Gå til innhold

Hybler/studentby i Trondheim

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere!

Jeg skal flytte til Trondheim pga. at jeg skal studere på Høyskolen til høsten. Jeg prøver å finne et sted å bo, men får egentlig ikke svar fra de jeg kontakter. Men jeg har fått svar fra privateide studentbyer. Jeg lurer nå litt på om noen har erfaring med feks. Stiftsstaden Studentby(tidligere Falkenborg Studentby)? Jeg vil egentlig bo sentrumsnært, og i annonsen så sto det at Stiftsstaden var det, men når jeg ser på kartet så er det jo utenfor sentrum. Jeg er veldig usikker, men så må jeg jo ha et sted før jeg starter på skolen. Har også hatt kontakt med andre, der det er eget bad på rommet, men så deler man kjøkken med 15 andre. Det blir for mange på et kjøkken for meg, særlig når det bare er en komfyr.

Jeg setter pris på alle tips og råd dere har å komme med!

Takker veldig på forhånd :)

Anonymous poster hash: e0174...7e7
Skrevet

Hei! 

Har du vurdert å leie hos privatpersoner? Venninna mi og jeg la ut annonse av oss selv på hybel.no og kom i kontakt med nåværende utleier i Trondheim. Fikk to-tre tilbud fra ulike utleiere, og snakket så med dem via mail og etterhvert telefon. Vi begynte derimot boligjakten i mars-april, men det går alltids an å prøve nå også. Vet at noen har dårlige erfaringer med private utleiere, men vi fikk en fin ordning på det hele. Helt greit å slippe å "lete seg ihjel" på alle mulige sider, selv om vi også gjorde dette i begynnelsen. 

Lykke til med boligjakt! :)

AnonymBruker
Skrevet

Såvidt jeg har oversikt over så er det bare SiT som har studentbyer som ligger i/rett ved sentrum. Stiftsstaden ligger et stykke utenfor, men det er et relativt greit kollektivtilbud der, så avhengig av hvor kresen du er og hvor du skal studere, så kan det jo hende du vil trives? :)

Jeg har hørt mye dårlig om Falkenborg mtp. standard, men jeg har ikke peiling på hvordan det er der i dag. :) Selv startet jeg med å leie i privat studentby (Voll). Ikke allverdens standard og beliggenhet akkurat, men det var sosialt og jeg møtte noen via studiet som jeg flyttet inn med til 2. året.

Etter egen erfaring så er det ganske vanskelig å finne et bra sted å bo midt på sommeren i Trondheim. Mitt tips er å skaffe et ok tak over hodet og heller starte boligjakta tidligere neste år.

Anonymous poster hash: 54a26...796
Skrevet

Enig med anonym over her. Leiemarkedet er utrolig presset rundt studiestart. Jeg ville tatt til takke med noe som ver helt ok, men hvor du slipper å binde deg for et helt år eller lignende. Ser du at du ikke kommer til å trives, ville jeg begynt å se meg etter noe nytt når markedet har roet seg litt ut på høsten. Er også utrolig lurt å legge ut annonse på hybel.no eller finn om at du ønsket et sted å bo. Det er mange utleiere som ikke legger ut annonse på nett, men heller tar kontakt med dem som har lagt ut sånne annonser (de jeg leier hos har alltid ordnet det sånn).

• 10 måneder senere...
Gjest drumpf
Skrevet (endret)

Styr unna Stiftsstaden AS. Se omtaler på diverse forum. Drives av bolighaier av verste sort som livnærer seg på å tappe fattige studenter for penger. I likhet med bolighaier flest har de tjent seg rike på boligprisstigningen (m.a.o. regelrett flaks).

Endret av drumpf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...