AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #1 Skrevet 22. juli 2015 Anne starter en kafeteria. Hun har fått drahjelp til dette. Bla beholder hun 50 prosent av dagpenger,til hun får inntjening. Nav kan bidra med en person for arbtrening. Hun fikk tips om en dame som er veldig flink i matlaging. Hva om denne personen bruker klesplagg ala det som somaliske kvinner bruker. Kan hun kreve at de bruker stedets uniform, som vil bestå av bukse, langermet bluse med overtrekksforkle. Personen kan bruke skatt sitt, da alle uansett må bruke hodeplagg. Er det lov å kreve dette?Anonymous poster hash: a1fc0...e5c
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #2 Skrevet 22. juli 2015 Er det lov å kreve dette? Det er bare å kreve i vei. Hva skulle kunne hindre det? Arbeidsuniform er vanlig mange steder. Om vedkommende vil ta jobben, er jo en annen sak. Fort vekk ikke! Anonymous poster hash: 7d1f0...299 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #3 Skrevet 22. juli 2015 Serveringssteder og steder som håndterer mat og næringsmilder har regler fra overordnet organ. Disse reglene skal følges av alle, uten unntak. Det bør Anne vite, dersom hun er litt oppegående. Anonymous poster hash: ed174...4cc 3
Gjest Angry Man Skrevet 22. juli 2015 #4 Skrevet 22. juli 2015 I utgangspunktet har alle mennesker rett til å bestemme over eget liv, også hvilke klær de vil bruke. Arbeidsgiver har en begrenset rett til å bestemme over ansattes kleskode og kun hvis det foreligger saklig grunn. At politiet må gå med uniform og at sykehuset vil at de ansatte skal gå med hvite sterile klær er innenfor arbeidsgivers styringsrett, at et meget formelt firma kan kreve at de ansatte kler seg i dress er også innenfor. Hvis man foreks jobber på et lager kan arbeidsgiver sannsynligvis ikke kreve det. Det skal også sies at hvis det eksisterer noen form for kleskode på en arbeidsplass skal bedriften dekke omkostningene til dette. Det høres ut som om den somaliske kvinnen skal jobbe på kjøkkenet. Og uniformen høres ikke ut som en uniform i det hele tatt. jeg er tvilende til om Anne har noen mulighet for å bestemme hva den somaliske kvinnen skal gå med i dette tilfellet. Og før noen kommer trekkende med "Pøh det bestemmer arbeidsgiver!" så la meg bare si at dette er juss og ikke hvordan dere selv tror verden fungerer.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #5 Skrevet 22. juli 2015 I utgangspunktet har alle mennesker rett til å bestemme over eget liv, også hvilke klær de vil bruke. Arbeidsgiver har en begrenset rett til å bestemme over ansattes kleskode og kun hvis det foreligger saklig grunn. At politiet må gå med uniform og at sykehuset vil at de ansatte skal gå med hvite sterile klær er innenfor arbeidsgivers styringsrett, at et meget formelt firma kan kreve at de ansatte kler seg i dress er også innenfor. Hvis man foreks jobber på et lager kan arbeidsgiver sannsynligvis ikke kreve det. Det skal også sies at hvis det eksisterer noen form for kleskode på en arbeidsplass skal bedriften dekke omkostningene til dette. Det høres ut som om den somaliske kvinnen skal jobbe på kjøkkenet. Og uniformen høres ikke ut som en uniform i det hele tatt. jeg er tvilende til om Anne har noen mulighet for å bestemme hva den somaliske kvinnen skal gå med i dette tilfellet. Og før noen kommer trekkende med "Pøh det bestemmer arbeidsgiver!" så la meg bare si at dette er juss og ikke hvordan dere selv tror verden fungerer. Hun skal være både på kjøkken og ute i disk. Hun er bare redd for å bli oppfattet som rasistisk,noe som er vanlig. Kan jo se for seg oppslaget i avisen: fikk ikke jobb pga jeg er utlending, feil navn osv. Hun er klar over at detcerchun som dekker arbtøy. Anonymous poster hash: a1fc0...e5c
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #6 Skrevet 22. juli 2015 Serveringssteder og steder som håndterer mat og næringsmilder har regler fra overordnet organ. Disse reglene skal følges av alle, uten unntak. Det bør Anne vite, dersom hun er litt oppegående. Anonymous poster hash: ed174...4cc Hun er klar over dette og er oppegående. Anonymous poster hash: a1fc0...e5c
Gjest Angry Man Skrevet 22. juli 2015 #7 Skrevet 22. juli 2015 Hun skal være både på kjøkken og ute i disk. Hun er bare redd for å bli oppfattet som rasistisk,noe som er vanlig. Kan jo se for seg oppslaget i avisen: fikk ikke jobb pga jeg er utlending, feil navn osv. Hun er klar over at detcerchun som dekker arbtøy.Anonymous poster hash: a1fc0...e5c Kjør på! Du kan bruke både kjøkken regler og uniform for alt det er verdt. Skal nok ordne seg det her. :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå