Gå til innhold

Vekt som måler fett prosent og muskelmasse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det bare humbug eller har de noe for seg?

Jeg var i butikken istad for å kjøpe et hi-fi set så fikk jeg øye på en treningsvekt som måler både det ene og det andre, jeg spurte han i disken om kvaliteten og han sa den var ganske presis. Nå vet jeg jo at han sa dette bare for å få solgt den men jeg kjøpte den allikevel. 

Fikk litt sjokk når jeg veide meg når jeg kom hjem. 82kg, normal bmi (24), 18% fett prosent, 41% muskelmasse og 50% vannmasse. 

Jeg får det ikke helt til å stemme, jeg er tynn og musklene er ikke noe særlig synlige med mindre jeg flexer biceps, brystkasse ,lår og rompe . da blir det bra volum men ellers så ser jeg bare ut som en slank fyr. Er også litt forvirret over så høy fett prosent, for fett har jeg lite av på kroppen.

Med så høy muskelmasse burde det vel vært synlig når jeg ikke flexer også? Det andre jeg også ble litt forvirret over er at det skal komme opp et stort symbol på vekta om du er innenfor gjennomsnitts referansene , men det kom ikke opp hos meg.

Vekten jeg kjøpte er den her : 

http://www.tretti.no/personlig-pleie/helse/badevekter/soehnle-vag-active-shape?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=badevekter&utm_term=vag-active-shape

http://www.amazon.co.uk/Soehnle-Balance-Digital-Analysis-Bathroom/dp/B007TJDP2U

Endret av WubWub
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan man kan få all denne informasjonen kun fra stå på denne saken. Kan forøvrig ikke se det interessante ved denne typen informasjon heller, med mindre man er syk på et eller annet vis eller skal delta i fitnesskonkurranse.

Finn heller frem målebånd, og fettklype, dersom du er skikkelig dedikert.

Anonymous poster hash: 906e9...f7b
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det bare humbug eller har de noe for seg?

Jeg var i butikken istad for å kjøpe et hi-fi set så fikk jeg øye på en treningsvekt som måler både det ene og det andre, jeg spurte han i disken om kvaliteten og han sa den var ganske presis. Nå vet jeg jo at han sa dette bare for å få solgt den men jeg kjøpte den allikevel. 

Fikk litt sjokk når jeg veide meg når jeg kom hjem. 82kg, normal bmi (24), 18% fett prosent, 41% muskelmasse og 50% vannmasse. 

Jeg får det ikke helt til å stemme, jeg er tynn og musklene er ikke noe særlig synlige med mindre jeg flexer biceps, brystkasse ,lår og rompe . da blir det bra volum men ellers så ser jeg bare ut som en slank fyr. Er også litt forvirret over så høy fett prosent, for fett har jeg lite av på kroppen.

Med så høy muskelmasse burde det vel vært synlig når jeg ikke flexer også? Det andre jeg også ble litt forvirret over er at det skal komme opp et stort symbol på vekta om du er innenfor gjennomsnitts referansene , men det kom ikke opp hos meg.

Vekten jeg kjøpte er den her : 

http://www.tretti.no/personlig-pleie/helse/badevekter/soehnle-vag-active-shape?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=badevekter&utm_term=vag-active-shape

http://www.amazon.co.uk/Soehnle-Balance-Digital-Analysis-Bathroom/dp/B007TJDP2U

Tror ikke de er så nøyaktige, har hørt de måler litt forskjellig fra gang til gang? Har selv veid meg hos ernæringsfysiolog og den vekten virket mye bedre og mer solid enn det tjafset du får kjøpt selv.

Anonymous poster hash: d1963...647

Skrevet

Tror ikke de er så nøyaktige, har hørt de måler litt forskjellig fra gang til gang? Har selv veid meg hos ernæringsfysiolog og den vekten virket mye bedre og mer solid enn det tjafset du får kjøpt selv.

Anonymous poster hash: d1963...647

Jeg veide meg 15 ganger på rad for å se om det var noe avvik, men det var det ikke. 

Ellers så har nok treningsstudioer og ernæringsfysiologer de med presise vektene som du sier.

Syntes bare det var litt rart. Hvordan er det mulig å ha 18% fett, 41% muskler og 50% vann. Det blir jo 109% totalt

Skrevet

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan man kan få all denne informasjonen kun fra stå på denne saken. Kan forøvrig ikke se det interessante ved denne typen informasjon heller, med mindre man er syk på et eller annet vis eller skal delta i fitnesskonkurranse.

