Gå til innhold

"Umulig" for tjukke å gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leder for Landsforeningen forovervektige gir en ganske pessimistisk dom for oss som sliter med noen kilo for mye. 

"Hun forteller at Kings college i London har gjennomført en nyere studie som viser at hvis du først blir tjukk, er det tilnærma umulig å gå ned og holde vekten varig. Bare 0,8 % av kvinnene og 0,47 % av mennene klarte det. Det er altså under en av hundre som klarer det."

Jeg har 20 kg å gå ned, har prøvd å slanke meg i et år, men det er veldig veldig vanskelig. Når jeg attpåtil leser slike uttalelser får jeg lyst å bare gi opp. Det er jo "umulig" uansett...

http://www.aftenbladet.no/sport/sprek/--Menneskekropper-er-like-forskjellige-som-biler-3738092.html

Anonymous poster hash: d67eb...41c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer dessverre at det er vanskelig å holde vekten etter vektnedgang ettersom kroppen kjemper imot og ønsker å gå tilbake til det den var. Likevel er det mulig, men man må være forberedt på en livslang endring av matvaner og kontinuerlig kontroll på hva man spiser.

Jeg mener at det beste er å ikke ha så stort fokus på selve vekten, men på helse. Det er fullt mulig å være overvektig og samtidig i god form. Jeg mener å huske en studie som viste at mennesker med lett overvekt (merk lett, ikke ekstrem) gjennomsnittlig lever lenger enn normalvektige. Om man holder seg i form og på den måten reduserer risikoen for en del livsstilssykdommer, er ikke lett overvekt noe problem - vel, ut over andre menneskers fordømmelse og eget selvbilde.

Mitt råd er derfor å forsøke å se bort fra tallene på vekten, og i stedet ha som mål å være i god form uavhengig av hva du veier.

• Liker 13
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Mange studier viser dessverre det samme. Jo lengre man har vært overvektig, jo vanskeligere er det. Men ingen studier er perfekte, og alle nyanser er ikke dekket.

Enig med brukeren over - fokuser på helse, ikke vekt. Så vidt jeg husker viser studier også at man oppnår helsefordelene ved sunn "slanking" (altså sunt kosthold og livsstil) selv om den varige vektnedgangen kan utebli. Mange på KG liker ikke å tro det ("er du feit må du jo være usunn"), men de vet altså ikke best.

Og husk at det finnes mange individer som HAR klart å gå ned i vekt. Ikke gi opp, og ikke føl deg mislykket om du "bare" oppnår en bedre helse og en sunnere kropp!

• Liker 3
Skrevet

Ja, har man først blitt feit så er det umulig å danne et kosthold med kalori underskudd og litt trening. HELT UMULIG.

:balltre:

• Liker 2
Skrevet

Ja, har man først blitt feit så er det umulig å danne et kosthold med kalori underskudd og litt trening. HELT UMULIG.

:balltre:

Og i god, gammeldags KG-stil nekter man å lese saklige innlegg, artikler og forskning om emnet og durer i vei med samme hakk-i-plata-kommentarene.

Det begynner å bli kjedelig.

• Liker 18
Skrevet

Og i god, gammeldags KG-stil nekter man å lese saklige innlegg, artikler og forskning om emnet og durer i vei med samme hakk-i-plata-kommentarene.

Det begynner å bli kjedelig.

Neida. Sier meg helt enig i all "forskningen" som sier at det er umulig for overvektige å ligge i kalori underskudd.

Så ingen vits å legge om kostholdet eller engang gidde bry seg om fysisk aktivitet. Er bare å gi opp først som sist

• Liker 7
Gjest i am who i am
Skrevet (endret)

Tingen er vel det at mange som tidligere har vært overvektige går tilbake til livsstilen de hadde da de var overvektige. Det er vel ikke mer avansert enn som så? Unngår man å gå tilbake til gamle vaner, går man vel heller ikke tilbake til gammel vekt.

Endret av i am who i am
  • Liker 1
Skrevet

Å gå ned i vekt er et meget langvarig prosjekt, som for alvor starter når man har kommet ned i den vekten man ønsker. Der mange feiler. Om dem ikke går tilbake til nøyaktig samme livsstil som før, så i alle fall en livsstil som medfører at man legger på seg igjen.

