Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er mange restplasser på jordmorfag i England nå og jeg tenkte å slenge meg på og se om jeg kan komme inn. Men jeg vet det er høyere krav til å komme inn på en slik bachelor i England. Kan det være de senker kravene når de ikke får inn nok folk uansett? 

Jeg forstår heller ikke karakterkrav osv. Jeg har bare vanlig GENS. Har nå sendt inn et sånt motivasjonsbrev, men har ikke prøvd å få referanse så jeg hoppet over det. Skjønner ikke vitsen med dette referansegreiene, og er litt styr for arb.giveren min å skulle skrive et referansebrev. Dessuten er sjefen på ferie. 

Har jeg gjort rett eller? 

Anonymous poster hash: ed0bc...0c7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usikker på karakterkrav, ofte vil de ha norske studenter så kan være du kommer inn selv om du ikke har gode nok karakterer. 

Referansebrev og motivasjonsbrev er vanlig i mange land utenom Norge så jeg ville anbefalt deg å sende med.

• Liker 2
Gjest Uchiha Madbrah
Skrevet

Søkte på og kom inn i flere universiteter i utlandet (mastergrad). Du må helst skaffe deg akademisk referanse, fra professor/førsteman. Motivasjonsbrev og akademisk referanse er svært viktig for å komme inn på universiteter i utlandet, da det er mange søkere, og det må være noe med deg som skiller deg fra gjennomsnittet.

Har også hørt at i Storbritannia tar de i mot norske studenter med litt lavere karakterer enn snittet, da nordmenn må betale mye mer for å studere der, og selv om universitet/høyskole er en utdanningsinstitusjon er de også opptatt av å tjene penger.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet noen lærere på skolen din, fortalt situasjonen og spurt om de er villig til å skrive en god akademisk referanse. Kontakt helst noen du kjenner for å øke sjansen for å få referansen. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Usikker på karakterkrav, ofte vil de ha norske studenter så kan være du kommer inn selv om du ikke har gode nok karakterer. 

Referansebrev og motivasjonsbrev er vanlig i mange land utenom Norge så jeg ville anbefalt deg å sende med.

Som sagt har jeg motivasjonsbrev, men ikke referansebrev. Takk for svar. Skreiv i motivasjonsbrevet hvorfor jeg ikke har toppkarakterer (pga ulykke) og sa at jeg håpte de tok hensyn til det :)

AnonymBruker
Skrevet

Søkte på og kom inn i flere universiteter i utlandet (mastergrad). Du må helst skaffe deg akademisk referanse, fra professor/førsteman. Motivasjonsbrev og akademisk referanse er svært viktig for å komme inn på universiteter i utlandet, da det er mange søkere, og det må være noe med deg som skiller deg fra gjennomsnittet.

Har også hørt at i Storbritannia tar de i mot norske studenter med litt lavere karakterer enn snittet, da nordmenn må betale mye mer for å studere der, og selv om universitet/høyskole er en utdanningsinstitusjon er de også opptatt av å tjene penger.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet noen lærere på skolen din, fortalt situasjonen og spurt om de er villig til å skrive en god akademisk referanse. Kontakt helst noen du kjenner for å øke sjansen for å få referansen. Lykke til!

Lærerne er i grunn i ferie da, så det går rett og slett ikke. :/ 

Gjest Uchiha Madbrah
Skrevet (endret)

Lærerne er i grunn i ferie da, så det går rett og slett ikke. :/ 

Ordet "går ikke" bør ikke være i ditt vokabular hvis du har høye ambisjoner og ønsker å gjøre noe i livet. Det skader deg ikke å sende dem en e-mail. Skader deg heller ikke å forklare situasjonen til arbeidsgiver og få referanse fra han. Hvis du skal benytte muligheter i livet så må du anstrenge deg. Alt kommer ikke i en sølvplate. 

