Gå til innhold

Slafsing ved matbordet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva jeg har gjort feil! Guttungen på 9 år tygger ALLTID maten med åpen munn. Jeg og faren sier i fra gang på gang at han må lukke munnen, så går det to tygg før han igjen tygger med åpen munn. Søsknene irriterer seg over slafsingen hans og vil sjelden spise sammen med ham. Kan ikke huske at søsknene var så gamle før de sluttet å slafse.

Er det andre metoder vi kan prøve, eller må vi bare mase til han faktisk slutter? Jeg merker at andre familiemedlemmer reagerer på slafsingen, og jeg syns det er litt flaut selv om jeg er blitt vant til det.

Anonymous poster hash: 14f9c...2cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Guttene våre trenger også påminnelser innimellom, de er 8 og 10 år. Så har ingen andre gode tips. Men må si at vi har hatt mange kompiser på besøk som slafser veldig mye mer enn våre gutter, så jeg har rett og slett begynt å lure på om det har blitt akseptabelt å tygge med munnen åpen... :vetikke:  Godt å se at det er flere enn oss som er opptatt av at ungene skal ha god bordskikk.

AnonymBruker
Skrevet

Kan han ha polypper eller andre problemer som gjør at han har vanskelig for å puste gjennom nesen? Jeg vet med meg selv at hvis jeg er skikkelig tett, må jeg åpne munnen for en "pustepause" 2-3 ganger for hver munnfull jeg spiser om jeg ikke bruker nesespray før måltidene. (Diskret, selvfølgelig, jeg sitter ikke og gaper åpenlyst ved bordet.)

Anonymous poster hash: e05fb...c6a
Skrevet

Har du snakket med ham - dvs ikke når dere spiser og foran resten av familien - om dette på en OK måte? Jeg ville satt meg ned med ham og sagt at du vet at dere maser om dette og at du skjønner at det ikke er noe hyggelig. Spør ham om han synes det er vanskelig å tygge med lukket munn? Eller om han bare glemmer. Hvis han bare glemmer kan du avtale et hemmelig tegn med ham slik at du kan minne ham på det uten å henge ham ut foran andre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Legg tlf på opptak på bordet.

En 10-12 åring bør ha lært å lukke munnen. Jeg tok opptak. Spilte av.....oi

Anonymous poster hash: 5d280...498

AnonymBruker
Skrevet

Min søster prøver å lære sin sønn det samme, og sliter veldig, han er 9 år. Det er jo og mange voksne som spiser på denne måten. Det er utrolig hvor stygge bordmanerer voksne folk har, slafser, snakker med mat i munn, sier æsj om andres mat, grave ut matrester med fingrene...

Anonymous poster hash: 67490...e5d
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har han begynt med smatting nå? Det er jo sånt man sliper av barna når de er små.

Anonymous poster hash: cbf47...b33
AnonymBruker
Skrevet

Pinlig om man er på besøk hos andre. Verre med voksne folk. Da går jeg,om jeg har mulighet

Skrevet

Trodde man lærte barn å spise med lukket munn når de var pitte små. Jeg lærte min sønn det, han slafser ikke. Han er 8 år. Men de fleste kameratene hans gjør det. Helt forferdelig å høre på. Jeg er utrolig sensitiv får munn lyder generelt da 😱

AnonymBruker
Skrevet

Legg tlf på opptak på bordet.

En 10-12 åring bør ha lært å lukke munnen. Jeg tok opptak. Spilte av.....oi

Slemt!

Det får barnet til å føle seg bra...

Anonymous poster hash: 1a992...a9b

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Har ikke tålt slafsing og slikt før heller, men nå har det tatt litt av. Har ikke pratet med gutten alene annet enn når vi har vært for oss selv og han har spist mat. Det er jo slitsomt for gutten også at vi maser på han, og jeg vil ikke at måltider skal bli en negativ opplevelse. Som sagt sluttet søsknene å slafse lenge før de var 9, hadde ikke det samme problemet med dem. Skal ta en prat med gutten i morgen og høre litt hva han tenker selv også :) TS

Anonymous poster hash: 14f9c...2cc

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare enkelt og greit si "slutt og slafs, spis med munnen lukket" når han slafser i vei da?

Hadde jeg gjort. 

Anonymous poster hash: 25b40...2cf
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...