Gå til innhold

Hund som biter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på besøk hos en venninne i ettermiddag, og hun har overtatt en hund nylig. Hunden er en blandingsrase på 3 år. Venninnen min kan veldig lite om hunder, men tror hun kan mye.

Hunden knurrer ofte mot henne, men hun bare snakker det bort og kommer med mange unnskyldninger hele tiden. Når hun skulle gi den mat så knurret den og viste tenner. Og plutselig bet den henne når hun begynte å skulle ta fra hunden maten pga knurringa. Jeg skvatt skikkelig, men hun begynte å ta rundt hunden å si unnskyld?! Fordi det var vist feil av henne å ta i fra den maten likevel?!??

Jeg sa i fra at sånn skal hun ikke gjøre, og at denne hunden kan være farlig hvis den oppfører seg sånn. Men hun sier at det går seg til etterhvert. Hunden har også knurret til meg når jeg prøvde å hilse på den..

Har dere noen tips til hva som kan gjøre denne hunden mindre aggressiv? Som jeg kan vise til henne for å forstå at det ikke kan fortsette på dette viset..

Anonymous poster hash: c5c0f...b84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hunden høres ut som om den har ressursforsvar. Da skal man ALDRI forsøke å ta fra den maten. Hunden knurrer fordi den er redd noen vil ta maten fra den. Hvis man da tar maten, så får hunden bekreftet at frykten er reell, og den vil være enda mer på vakt neste gang.

Jeg ville bedt henne gå til en dyktig atferdsspesialist for å få hjelp til å jobbe med denne hunden. Knurring "går seg ikke til", som regel. Men det kan svært fort eskalere og bli verre hvis man følger feil råd (som f.eks å ta bort maten til en hund som har ressursforsvar, som hun selv fikk erfare). 

Ellers er det vanskelig å gi andre tips når man ikke har sett hunden og vet i hvilke situasjoner den knurrer/hva som utløser knurringen. Har den vondt? Hvilke erfaringer har den fra sitt tidligere hjem? Knurrer den når folk nærmer seg? Tar på den? Går forbi? 

Det er derfor det anbefales å få en atferdsspesialist hjem som kan se på hunden i sine hjemlige omgivelser og se hvordan hund og eier er sammen. 

• Liker 2
Skrevet

Første bud er ihvertfall at eier slutter å skal fjerne maten når hunden spiser. Vet ikke hvorfor hun gjorde dette? Men det er ihvertfall sikreste vei til å få en hund mataggresiv om den ikke var det fra før av. Hunden må først og fremst få matro, og erfare at ingen vil ta maten fra den.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har tatt kontakt med en adferdsspesialist som skal hjelpe henne :) Håper han kan fikse opp i det, for sånn som det er når er det ikke trygt vil jeg si :/ hunden knurrer i mange situasjoner ellers også.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hun har tatt kontakt med en adferdsspesialist som skal hjelpe henne :) Håper han kan fikse opp i det, for sånn som det er når er det ikke trygt vil jeg si :/ hunden knurrer i mange situasjoner ellers også.

Ts

Så bra. Forhåpentligvis er det en hundetrener som ikke gjør saken værre.

Anonymous poster hash: 13cf9...d53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...