Endret av madara93
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er norsk student i UK, og da jeg søkte inn på masterutdannelse her måtte jeg ha to referansebrev - en akademisk og en profesjonell. Jeg fikk da tidligere foreleser samt tidligere arbeidsgiver til å skrive et brev. Jeg sendte ikke inn disse brevene først, men fikk beskjed om at jeg ikke fikk studieplass dersom dette ikke var vedlagt i søknaden. 

Karakterkrav kan være vanskelig å skjønne, men slik jeg forsto det opererer de med kvotesystem, for om de kun hadde sett på karakterer hadde hele skolen vært full av asiatere. Nordmenn er også ønskelig, ettersom vi som oftest må betale mer i skolepenger siden vi er utenfor EU. Jeg hadde ikke spesielt gode karakterer, men kom likevel.

Anonymous poster hash: 1a523...ba0
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skader deg ikke å sende dem en e-mail. Skader deg heller ikke å forklare situasjonen til arbeidsgiver og få referanse fra han. Hvis du skal benytte muligheter i livet så må du anstrenge deg. Alt kommer ikke i en sølvplate. 

Jeg har allerede kommet inn på bachelor her i Norge, så derfor jeg ikke anstrenger meg alt for mye. Vil ikke plage folk som er på ferie.. 

Jeg er norsk student i UK, og da jeg søkte inn på masterutdannelse her måtte jeg ha to referansebrev - en akademisk og en profesjonell. Jeg fikk da tidligere foreleser samt tidligere arbeidsgiver til å skrive et brev. Jeg sendte ikke inn disse brevene først, men fikk beskjed om at jeg ikke fikk studieplass dersom dette ikke var vedlagt i søknaden. 

Karakterkrav kan være vanskelig å skjønne, men slik jeg forsto det opererer de med kvotesystem, for om de kun hadde sett på karakterer hadde hele skolen vært full av asiatere. Nordmenn er også ønskelig, ettersom vi som oftest må betale mer i skolepenger siden vi er utenfor EU. Jeg hadde ikke spesielt gode karakterer, men kom likevel.

Ok, takk. Da venter jeg og ser om de svarer at jeg må sende med referanse :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan finner du restplasser i England? :)

Anonymous poster hash: 49393...8f6

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan finner du restplasser i England? :)

Anonymous poster hash: 49393...8f6

http://search.ucas.com/

Her søker du på det studiet du vil gå og så trykker du på "clearing 2015". Etter det jeg forstod er det det samme som restplass. 

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, det varierer gjerne fra skole til skole, men da jeg søkte inn var referansebrev implementert i søknadsprosessen. Når man fylte inn alle skjema på nettet måtte man fylle inn navn, tlfnr og epostadresse til minst to referansepersoner. Disse referansepersonene fikk da tilsendt en mail fra skolen med en link hvor de skulle fylle inn referansene sine. Jeg fikk conditional offer, men dette ble ikke omgjort til conditional før begge referansepersonene hadde fylt inn tilsendt skjema. Så det var ikke sånn at sjefen min måtte skrive et essay om meg på engelsk, det hele var i følge han ganske enkelt og gjort på 5 min. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er mange restplasser på jordmorfag i England nå og jeg tenkte å slenge meg på og se om jeg kan komme inn. Men jeg vet det er høyere krav til å komme inn på en slik bachelor i England. Kan det være de senker kravene når de ikke får inn nok folk uansett?

Jeg forstår heller ikke karakterkrav osv. Jeg har bare vanlig GENS. Har nå sendt inn et sånt motivasjonsbrev, men har ikke prøvd å få referanse så jeg hoppet over det. Skjønner ikke vitsen med dette referansegreiene, og er litt styr for arb.giveren min å skulle skrive et referansebrev. Dessuten er sjefen på ferie.

Har jeg gjort rett eller?

Husk nå å sjekke at denne utdanningen gir deg mulighet for autorisasjon i Norge. . Her må man jo gå 3 år sykepleie og så jobbe et par år før man videreutdanner seg til jordmor. I England er det som du sier en egen bachelor utdanning og etter ferdig utdanning kan man ikke jobbe som vanlig sykepleier...

Jeg tviler egentlig sterk på at utdanningen gir autorisasjon som sykepleier i Norge og det må du ha for å få jobb....

