AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #1 Skrevet 22. juli 2015 Så annonse på facebook, ei som gav bort kaninen sin forde hun hadde vokst fra den.. Er det bare jeg som reagerer på sånn opførsel?? Jeg ville helst ha fillerista det kvinnemennekset, greit nok å gi den fra seg hvis den får det bedre, men tankeløst da kaninen bare var 1 år gammelt.. Bruk og kast av kjæledyr er så grusomt. Anonymous poster hash: 50b93...64d
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #2 Skrevet 22. juli 2015 man voker ikke fra kjeledyrene sine. eneste gangen man kan bruke en sånn "unskyldning" er når en unge har blitt for stor for ponnien sin så hun må ha en større hest, da risikerer ponnien å stå ubrukt. da er det greit finne ny eier. ellers så finnes det ike noe som heter "vokser fra" dyr. Anonymous poster hash: 6398f...0c6 1
powpow Skrevet 22. juli 2015 #3 Skrevet 22. juli 2015 Synes også det er oppsiktsvekkende. Vedkommende har tydeligvis ikke skjønt hva det innebærer å skaffe seg dyr.. Burde vært omfattende spørreskjema og mer kontroll på hvem som får lov til å kjøpe dyr.
infectedsopp Skrevet 22. juli 2015 #4 Skrevet 22. juli 2015 Synes også det er oppsiktsvekkende. Vedkommende har tydeligvis ikke skjønt hva det innebærer å skaffe seg dyr.. Burde vært omfattende spørreskjema og mer kontroll på hvem som får lov til å kjøpe dyr. Enig i det! Altfor mange som skaffer seg dyr, tenker ofte da på hunder bla. som ikke får turer og den stimulien de trenger. For meg virker det som om mange skal ha dyr til "pynt" for å si det på den måten, plutselig får de et lite sjokk og da er det bare å gi det videre..
Gjest Morello Skrevet 22. juli 2015 #5 Skrevet 22. juli 2015 Jeg skjønner ikke hvorfor så mange klikker i vinkel over at noen gir fra seg kjæledyr.. Altså ja et dyr er et visst ansvar over flere år og det er noe man må tenke over før man skaffer seg det, men en eier som har gått lei av dyret vil neppe gi dyret det livet den fortjener, og da er det bedre at de innser at de har gjort en feil og gir det til noen som kan ta godt vare på det, enn at de beholder det fordi det er sånn man gjør. Folk gjør feil og ja, det er dumt at det går utover dyrene og ja, folk bør tenke seg bedre om, men om dyret får det bedre hos noen andre er det bare bra at eieren har selvinnsikt nok til å skjønne det. Og å bytte eier en eller to ganger er ikke så himla traumatisk for dyret, så lenge folka de kommer til er flinke og trygge folk. Så lenge man gjør litt research og ikke bare gir dyret vekk til første og beste som vil ha det, ser jeg ikke problemet i å akspetere at man har gjort en feil og gjøre det beste ut av situasjonen for både seg selv og dyret. For dyr merker om de er uønsket. 3
Ms.Sommerfugl Skrevet 23. juli 2015 #6 Skrevet 23. juli 2015 Jeg syns Morello har et godt poeng Et dyr bør ikke stå alene hele tiden uten oppmerksomhet eller kjærlighet fra eieren sin, enten det er hund, katt, kanin, øgle eller noe annet kjæledyr. Et kjæledyr fortjener eiere som elsker det, og passer på det. Gir det mat, og oppmerksomhet, og muligheten til å være i sitt rette ess (tenker på både katter, hunder og kaniner her). Når det er sagt, så ser jeg alt for mange ung-jenter som får kaniner. "Det er så lett", sier de. "Det krever liksom ikke så mye," sier de. Her er det jo foreldrene som skaffer barna sine et kjæledyr som i utgangspunktet blir litt feil, fordi selv om et barn kan fint passe på en kanin, så er det ikke alltid de opprettholder interessen. Kaniner er sådan ganske stille dyr, og kan over tid muligens bli litt kjedelig for ei 12-åring som bytter interesser annenhver uke. Har hatt kaniner selv, og de levde et fint og langt liv hos oss. Allikevel er det ikke alltid eiere orker alt stellet(les: foreldrene), og da er det enkleste å gi den videre. Om dyret får det bra der det ender opp, vet jo ingen. Det jeg vet er at kaniner er svært undervurderte dyr, og de kan være din beste venn om du bare har tålmodighet til det! Jeg syns det er så trist at spesielt kaniner har blitt et "bruk og kast"-dyr, som om de ikke eier kapasitet til å knytte seg til eieren sin. Våre kaniner ble veldig glade i mamma, og selv om de ikke kan vise deg like mye oppmerksomhet som f.eks en hund eller katt kan, så er kaniner veldig snille og gode dyr, uten å gi dem for mye menneskelige egenskaper. Så ja, det er trist når folk skaffer seg dyr og ikke står for det. Det er rett og slett hjerteskjærende...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå