Gå til innhold

Familie på ferie til Thailand, uten charterfølelse. Tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ute etter tips til hvordan vi best mulig kan planlegge og arrangere en tur til Thailand i mars 2016. Vi vil reise med to unger på 4 og 8, og vi har ikke vært i Asia før.

Det tryggeste hadde dikkert vært charter, men det vil vi ikkr (vil helst ikke ligge sild i tønne med skandinaver som vi møtte allerede på Gardermoen.) Samtidig vil vi heller ikke dra med ungene på noe "the beach"-eventyr.

Reiselengden er ikke helt spikra, men det vil bli 2-3 uker avhengig av hvor mye mannen får aspasere (han er lærer).

Vi ser for oss å lande i Phuket, og forhåndsbestille noen dager på et fint hotell. Når jetlaget har gitt seg, ønsker vi å reise videre, gjerne litt ut av de verste turistgrytene.

Spørsmål:

1. Er det best å reise med sekker, og ikke kofferter, når vi vil forflytte oss litt?

2. Er båtene mellom øyene dyre?

3. Noen som har overnatta i stråhytter på stranda i Thailand? Er det trygt med barn, mtp insekter osv?

Kan det være en ide å reise til Phuket, se oss litt rundti Khao Lak osv, og så være et par dager i Bangkok før vi tar returflyet derifra, eller vil det bli mye styr? Tungvint å reise fra Phuket til Bangkok? Hvordan er det for ungene i Bangkok?

Ja, reisen er veldig på skissestadiet enda, som dere kanskje ser!

Anonymous poster hash: 7faa7...7de

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg og mannen reiste rundt i fire uker i Thailand, og var på mange flotte steder! Vi har ikke barn, men jeg kan allikevel varmt anbefale Koh Lanta for familier. Der er mange forskjellige strender og velge mellom på øya; stein, småkornet sand, skjellsand osv. Long Beach der vi bodde var det en del barnefamilier. Koh Lanta er en ganske stor øy, i forhold til de mange små øyene i området. Der er ikke så mye turister som på Phuket. Trafikken der er roligere enn ellers i Thailand, etter det vi opplevde.

Fra Phuket kan dere ta drosje (tok et par timer synes jeg å huske) til Ao Nang. Der er det også fint for familier! Et lite sentrum, med to forskjellige strender å velge mellom, den ene er spesielt fin, og langgrunn. Her i fra er det veldig enkelt å ta dagsturer til forskjellige øyer med longtail båter. Blant annet Poda Island (helt nydelig, bitteliten ubebodd øy), og Railay Beach, som ligger bare rundt neset fra Ao Nang.

Fra Ao Nang går det altså båt til Koh Lanta. Husker ikke helt hvor lang tid det tok, men det var ikke avskrekkende langt, 1-2 timer tror jeg. Båten går relativt ofte, og er en passasjerferge med sitteplasser til alle, med aircondition! Vi bestilte billett gjennom hotellet vårt, da kom det en minibuss og kjørte oss til kaia. Thaiene er utrolig hjelpsomme! Thailand er det enkleste landet jeg har vært i, når det kommer til å reise fra A til B. 

Jeg for min del kunne ikke fordra Bangkok. Alt for stor og uoversiktlig by, sykt varmt og sykt mye folk. Vanskelig by å forflytte seg i, da skytrain (opphevet "undergrunnstog" som er flere meter over bakkenivå) ikke går til alle bydelene. Taxisjåfører og tuktuk-sjåfører er ikke alltid til å stole på. Men jeg vet jo at mange elsker Bangkok, så dette tror jeg er veldig forskjellig! To dager var nok for min del :)

Vi reiste med sekker, absolutt å anbefale! De med trillekoffert så ut til å slite litt i transit på f.eks. båter, ferger osv. 

Det var egentlig ingenting som var spesielt dyrt i Thailand, for oss nordmenn iallfall. Husker ikke prisen på fergene, dessverre. Eneste jeg husker som var "dyrt" var faktisk sjokolade, for all sjokoladen er importert ble vi fortalt. :P

Red: Forresten, hvis du vil ha litt mer lesestoff blogget jeg gjennom hele turen. Send meg en PM så kan du få linken :)

Håper du har litt nytte av tipsene mine. Elsket Thailand, og Kambodsja! :D

Endret av Lumos

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...