Gå til innhold

Nabo leier ut 4 rom i OBOS leilighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en nabo som har en OBOS leilighet på 112 kvadratmeter, 5 rom og kjøkken hvor 4 av rommene blir leid ut.

Som jeg har forstått er det fullt lovlig å leie ut rom i din egen leilighet så lenge du bor der selv (står registrert i folkeregisteret på den adressen), og jeg tror heller ikke man trenger å søke styre om tillatelse til å leie ut rom.  For ca 2 måneder siden brant det i leiligheten og brannen skyltes sigarettstumper som hadde blitt kastet i svarte søppelsekker. Det var et par av leieboerne som forrårsaket dette. Det endte med at alle 4 leieboere ble kastet på dør (!). Nå søker naboen min etter nye leieboere til de 4 rommene sine. Kriteriene han stiller til de er at de må ha jobb eller være studenter. Jeg vet aldri hvem jeg har boende ved siden av meg, og synes det er en litt ekkel følelse. Finnes det ingen regler for dette?

Eieren av leiligheten er ikke ofte å se da han har flere leiligheter han bor i hvor han leier ut rom. 

Anonymous poster hash: 9d138...2d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ta nå en telefon til OBOS, da.

Hvordan vet du alt dette, forresten?

Anonymous poster hash: 1cd5f...ab2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For ca 2 måneder siden brant det i leiligheten og brannen skyltes sigarettstumper som hadde blitt kastet i svarte søppelsekker. Det var et par av leieboerne som forrårsaket dette. Det endte med at alle 4 leieboere ble kastet på dør (!). Nå søker naboen min etter nye leieboere til de 4 rommene sine. Kriteriene han stiller til de er at de må ha jobb eller være studenter. Jeg vet aldri hvem jeg har boende ved siden av meg, og synes det er en litt ekkel følelse. 

Anonymous poster hash: 9d138...2d9

Det vet du jo ikke enten det er leieboere eller huseiere. Man kan alltid ende opp med farlig dårlige naboer. Forøvrig veldig bra at de ble kastet på dør. Her var det noen store unger som tente på papir i gangen, de slapp unna fordi de er jo "bare barn". Som kunne kostet alle i blokka livet, riktignok. 

Anonymous poster hash: f1d02...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må du vite hvem naboene er?

Utleier må opplyse hvem som bor dertil enhver tid. I tilfelle brann osv

Du får se på postkassen. Han må vel søke styret om han får leie ut?

Styret skal vite hvem som bor i leiligheten

Anonymous poster hash: 96eb4...dd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen regler for hva du gjør med din egen bolig nei

Anonymous poster hash: 926fe...daa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må du vite hvem naboene er?

Utleier må opplyse hvem som bor dertil enhver tid. I tilfelle brann osv

Du får se på postkassen. Han må vel søke styret om han får leie ut?

Styret skal vite hvem som bor i leiligheten

Anonymous poster hash: 96eb4...dd8

Må ikke søke styret om du bor der selv

Anonymous poster hash: 926fe...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra obos.no: For å kunne leie ut en OBOS-leilighet, må andelseieren selv ha bodd i boligen i ett av de to siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er da fullt lovlig å leie ut sin egen bolig... Selv om det er OBOS som "solgte den".

Reglene er (for alle) at du kan leie ut boligen din når du har bodd der selv 1 av de 2 siste årene

Anonymous poster hash: 03139...fd7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen regler for hva du gjør med din egen bolig nei Anonymous poster hash: 926fe...daa

Borettslagsloven gjelder for utleie av borettslag tilknyttet OBOS. Borettslagets vedtekter gjelder for hvordan man går frem ved fremleie, utleie eller hvem man kan ta opp i sin hustand uten å søke styret om tillatelse.

Så fritt frem er det ikke. Men hvordan ts vet at det her er fremleie er litt uklart. Hvorfor hun heller ikke melder fra til styret eller OBOS er enda mer uklart. Kg er ikke et sted der de kan stoppe fremleie.,

Anonymous poster hash: 1cd5f...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal slite godt med å få han til å slutte å leie ut, i verste fall kan han jo bare melde adressenendring dit og si han bor der, da har du ingenting du skulle gjort. Ingen har garantier for hvem som flytter inn ved siden av, over eller under. Sånn er det bare. Jeg leide en leilighet som student med byens største narkoutsalgsted i etasjen under, visste aldri hvem som satt i trappa når jeg kom hjem, lyspærer ble knust, låser ødelagt. Utleier ga blaffen så lenge det ble betalt, han stod selv registrert på adressen og det var vanskelig å gjøre noe med. Du får ringe på en dag og si hei, og si at du er nysgjerrig på hvem som bor ved siden av.

Anonymous poster hash: f09d1...01b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...