Nei jeg vet heller ikke teknologien bak disse vektene, men etter det jeg har hørt så finnes det vekter som er meget presise men også veldig kostbare. Treningsstudio har ofte de beste, men gymmen min har ikke det og jeg er nysgjerrig hvor landet ligger etter å ha trent styrke i 1 år og 5 måneder.

Kanskje ikke du finner den type informasjon interessant men jeg gjør det. Å ha noe konkret å vise til av resultater etter trening gir økt motivasjon for hardere trening.

Skrevet

Det betyr bare at du er normalvektig. 18 % er innenfor normalen med tanke på fettprosent. Har en slik vekt selv. Den påstår at jeg har en fettprosent på 17,6 og en muskelprosent på 42,9 (fra siste måling). Riktignok seg jeg slank ut, men spesielt muskuløs vil jeg ikke påstå at jeg er, selv om jeg driver med styrketrening (riktignok har jeg ikke trent nå siden juni), men tenker å begynne igjen etter ferien...

De er nok ikke helt nøyaktig, men jeg bruker den til å måle framgang som en motivasjonsfaktor. Synes det er gøy å se tallene endre seg...

Skrevet

Jeg veide meg 15 ganger på rad for å se om det var noe avvik, men det var det ikke. 

Ellers så har nok treningsstudioer og ernæringsfysiologer de med presise vektene som du sier.

Syntes bare det var litt rart. Hvordan er det mulig å ha 18% fett, 41% muskler og 50% vann. Det blir jo 109% totalt

Det er jo vann i fett og muskler. Du har vel annet i koppen også...

• Liker 1
Skrevet

Det er jo vann i fett og muskler. Du har vel annet i koppen også...

Sant det. Tenkte ikke på det, takk for oppklaringen

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet vekten hva som er fett,vann og muskler?

Hva er normalt og optimalt i fettprosent?vann og muskler?

Dette virket int for meg

Anonymous poster hash: 69d17...00b

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Frk.K, mod.

Skrevet (endret)

Hvordan vet vekten hva som er fett,vann og muskler?

Hva er normalt og optimalt i fettprosent?vann og muskler?

Dette virket int for meg

Anonymous poster hash: 69d17...00b

har lest litt om det nå. de er ikke 100% nøyaktig men de gir en grei pekepinne på fett tap og muskel vekst om man måler seg på samme tid hver dag. med andre ord en bra motivasjon når man ser treningen gir resultater. etter det jeg leste bør ikke damer ha over 30% fett prosent, for menn er tallet lavere.

her er 2 artikler som svarer på det du spør om : 

http://www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/healthy-eating/how-a-body-fat-water-scale-works.html#b

http://fitness.stackexchange.com/questions/15098/how-can-a-scale-measure-body-fat-and-water-percentages-muscle-and-bone-mass-bm

Endret av WubWub
Skrevet

Det står litt om det i linkene som en lagt ut her, men kortversjonen er at når du står på vekten så sender den en liten mengde strøm opp det ene benet, over hoften, og ned det andre benet. Basert på at fett og muskler yter ulik motstand mot denne strømmen dannes et anslag på hvor stor andel det er av disse to.

Skrevet

Wow, strøm? :sjokkert:

Jeg har en sånn vekt (riktignok en rimelig utgave) men har ikke fått den til å fungere med alt det der fettprosent, muskelmasse og vannprosent-greiene. Nå har jeg heller ikke satt meg veldig nøye inn i hvordan man bruker de funksjonene siden jeg mest var ute etter en mer nøyaktig vekt enn den gamle billigvekta. Denne virker i hvert fall stabil og nøyaktig.

En vakker dag skal jeg lese brukermanualen nøye og sette meg inn i bruken så jeg kan finne ut mer om kroppen min, men jeg må jo innrømme at jeg er litt skeptisk til denne "strøm gjennom bena"-greia. Uansett takk til Nevian som oppklarte litt hvordan disse vektene fungerer :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det mulig å ha 18% fett, 41% muskler og 50% vann. Det blir jo 109% totalt

Fordi at celler/vev (inkludert muskler og fett) også inneholder vann, og det er helt normalt med 50% TBW (Total BodyWater).

Ellers, de vektene med håndtak er mer nøyaktige enn de som du bare står på.

Vektene gir en grei indikasjon på hvordan du ligger an, men ikke noe mer.

Anonymous poster hash: a2f12...531

AnonymBruker
Skrevet

hvordan kan en klype måle muskelmasse og fett prosent?

Anonymous poster hash: fc418...e3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...