Mener og tror, jeg husker noe om at kroppen alltid vil prøve å komme tilbake til den høyeste vekten den har hatt de siste 2 årene. Hvis det stemmer, så må man altså først ta av seg til ønsket vekt, for så å fortsette "slankekuren" i to år etterpå, før man evnt kan slappe litt!! av på matkontrollen.

Men, umulig er det ikke, man må bare beregne god tid, og aldri gi opp. Vektreduksjon blir ikke ødelagt av ett feiltrinn eller to, men av langvarig feilsteg.

Lykke til, bit tenna sammen, og bevis at dem tar feil :danse:  :danse:

• Liker 2
Skrevet

Neida. Sier meg helt enig i all "forskningen" som sier at det er umulig for overvektige å ligge i kalori underskudd.

Så ingen vits å legge om kostholdet eller engang gidde bry seg om fysisk aktivitet. Er bare å gi opp først som sist

Forskningen sier ikke at det er umulig, men det er mye, mye vanskeligere enn for en som aldri har vært overvektig. Se link fra forskning.no:

http://forskning.no/2015/07/svaert-fa-med-fedme-klarer-ga-ned-i-vekt

Jeg vet ikke om det er omvendt psykologi du driver med, men jeg tror ikke det hjelper heller.

• Liker 5
Skrevet

Leder for Landsforeningen forovervektige gir en ganske pessimistisk dom for oss som sliter med noen kilo for mye. 

"Hun forteller at Kings college i London har gjennomført en nyere studie som viser at hvis du først blir tjukk, er det tilnærma umulig å gå ned og holde vekten varig. Bare 0,8 % av kvinnene og 0,47 % av mennene klarte det. Det er altså under en av hundre som klarer det."

Jeg har 20 kg å gå ned, har prøvd å slanke meg i et år, men det er veldig veldig vanskelig. Når jeg attpåtil leser slike uttalelser får jeg lyst å bare gi opp. Det er jo "umulig" uansett...

http://www.aftenbladet.no/sport/sprek/--Menneskekropper-er-like-forskjellige-som-biler-3738092.html

Anonymous poster hash: d67eb...41c

Jeg forstår ikke helt hensikten med å lage og publisere slike studier - man har fulgt vektutviklingen til en gruppe mennesker som ikke nødvendigvis har prøvd å slanke seg eller engang hatt ønske om å gå ned i vekt. 

Slike artikler kan føre til, akkurat som du demonstrerer, at overvektige snubler på startstreken.

Det er ikke umulig å gå ned i vekt, uansett hvor overvektig man er. Det er ikke engang spesielt komplisert, og det trenger ikke være vanskelig. Man må bare gjøre det som virker. Og det som virker er å kontrollere kalorier ut - kalorier inn. HVORDAN man skal gjøre dette, i en verden av fristelser - er det som er utfordringen, derfor burde man formidle hva som gjør at overvektige går ned i vekt og hva som holder tidligere overvektige normalvektige resten av livet.

Jeg har selv gått ned 25 kilo uten nevneverdige problemer. Jeg er nødt til å være oppmerksom på hva jeg spiser, og få mosjon, hver dag, resten av livet, ellers går jeg opp igjen. Men så lenge jeg har et opplegg som fungerer, og følger det, går det veldig greit.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er selve vektnedgangen som er vanskelig men har mindre problemer med å holde meg på den nye vekten faktisk.

Anonymous poster hash: f494b...fd7

Gjest i am who i am
Skrevet

Jeg synes det er selve vektnedgangen som er vanskelig men har mindre problemer med å holde meg på den nye vekten faktisk.

Høres ikke så ulogisk ut det nei. Når man skal holde vekten trenger man ikke samme kaloriunderskudd som når man skal ned i vekt. Hvis man ved slanking ligger på 1500 kcal om dagen og man totalt forbrenner 2000 kcal om dagen, så kan man i prinsippet spise 500 kcal mer om dagen enn det man gjorde under slankeprosessen - uten å gå hverken opp eller ned i vekt, man har i teorien mer kcal å gå på :)

Skrevet (endret)

Forskningen sier ikke at det er umulig, men det er mye, mye vanskeligere enn for en som aldri har vært overvektig. Se link fra forskning.no:

http://forskning.no/2015/07/svaert-fa-med-fedme-klarer-ga-ned-i-vekt

Jeg vet ikke om det er omvendt psykologi du driver med, men jeg tror ikke det hjelper heller.

Psykologi er nettopp det fete mennesker trenger, ikke hjelp av lege.

For sykelig overvekt dreier seg hovedsakelig om psykologiske faktorer og ikke fysiologiske. Det handler om viljestyrke, usunne holdninger til mat , dårlig selvtillit og dårlig selvfølelse som blir dempet av å overspise. Med andre ord så brukes mat som trøst. Da er man fort i en ond sirkel, spesielt om man bare døtter i seg det verste svineriet som kalles "mat" (cola, mcdonalds,grandis, potetgull, sjokolade, kebab, kaker, boller).

Nå står det i linken din at undersøkelsen ikke tar høyde for at de som deltok i testen en gang gjorde et forsøk på å slanke seg eller i det hele tatt ønsket det. Den målte bare hvor fete folk var, den gikk ikke noe dypere enn det så den linken kan du stappe inn i burgern din å spise den.

Mange overvektige som ikke vet  eller har snøring på hvor mye dritt de faktisk får i seg. Klassiske unnskyldninger er : jeg spiser som en fugleunge! eller den enda mer vanlige "jeg har lav forbrenning, kraftig benbygning".

Men disse patetiske argumentene faller for sin egen urimelighet for selvom man har lav forbrenning og kraftig benbygning så er ikke avviket så stort at det kan forklare klinisk overvekt. Faktisk er forskjellen mellom normal benbygning/forbrenning ikke langt unna lav forbrenning og kraftig benbygning. 

Det kan sikkert spille noen kilo rolle. 1-10kg. Men ikke 50-100kg. Så stor benbygning har ingen, og ingen har så lav overvekt at man kan spise 1500 kalorier om dagen og allikevel gå opp i vekt eller ligge på 100-200kg hvor alt er fett.

That shit dont even make sense.

Det her er hvordan 2000 kalorier ser ut, og om man er kvinne med lavt eller lite fysisk aktivitet er det nok for å legge på deg å bli fet : 

Endret av WubWub
  • Liker 4
Skrevet

Aftenbladet har ikke engang linket til / sitert studien. Men etter et raskt google search; http://www.kcl.ac.uk/newsevents/news/newsrecords/2015/July/Lowchanceofrecoveringnormalbodyweight.aspx

Her ser vi altså at studien gjelder mennesker med "severe obesity", altså alvorlig fedme. Den gjelder ikke alle med noen kilo for mye, overvektige eller altså "tjukke". 

Den sier heller ingenting om alderen til deltakerne, om de har slitt med fedme hele livet eller kun i voksen alder, om de har aktivt villet ned i vekt og hvordan dette ble gjort. Det minner om bestilt forskning, der man bare vil frem til et visst ekstremt resultat. 

Dette er jo en annen sak. Når kroppsvekten har nådd et visst punkt, av typen vi gjerne ser i dokumentarserier på TV, så skjer det noe med motivasjonen til vedkommende (målet er for langt unna) samt evnen til å oppnå det (når trening blir fysisk vanskelig). 

Det er jo derfor det blir gitt slankeoperasjoner. 

Er man ikke i den ligaen er det absolutt mulig å gå ned i vekt og holde seg der. Melder du deg inn i Myfitnesspal vil du finne massevis av mennesker i forumene som har gått ned 20 kilo eller mer, og holdt seg der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke så ulogisk ut det nei. Når man skal holde vekten trenger man ikke samme kaloriunderskudd som når man skal ned i vekt. Hvis man ved slanking ligger på 1500 kcal om dagen og man totalt forbrenner 2000 kcal om dagen, så kan man i prinsippet spise 500 kcal mer om dagen enn det man gjorde under slankeprosessen - uten å gå hverken opp eller ned i vekt, man har i teorien mer kcal å gå på :)

Ja det høres enkelt ut å bare kutte de 500kcal til dagen men det synes ikke jeg det er :) Men klart en bedre måltidsrytme kunne jeg definitivt hatt.

