Gå til innhold

Uføretrygd og inntekt ved siden av...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg registrere at man kan tjene 0.4G ved siden av 100% uføretrygd, altså rundt 36000,-

Er dette før skatt eller etter skatt...?

Om det er etter skatt, er jo ikke tallet 36000?

Anonymous poster hash: 24052...131
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skulle de ikke inspirere uføre til å jobbe? Det var 80000? Snakker om å gå andre veien. Ja det er før skatt

Anonymous poster hash: 4eb6d...38f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jobbe så mye du vil, men nav vil redusere trygden din når du går over intektsgrensen din. Varsler du ikke, vil nav gjøre motregning i trygden din i juli påfølgende år når skatteoppgjøret for intektsåret før er klart.

Anonymous poster hash: 5b0a7...460

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jobbe så mye du vil, men nav vil redusere trygden din når du går over intektsgrensen din. Varsler du ikke, vil nav gjøre motregning i trygden din i juli påfølgende år når skatteoppgjøret for intektsåret før er klart.

Anonymous poster hash: 5b0a7...460

Det vet jeg.

Sprsm var om de 0.4G er før eller etter skatt. Altså 36000 (før skatt) eller ca 26000 (etter skatt)

En forholdsvis stor forskjell. Hjelper ikke om en kan tjene 0.4G når det ikke er så mye likevel...

Skrevet

Det er selvsagt før skatt, altså brutto. Skatten er ulik for alle så netto blir ulik, derfor kun brutto man kan se på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok.

Grunnen til at jeg spør er at min far eier et solstudio som jeg skal overta i disse dager.

Jeg er 100% uføretrygdet og har ca 20000,- utbet i måneden i trygd.

Når jeg overtar solstudioet, vil jeg kunne jobbe der en halvtime/time hver dag med å etterfylle automater, sjekke renhold, osv. Dette kan jeg da ta som arbeidsinntekt, 36000,- i året.

Solstudioet går veldig bra, med ca 500000 i overskudd i året. Alt er nedbetalt, så det er bare husleie, strøm, forsikring og produkter som er løpende utgifter.

Det jeg da tar ut som aksjeutbytte av de 500000,- må jeg selv skatte 27% av om jeg har forstått det riktig?

Altså f.eks 400000,- i utbytte, selskapet skatter først 27% og så jeg 27% av det gjenstående?

Slik at 400000,- blir til 213160,-?

Skrevet

Du kan tjene 36 000 da, men må selvsagt skatte av dette også, tviler på det blir så mye skatt da, rundt 20-23 % med 2-300 k i uføretrygd. Men etter denne fri-grensa blir man trekt i trygden ganske mye per krone tjent. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan tjene 36 000 da, men må selvsagt skatte av dette også, tviler på det blir så mye skatt da, rundt 20-23 % med 2-300 k i uføretrygd. Men etter denne fri-grensa blir man trekt i trygden ganske mye per krone tjent. 

Ja...er derfor jeg tar det resterende ut som kapitalinntekter. kan jo ikke ta mer ut i lønn heller, når man jobber max en time for dagen...

AnonymBruker
Skrevet

Ja...er derfor jeg tar det resterende ut som kapitalinntekter. kan jo ikke ta mer ut i lønn heller, når man jobber max en time for dagen...

Det er ikke så enkelt som du tror, selv om teorien er enkel. Det er ikke meningen at man skal unngå konsekvensene av inntektsgrensen ved å kanalisere penger ut gjennom utbytter og ikke som inntekt, og et setup hvor du er både eier og eneste ansatt kan godt vekke interesse både hos Nav og Skatteetaten, som begge har interesse av å få din kapitalinntekt omdefinert til arbeidsinntekt. Konsekvensen kan bli en heftig skattesmell, og i verste fall en tiltale for trygdesvindel hvis de finner at du har arbeidsevne, men velger ikke å bruke den.

Anonymous poster hash: d75fa...d75

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så enkelt som du tror, selv om teorien er enkel. Det er ikke meningen at man skal unngå konsekvensene av inntektsgrensen ved å kanalisere penger ut gjennom utbytter og ikke som inntekt, og et setup hvor du er både eier og eneste ansatt kan godt vekke interesse både hos Nav og Skatteetaten, som begge har interesse av å få din kapitalinntekt omdefinert til arbeidsinntekt. Konsekvensen kan bli en heftig skattesmell, og i verste fall en tiltale for trygdesvindel hvis de finner at du har arbeidsevne, men velger ikke å bruke den.

Jeg har selvfølgelig snakket med både Skatteetat og NAV ang dette. Over 10 møter har det blitt. Jeg vil være sikker på at det jeg gjør er helt lovlig og korrekt.

Jeg kan overhodet ikke jobbe, den saken er avklart forlengst. Kanskje max en time pr dag, på det beste.

