Gå til innhold

Trappe opp løpingen for å unngå skader

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er elendig på å holde på treningen, ender alltid med pauser på 1-2 mnd i ny og ned. Jeg elsker å jogge og går på en smell hver gang jeg tar pause. Den ene hofta og det ene kneet får for stor belastning og hemmer meg i å løpe så mye jeg ønsker. derfor lurer jeg på om noen har gode tips for en grei opptrapping? I følge været er det regn på planen slik at det blir mest mølletrening for tiden.

Hva er greit å starte med? 15min jogging i strekk også øke på minutter eller løpe 2km og øke på km? Hvor ofte burde man øke og hvor mye?

Nå har jeg ikke trent på 2mnd (ja, det er flaut å innrømme) så konsesjonen må til en viss grad trenes opp igjen, men tenker det kommer med opptrappinga. Kom gjerne med tips hva dere anbefaler eller hva som har fungert for deg

Anonymous poster hash: 4e1f0...0f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kondisjonen - skulle det stå

Anonymous poster hash: 4e1f0...0f1

Skrevet

Har du en skog/sti/marka i nærheten av der du bor? Så du får en mer skånsom overgang? Asfaltløping fungerer best når du virkelig har kommet i gang med løping - og egentlig bør man ikke løpe på asfalt da heller:P Har du løpeklokke?

Skrevet

Støtter det med skånsom overgang. Ville også startet med korte og trege økter, for deretter å øke lengden. helt til slutt ville jeg økt hastigheten. Det er også viktig at du ikke jogger hardt to dager etter hverandre og at du ikke sykler før du løper (samme dag) . Husk også på å bruke gode sko og unngå over- eller under-pronering. 

Du kan også sykle og drive med balansetrening for å styrke de musklene du ikke trener så mye når du løper. Dette vil gi kroppen din en mer "jevn fordeling" og bidra til mindre slitasje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...