Skrevet

Psykologi er nettopp det fete mennesker trenger, ikke hjelp av lege.

For sykelig overvekt dreier seg hovedsakelig om psykologiske faktorer og ikke fysiologiske. Det handler om viljestyrke, usunne holdninger til mat , dårlig selvtillit og dårlig selvfølelse som blir dempet av å overspise. Med andre ord så brukes mat som trøst. Da er man fort i en ond sirkel, spesielt om man bare døtter i seg det verste svineriet som kalles "mat" (cola, mcdonalds,grandis, potetgull, sjokolade, kebab, kaker, boller).

Nå står det i linken din at undersøkelsen ikke tar høyde for at de som deltok i testen en gang gjorde et forsøk på å slanke seg eller i det hele tatt ønsket det. Den målte bare hvor fete folk var, den gikk ikke noe dypere enn det så den linken kan du stappe inn i burgern din å spise den.

Mange overvektige som ikke vet eller har snøring på hvor mye dritt de faktisk får i seg. Klassiske unnskyldninger er : jeg spiser som en fugleunge! eller den enda mer vanlige "jeg har lav forbrenning, kraftig benbygning".

Men disse patetiske argumentene faller for sin egen urimelighet for selvom man har lav forbrenning og kraftig benbygning så er ikke avviket så stort at det kan forklare klinisk overvekt. Faktisk er forskjellen mellom normal benbygning/forbrenning ikke langt unna lav forbrenning og kraftig benbygning.

Det kan sikkert spille noen kilo rolle. 1-10kg. Men ikke 50-100kg. Så stor benbygning har ingen, og ingen har så lav overvekt at man kan spise 1500 kalorier om dagen og allikevel gå opp i vekt eller ligge på 100-200kg hvor alt er fett.

That shit dont even make sense.

Det her er hvordan 2000 kalorier ser ut, og om man er kvinne med lavt eller lite fysisk aktivitet er det nok for å legge på deg å bli fet :

https://www.youtube.com/watch?v=rgaqwFPU7cc

Som sagt - det begynner å bli kjedelig.
Skrevet (endret)

Som sagt - det begynner å bli kjedelig.

Ja sannheten er sikkert kjedelig. Bedre å leve i en fantasiverden oppkonstruert med unnskyldninger for hvorfor man er feit og usunn. Du godter seg sikkert i artikler som sier det er umulig å gå ned i vekt for så å bruke det som en sovepute.

Animals always choose the path of the least resistance. 

Endret av WubWub
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja sannheten er sikkert kjedelig. Bedre å leve i en fantasiverden oppkonstruert med unnskyldninger for hvorfor man er feit og usunn. Du godter seg sikkert i artikler som sier det er umulig å gå ned i vekt for så å bruke det som en sovepute.

Man trenger ikke være så usunn fordi man er overvektig altså.

• Liker 3
Skrevet

Og i god, gammeldags KG-stil konkluderer man (feilaktig) med at motparten er smellfeit med en bmi på 50.

Kjedelig det også.

• Liker 2
Skrevet

Det stemmer dessverre at det er vanskelig å holde vekten etter vektnedgang ettersom kroppen kjemper imot og ønsker å gå tilbake til det den var. Likevel er det mulig, men man må være forberedt på en livslang endring av matvaner og kontinuerlig kontroll på hva man spiser.

Jeg mener at det beste er å ikke ha så stort fokus på selve vekten, men på helse. Det er fullt mulig å være overvektig og samtidig i god form. Jeg mener å huske en studie som viste at mennesker med lett overvekt (merk lett, ikke ekstrem) gjennomsnittlig lever lenger enn normalvektige. Om man holder seg i form og på den måten reduserer risikoen for en del livsstilssykdommer, er ikke lett overvekt noe problem - vel, ut over andre menneskers fordømmelse og eget selvbilde.

Det gjelder å endre livsstil. Ikke holde på med disse tåpelige slankekuren. Man er garantert å gå opp igjen og gjerne mer enn det man veide før an startet.

Mitt råd er derfor å forsøke å se bort fra tallene på vekten, og i stedet ha som mål å være i god form uavhengig av hva du veier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...