri greid å slite ut mine specsavers-briller, etter to år må jeg uansett ha nye pga styrken. Betaler 2-3000. Mannen slipper aldri unna med mindre enn 8000 fordi han må ha spesialglass. Nå sist var han så dum å kjøpe billig innfatning (800 kr), og etter to år er de veldig slitte og stygge... Men det er jo kjedelig å spytte ut 8000 til når brillene ellers er gode nok.

Jeg har en tidløs, dyr, kjempegod innfatning som jeg skifter glass i når det trengs. Fin løsning når man har syn som er i stadig forandring. Jeg har hatt innfatningen i årevis og bruker mye briller, men de har ikke spor av slitasje.

Anonymous poster hash: 70813...78d

Skrevet

Innfatningen på de første lesebriller mine kostet vel 600 kr tror jeg. Tok de billigste glassene også. De er like fine over 5 år senere. Brukt hver dag :)

Skrevet

Tusen takk igjen! Det er veldig hjelpsomt. Skal kjøpe meg briller når jeg får lønning.

Jeg var hos Brilleland i dag, og fant en innfatning jeg likte til 200 kr. Er det for billig? Jeg kan på en måte ikke se inn i fremtiden og se hvordan jeg skal bruke de. Jeg er generelt litt uforsiktig med spesielt solbrillene mine, men de er jo helt vanlige og billige. Jeg vil nok være med forsiktig med brillene.

Kanskje jeg elsker å gå med briller, og ender opp med og bruke dem hele tiden? Det er liksom det som er så vanskelig. Jeg syns briller er veldig fint, nemlig. 

Men hvilket glass bør jeg ha? Og hva vil det si å ha progressive brilleglass? Har aldri satt meg noe inn i det, egentlig og dere er jo eksperter :) 

Moro å lese svarene deres her, syns jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...