Anonymous poster hash: 10107...60d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jordmorutdanning fra uk gir ikke autorisasjon i Norge, så du får ikke jobbe som selvstendig jordmor her (kan kun få vikarstilling  under oppsyn av andre). I Norge er jordmor en masterutdanning som påbygging på sykepleien. 

Anonymous poster hash: e18b5...f9c
AnonymBruker
Skrevet

Jordmorutdanning fra uk gir ikke autorisasjon i Norge, så du får ikke jobbe som selvstendig jordmor her (kan kun få vikarstilling  under oppsyn av andre). I Norge er jordmor en masterutdanning som påbygging på sykepleien. 

Jordmor er ingen mastergrad.Det er en 2-årig videreutdanning for sykepleiere men fører ikke frem til noe mastergrad.

Anonymous poster hash: 995e6...f3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det gir autorisasjon som jordmor, men ikke sykepleier. Går an å være jordmor uten å være sykepleier. Selvsagt har jeg lest meg opp om dette.

Husk nå å sjekke at denne utdanningen gir deg mulighet for autorisasjon i Norge. . Her må man jo gå 3 år sykepleie og så jobbe et par år før man videreutdanner seg til jordmor. I England er det som du sier en egen bachelor utdanning og etter ferdig utdanning kan man ikke jobbe som vanlig sykepleier...

Jeg tviler egentlig sterk på at utdanningen gir autorisasjon som sykepleier i Norge og det må du ha for å få jobb....

Anonymous poster hash: 10107...60d

Det er ikke bachelor i sykepleie, så hvorfor du mener jeg skal få autorisasjon som sykepleier skjønner jeg ikke. Er i grunn autorisasjon som jordmor jeg skal ha, og som jeg får da utdanningen er innenfor EU og vi har en EØS-avtale. Er svært mange som tar jormorutdanning i Danmark f.eks, og der er det en bachelorutdanning. 

Men dette har null niks med trådens tema å gjøre!

Skrevet

Da jeg dro på utveksling til USA skippet jeg også referansebrev. Ikke fordi jeg var så innmari imot det, men fordi jeg dro gjennom et opplegg universitetet mitt organiserte. Rådgiver sendte istedet ved et standardbrev som forklarte at referansebrev var uvanlige å be om i Norge, og at mange studenter ikke hadde samme type kontakt med en professor på bachelor-nivå i Norge. Dersom du kan få en rådgiver på en tidligere skole e.l. til å skrive noe slikt, vil det kanskje være nyttig? Hvis de er vant til søkere fra Norge så er de kanskje klar over at det er annerledes her.

Skrevet

"Norge har forpliktet seg til å følge EØS-direktivenes krav om fri flyt av kvalifisert arbeidskraft mellom landene. EØS-direktivene gir rammer for minstekrav til autorisasjon som jordmor innen EØS, og dokumentert kompetanse innen rammene gir rett til autorisasjon som jordmor i Norge. Autorisasjon gis etter søknad til Statens autorisasjonskontor for helsepersonell, vedlagt godkjente eksamenvitnemål og attester."

http://www.jordmorforeningen.no/tj/Hjem/Utdanning/Utdannet-i-utlandet

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg søkt på De Monfort University. Er spent på å se hvordan det går :) 

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg dro på utveksling til USA skippet jeg også referansebrev. Ikke fordi jeg var så innmari imot det, men fordi jeg dro gjennom et opplegg universitetet mitt organiserte. Rådgiver sendte istedet ved et standardbrev som forklarte at referansebrev var uvanlige å be om i Norge, og at mange studenter ikke hadde samme type kontakt med en professor på bachelor-nivå i Norge. Dersom du kan få en rådgiver på en tidligere skole e.l. til å skrive noe slikt, vil det kanskje være nyttig? Hvis de er vant til søkere fra Norge så er de kanskje klar over at det er annerledes her.

De Monfort University spurte ikke om referansebrev. Kanskje de vet det ikke er vanlig her i Norge. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...