AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #1 Skrevet 22. juli 2015 Jeg lurer på om det lønner seg for meg å bo hjemme mens jeg studerer og tar opp studielån? Jeg vil kun bruke penger på mat og det jeg trenger, og skal spare resten. Om jeg skal bo for meg selv må jeg ut med 6000 i bokostnader, itillegg til mat og annet jeg trenger, og får ikke spart noenting. Om jeg bor hjemme, får jeg ikke gjort stipend om til lån, som jeg får om jeg bor borte. Men lønner det seg likevel i mitt tilfelle? Anonymous poster hash: 159c9...ab3
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #2 Skrevet 22. juli 2015 Ta en liten jobb ved siden av så kan du spare alt og kanskje betale symbolsk leie hjemme og. Anonymous poster hash: 82688...a4b
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #3 Skrevet 22. juli 2015 Trist å bo hjemme som voksen. Flytt for deg sjæl. Anonymous poster hash: 29655...70c 1
SiMa Skrevet 22. juli 2015 #4 Skrevet 22. juli 2015 Rent økonomisk vil det selvfølgelig lønne seg å spare mest mulig. Du vil vel heller ikke få like mye lån/stipend om du bor hjemme i stedet for å flytte ut? Det gjorde man i alle fall ikke i min tid.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #5 Skrevet 22. juli 2015 Rent økonomisk vil det selvfølgelig lønne seg å spare mest mulig. Du vil vel heller ikke få like mye lån/stipend om du bor hjemme i stedet for å flytte ut? Det gjorde man i alle fall ikke i min tid. TS sier også selv at man ikke får "gjort stipend om til lån" (mente garantert det motsatte), så det stemmer. Det er fortsatt sånn. Du får omgjort 40 % av studielånet til stipend dersom du er borteboer og består alt. Nei, TS, det er klart det lønner seg å ta studielån likevel dersom du kun skal la pengene vokse trygt og deretter betale tilbake første dag etter endt utdannelse. Det er jo også et billig lån, sånn om du må ta et uansett. Men jeg hadde aldri i verden byttet bort det å bo for meg selv i studietiden mot lavere studielån etter endt utdannelse, det må jeg bare legge til. Det har vært mye mer verdt enn pengene jeg kunne spart på å bo hjemme. Anonymous poster hash: f9f2c...b94
Gubi Skrevet 22. juli 2015 #6 Skrevet 22. juli 2015 Husk også at studielån er rentefritt frem til du er ferdig med utdannelsen. Om du da tar fullt lån fra Lånekassen mens du studerer og setter dette i banken og sparer dette med renter i tre år vil du sånn sett også tjene på å ta studielån.
Gjest Lilla_Stjerne Skrevet 22. juli 2015 #7 Skrevet 22. juli 2015 Rent økonomisk vil det selvfølgelig lønne seg å spare mest mulig. Du vil vel heller ikke få like mye lån/stipend om du bor hjemme i stedet for å flytte ut? Det gjorde man i alle fall ikke i min tid. Er nok litt forandret. Man kan få fult lån når man bor hjemme, men det som er når man bor borte er at 40% av studielånet blir automatisk til stipend så lenge man består vell og merke. Om du ikke bruker noe av det muligens, men skal du bruke har jeg problemer med å se man sparer så mye mtp at 40 % ikke blir omgjort. Dette er høyere utdanning reglene (om de ikke er forandret siden 2011).
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 #8 Skrevet 23. juli 2015 Ta en liten jobb ved siden av så kan du spare alt og kanskje betale symbolsk leie hjemme og.Anonymous poster hash: 82688...a4b Jeg har tenkt å få meg en liten jobb ved siden av, så kanskje jeg kan jobbe 4 dager i mnd. Tror jeg ikke orker mer. Jeg skal gå på et fulltidsstudium fra 9-15 hver dag, så kan jobbe en kveld innimellom og en helg innimellom. Aner ikke hvilken jobb jeg skal søke på, men orker ikke jobbe i butikk - hverken matbutikk, klesbutikk, skobutikk eller kiosk ... De hjemme pratet om at jeg kunne betale 2000 kr for å bo hjemme, og det er iallfall mye billigere enn å betale 6000 borte .. Jeg bor i samme by som foreldrene mine. Anonymous poster hash: 159c9...ab3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 #9 Skrevet 23. juli 2015 Trist å bo hjemme som voksen. Flytt for deg sjæl. Anonymous poster hash: 29655...70c Syns det er hyggelig å bo hjemme, jeg, men ønsker jo å bo for meg selv også. Men akkurat nå syns jeg det er veldig greit å bo hjemme. Ser ikke problemet med det så lenge det er greit for meg og foreldrene mine. Men jeg er på utkikk etter en hybel å leie, så kan jo hende jeg flytter for meg selv iløpet av høsten. Anonymous poster hash: 159c9...ab3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 #10 Skrevet 23. juli 2015 Rent økonomisk vil det selvfølgelig lønne seg å spare mest mulig. Du vil vel heller ikke få like mye lån/stipend om du bor hjemme i stedet for å flytte ut? Det gjorde man i alle fall ikke i min tid. Jo, om jeg bor hjemme får jeg like mye lån som de som bor borte, men de som bor borte får omgjort lån til stipend om de fullfører og består, og det får man ikke om man bor hjemme. Anonymous poster hash: 159c9...ab3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 #11 Skrevet 23. juli 2015 TS sier også selv at man ikke får "gjort stipend om til lån" (mente garantert det motsatte), så det stemmer. Det er fortsatt sånn. Du får omgjort 40 % av studielånet til stipend dersom du er borteboer og består alt. Nei, TS, det er klart det lønner seg å ta studielån likevel dersom du kun skal la pengene vokse trygt og deretter betale tilbake første dag etter endt utdannelse. Det er jo også et billig lån, sånn om du må ta et uansett. Men jeg hadde aldri i verden byttet bort det å bo for meg selv i studietiden mot lavere studielån etter endt utdannelse, det må jeg bare legge til. Det har vært mye mer verdt enn pengene jeg kunne spart på å bo hjemme. Anonymous poster hash: f9f2c...b94 Ja, mente "omgjort lån til stipend" .. Ja, jeg ønsker jo egentlig å bo for meg selv, men syns det er helt greit å bo hjemme og. Jeg må jo betale alt selv av mat og klær og regninger og sosialt, så jeg må jo bruke av disse pengene, men om jeg får en liten jobb, trenger jeg jo ikke bruke så mye. Anonymous poster hash: 159c9...ab3
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2015 #12 Skrevet 23. juli 2015 Trist å bo hjemme som voksen. Flytt for deg sjæl. Anonymous poster hash: 29655...70c Vi har alle forskjellige bosituasjoner hjemme. Jeg har studert i fire år nå, og har bodd hjemme hele tiden. Men så har jeg skilte foreldre, hvorav den jeg bor hos er lite her uansett, og har ingen søsken som bor her. Hvorfor er det da så "trist" at jeg skal bo her? Alternativet er å betale 6000,- i måneden for et lite rom i akkurat samme bydel - da velger jeg heller å bo i denne romslige leiligheten her. Anonymous poster hash: eed11...725 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå