AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #1 Skrevet 22. juli 2015 Da ikke negativt,men blir overasket over høflighet. At treåringen sier tusen takk for mat. Hjemme,borte. Også når servitører rydder bort på bordet. At 12 og 15 åringen tar vertskapet i hånden, og sier: takk for deilig mat,takk for at jeg fikk komme. Veldig hyggelig. Jeg lærer de at om noen skryter av de,så sier de takk,for så å komme med noe positivt til giver. Ungene er normale,men høflige Jeg er av den mening så kommer man langt. Uansett hva du gjør,så vær høflig. Spiller ingen rolle hva du gjør,hvem du er. Høflighet er noe folk merker seg. Jeg ser jo unger fjerner seg fra matbordet uten et ord. Er de på besøk,så bare går de. Kan jo komme et ha det. Får de skryt,så sier de ikke noe tilbake. Hvor stor vekt har dere lagt vekt på dette?Anonymous poster hash: b8b70...117
Havbris Skrevet 22. juli 2015 #2 Skrevet 22. juli 2015 Vi har lagt vekk på vanlig høflighet og ser at det blir verdsatt av mennesker de møter!
GammelKaktus Skrevet 22. juli 2015 #3 Skrevet 22. juli 2015 Jeg har ikke lagt så mye mer vekt på det enn at jeg er høflig selv og da blir jo treåringen det samme. Har og fått kommentarer på at han er så høflig. Hilser alltid på folk, sier hei og ha det, takker for maten osv. Det er jo ikke mer enn alminnelig folkeskikk, men det virker som om det ikke er vanlig lenger...
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #4 Skrevet 22. juli 2015 Jeg legger vekt på at barnet mitt skal se vertsskapet i øynene mens det sier takk for maten. Å ta vertsskapet i hånden for det har jeg alltid sett på som over-the-top. Skryt bør komme av seg selv, og ikke for å likestille mengde skryt fra andre med sitt eget til dem. Anonymous poster hash: b5132...fd0
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #5 Skrevet 22. juli 2015 Jeg var vant til å takke for maten osv, men samboer sin familie er ikke slik i det hele tatt. De syns det var nærmest flaut da jeg takket dem i begynnelsen. Så ikke vet jeg. Bruker å takke folk jeg ikke kjenner alikevel. Anonymous poster hash: 74fb6...ed7
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #6 Skrevet 22. juli 2015 Nå har ikke jeg barn, men jeg ble opplært da jeg vokste opp at høflighet er en dyd. Hjelpemeg så mye det har hjulpet meg gjennom livet, for jeg vet hvordan jeg skal oppføre meg i en hver sammenheng, for eksempel hvis jeg møter nye folk. Andre som ikke har lært den samme høfligheten fra sine foreldre sliter mye mer i nye situasjoner, de vet ofte ikke helt hvordan de skal oppføre seg,så mitt tips er at du fortsetter med den gode oppdragelsen :-) . Ikke bare er det nyttig for dem selv, men det er så utrolig deilig å møte høflige og vennlige mennesker :-) .Anonymous poster hash: e5daa...e27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå