Gå til innhold

Amsterdam, tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg skal om et par uker på ferietur til Amsterdam. Vi er en famlie som reiser, med to ungdommer. 

Er det noen som har noen tips til Amsterdamturen vår? Og gjerne noe som er litt utenom de vanlige, har allerede fått med meg at man burde gå gjennom red light district og ta kanalbåttur :)

Anonymous poster hash: 5a52b...d3a
AnonymBruker
Skrevet

Van gogh museum

Rijksmuseum

Shopping i kalverstrat, de bijenkorf, v&d, p.c. hoofstraat

Leidseplein

Heinekenmuseum

Leie sykler

Anonymous poster hash: dd7f4...923

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Artis Zoo. Evt. ta toget ut til Haarlem. Hvis det er fint vær kan dere kjøpe med litt mat og slå dere ned i Vondelpark.

Anonymous poster hash: 5a2b0...995

• Liker 1
Skrevet

Hvor gamle er ungdommene? Vet ikke hva aldersgrensen er der, men kan anbefale Supper Club: www.supperclub.com

Skrevet

Nemo-museet passer for store barn/ små ungdommer. Jenta vår var der når hun var 11, det gjorde såpass inntrykk at hun snakker om det tre år etterpå. Vitenskap/ teknologimuseum à la blåse såpeboble rundt deg selv m.masse mer.

Litt større ungdommer: Amsterdam Dungeon. Eller Madame Tussauds. Anne Frank Huis.

Enda større ungdommer: konserter på Paradiso eller Melkweg, sjekk program på nett før reise.

Hvis fint vær: ta toget ut til Zandvoort; 'sydenstrender' så langt du kan se, finkorna sand og rikelig med spisesteder. På 30 graders dager blir togene fort fulle, reis tidlig. Togbytte Haarlem.

Vondelpark. På sommeren noen ganger konserter/ underholdning.

Spise spesielt: Pannekoekenhuis: pannekaker med alt mulig fyll på. Pommes frites på nederlandsk vis: med majones. Eller majones og curryketchup. Febo: udefinerbar varm hurtigmat fra hull i veggen. Smaker overraskende godt! :)

Shoppe: Rimelig, spesielt 'yngre' klær/ størrelser: Niewendijk (parallellgate til Damrak, ender på Dam. Kalverstraat, den mest kjente handlegata starter på andre siden av torvet). I bydelen Jordaan: masse kule små butikker. Og ved blomstermarkedet finner du en egen hengekøyebutikk, med håndvevde hengekøyer og -stoler i alle farger. Bruktmarkeder er også moro.

Hva skjer: sjekk gratisavisa Uitkrant Amsterdam (også på nett).

God tur! :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er koselig å spasere rundt i byen og. Vi var ute og så/gikk over Python Brug (Python broen) På veien tilbake til byen var vi innom Nemo.

Anonymous poster hash: 7e15d...809
  • 4 uker senere...
Skrevet

Har du med ungt reisefølge så drop Red Light District. Amsterdam har så mye mer og tilby en horer i alle mulige slags utgaver :P(selv om det er stort sett det jeg husker fra turen min  :ninja: )

Er dere voksne kan dere godt spasere gjennom der. Betydelig mere liv om kvelden enn på dagtid.

Ellers er det jo mye fine parker der, museum, dyrepark, Hard Rock Cafe, og er dere som sagt voksne, så er det masse cafeer som kan være verdt og prøve.

Er også en del turer i kanalene dere kan ta. Det beste er egentlig og ikke planlegg for mye på forhånd, så tar dere heller opplevelsene som de kommer når dere er der og utforsker byen :)

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig kurant å ta toget til Zandvoort hvis dere vil ha en dag med strandliv. Tar under en halv time, og toget stopper ca 150 m fra stranda.

Ellers anbefaler jeg også Vondelpark. Da jeg bodde i Amsterdam var det ofte utendørskino i Vondelpark om sommeren. Eller konserter og happenings av ymse slag.

Kanalbåt er verdt å få med seg. Å leie sykler kan være fint - men se opp for trikker som kommer nærmest lydløst. Sist sommer vi var der, var det fotballVM med utendørsvisninger av kamper og masse folk i parkene, foran storskjermer. Lønner seg å google litt og finne ut hva som skjer akkurat de dagene dere skal være der.

Det å spise pannekaker, som flere sier, er kjempestas for ungdommene, med alt tilbehøret man kan velge mellom.

Waterloo plein er alltid moro å få med seg, altså det store markedet som selger brukte ting og tang, klær, bøker etc. Jeg har kjøpt mye rart der.

God tur!

Anonymous poster hash: ccf7e...302

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...