Gå til innhold

Surr med overføring av journal til ny lege

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg fortvila og skikkelig irritert her.

Jeg bytta lege den 1.mai.

Og ved siste time hos gammel lege ba jeg om at journalen skulle sendes over til den nye legen, og fikk regning på 130kr.

Så da trodde jeg alt var i orden. Hvor vanskelig kan det være å overføre en legejournal...

Vel, i begynnelsen av juni hadde jeg time hos den nye legen. Fikk sjokk når han sa han ikke hadde fått den.

I skranken etter timen spør jeg om de er sikker på at den ikke er kommet? Den skulle sendes elektronisk sa jeg. Da får jeg beskjed om at det går ikke ann å sende journalen elektronisk.. Neivel sa jeg. Men det var det jeg fikk beskjed om hos gamle legen, men jeg får vel ringe..

Og sånn har jeg holdt på siden, ringt fra ene til den andre. Den gamle legen sier den er sendt, fire ganger. Den nye sier de ikke har fått den. I telefon med to forskjellige på kontoret hos den nye får jeg to forskjellige beskjeder. Ene sier det ikke går ann å få journalen elektronisk, den andre sier det går.

Så ringte jeg den gamle for å høre hva som skjer og hvordan de har tenkt til å løse dette. Nei, vi sender den på nytt, elektronisk. Og jeg forklarer det de nye har sagt.. Er det ikke noen andre måter å løse dette på, spør jeg, jeg har jo betalt for en tjeneste som dere ikke klarer å levere.

Nei, skal de sende den i posten må jeg betale mer. Og legge deg over på en cd var heller ikke en mulighet.

Jeg har flyttet ut av byen, så det er ikke bare å troppe opp hos gamle legen. Men det var visst mitt problem.

Så nå vet jeg ikke hva mer jeg får gjort. Orker ikke flere telefoner fram og tilbake.

Er det noen som har noen tips til hva jeg kan si, evt gjøre?

Kan det lønne seg å ringe et annet sted? Fylkeslegen eller noe sånt? Noen som kan hjelpe meg utenfra?

Jeg føler jeg skulle vært hos legen, men når han ikke vet noenting om meg så er det ikke noe vits føler jeg. Jeg har psykiske plager, og det blir for mye å fortelle for hver time jeg skal dit.

Så, noen med råd eller tips?

Det ble nok litt rotete, beklager det!

Anonymous poster hash: 41d82...8ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om utskrift sendt til deg i posten. Gå og lever den personlig hos den nye.

AnonymBruker
Skrevet

Å ringe hundrede gsnger nytter lite, du må skrive.

Fylkeslegen kan ikke gjøre noe med dette, men pasient og brukerombudets oppgave er blant annet å hjelpe i slike saker.

Skriv selv først til gammel lege, vis til pasientopplysningslovens paragraf 5.1. Rett til utskrift og kopi av egen journal. Vis til at du har betalt men ikke fått det du har betalt for nemlig overføring av journalen. Vis og til at du ikke har mulighet for å hente fordi du bor utenbys. Vis til datoer du har ringt og svar du har fått.

Om det teknisk er mulig å overføre journaler elektronisk er jeg usikker på, fordi det ikker er lov å overføre pasientsensitiv informasjon som alt i en journal regnes som, elektronisk.

Når du ikke har kommet noen vei ved å ringe, hvorfor tenker du ikke slev at du må skrive, til legen og ikke på kg for å få ordnet opp?

Anonymous poster hash: 876ad...2f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt avhengig av journalsystem, men i det jeg er kjent med kan ikke en hel journal overføres elektronisk. Du kan sende ett dokument eller en epikrise, men en hel journal blir for stort. Det vanlige er å kopiere journalen på cd, og så sendes cden til ny lege for videre overføring. I eget brev som sendes i en annen konvolutt (litt som når du får nytt bankkort og kode), ligger det to koder som må brukes for å kunne låse opp journalen. Altså slik at en tyv i posten ikke kan knabbe cden og klare å åpne den hjemme. 

Du kan ringe legekontoret og be om at de sender deg journalen med cd, og så sender du den til ny fastlege. Jeg hadde trøbbel med det samme da jeg byttet, hadde ringt og fått aksept for at den skule sendes, men ny lege mottok den aldri. Forklarte dette for ny fastlege som ringte gamle fastlegen og suprte hvor problemet egentlig lå. Det endte med at jeg måtte hente den selv og levere ny fastlege, for den game heksen av en legesekretær ville ikke sende post "bare to kvartaler".

Anonymous poster hash: 15232...c46
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I forbindelse med flytting ble journalen min sendt med posten til ny lege og ble borte... Det var orginalen som ble sendt så min helsehistorie forsvant for alltid.

Anonymous poster hash: 22768...d4f

AnonymBruker
Skrevet

Tidligere lege skal alltid ha journal på deg uansett om du slutter/flytter. Håper ikke det er noe galt legen har gjort eller som han/hun skal skjule. En bør være litt obs på sånne ting.

Anonymous poster hash: e7763...b21
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tidligere lege skal alltid ha journal på deg uansett om du slutter/flytter. Håper ikke det er noe galt legen har gjort eller som han/hun skal skjule. En bør være litt obs på sånne ting.

Anonymous poster hash: e7763...b21
AnonymBruker
Skrevet

Tidligere lege skal alltid ha journal på deg uansett om du slutter/flytter. Håper ikke det er noe galt legen har gjort eller som han/hun skal skjule. En bør være litt obs på sånne ting. Anonymous poster hash: e7763...b21

Journaler blir utlevert i kopi, originalen beholder alltid den som førte journalen.

Her er ingenting å være obs på med hensyn til dine antydninger.

Anonymous poster hash: 876ad...2f9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...