Som ufør kan jeg så klart eie aksjer, være seg mitt eget firma eller Statoil, for den saks skyld. Aksjeutbytte får man på lik linje med alle ander i Norge, som kapitalinntekter.

Solstudioet er ubemannet, har leid vaskehjelp og avtale med Securitas. Kameraovervåkning og alarm.

Med andre ord, det er ikke mulig for meg å jobbe MER enn en time pr dag der heller...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder trygder...om definerer de ikke all inntekt som det samme?usikker

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder trygder...om definerer de ikke all inntekt som det samme?usikker

Man kan ha ubegrenset med kapitalinntekter som ufør. Det er kun som mottaker av sosialstønad man blir påvirket av dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selvfølgelig snakket med både Skatteetat og NAV ang dette. Over 10 møter har det blitt. Jeg vil være sikker på at det jeg gjør er helt lovlig og korrekt.

Jeg kan overhodet ikke jobbe, den saken er avklart forlengst. Kanskje max en time pr dag, på det beste.

Som ufør kan jeg så klart eie aksjer, være seg mitt eget firma eller Statoil, for den saks skyld. Aksjeutbytte får man på lik linje med alle ander i Norge, som kapitalinntekter.

Solstudioet er ubemannet, har leid vaskehjelp og avtale med Securitas. Kameraovervåkning og alarm.

Med andre ord, det er ikke mulig for meg å jobbe MER enn en time pr dag der heller...

Jeg insinuerte ingenting om din mulige arbeidsevne, eller om lovligheten av det du skisserte, jeg gjorde deg bare oppmerksom på mulige fallgruver. Det er ikke eierskap av aksjer som evt. ville være problemet, men kombinasjonen av å eie et selskap og samtidig være ansatt der. Å ta utbytte fremfør lønn er ikke akkurat et ukjent grep for å få ned skattesatsen, for å si det slik, og akkurat kombinasjonen av relativt store kapitalinntekter og trygd er nok noe diverse etater vil være mer oppmerksomme på fremover.

Må ellers si meg enig i at det er underlig du ikke har avklart om beløpsgrensen er netto eller brutto i løpet av ti møter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg insinuerte ingenting om din mulige arbeidsevne, eller om lovligheten av det du skisserte, jeg gjorde deg bare oppmerksom på mulige fallgruver. Det er ikke eierskap av aksjer som evt. ville være problemet, men kombinasjonen av å eie et selskap og samtidig være ansatt der. Å ta utbytte fremfør lønn er ikke akkurat et ukjent grep for å få ned skattesatsen, for å si det slik, og akkurat kombinasjonen av relativt store kapitalinntekter og trygd er nok noe diverse etater vil være mer oppmerksomme på fremover.

Må ellers si meg enig i at det er underlig du ikke har avklart om beløpsgrensen er netto eller brutto i løpet av ti møter.

Anonymous poster hash: d75fa...d75 [/acron

Man betaler mer i skatt ved å ta utbytte enn lønn, meg bekjent?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg registrere at man kan tjene 0.4G ved siden av 100% uføretrygd, altså rundt 36000,-

Er dette før skatt eller etter skatt...?

Om det er etter skatt, er jo ikke tallet 36000?

Det kommer litt an på om du ble uføretrygdet før 2015 eller ikke. Ble man ufør før 2015 har man en noe høyere inntektsgrense før trygden blir redusert enn de som ble ufør i 2015. Ble du ufør før dette er summen ca 60.000 brutto. Det vil fremkomme av brevet du fikk angående uføretrygden din som ble sendt ut i november hva summen din er. De fleste har sum på 60.000 før NAV begynner å trekke av trygden din etter kompensasjonsgraden du har fått. Har du derimot tilleggspensjon fra feks KLP eller SPK er grensen ca 35.000 også om du ble ufør før 2015 før de begynner å trekke av trygden din. Ble du ufør i år så er grensen som du sier 0,4G. 

Anonymous poster hash: 20602...ce2

Gjest Tekola
Skrevet (endret)

Ryddet for personangrep, spekulasjoner om trolling, hets og svar til dette.

Tekola, admin.

Endret av Tekola
AnonymBruker
Skrevet

Man betaler mer i skatt ved å ta utbytte enn lønn, meg bekjent?

Det kommer an på ens personlige inntektsnivå, innslagspunktet for toppskatt og arbeidsgiveravgiften (som man slipper ved utbytte). Med et progressivt skattesystem vil det variere. Med tanke på utviklingen i resten i Europa, er det vel heller ingen umulighet at selskapsskattenivået vil synke og skatt på lønn øke innen relativt få år. Men jeg uttaler meg som sagt ikke om din sak, men generelt. Og hvis noen kikker på din sak, vil de gjøre det basert på generelle strukturelle trekk før de tar evt. beregninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...