AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #1 Skrevet 21. juli 2015 vi har vært igjennom noen måneder nå emd en ganske trasig jente på 2 år og 8 mnd. Det verste har roet seg velig, hun har blitt veldig mye bedre språklig siste mnd og til å si hva hun vil osv. Føler mye av «trassalderen» er over og vi har taklet det helt okei. Men det sitter igjen er at hun blir så forferdelig sint når vi ikke forstpr henne med EN gang.. om hun sier noe og vi spør «hvordan da?» «hva da?» o.l. Eksempel idag, vi leker med dukken og hun ville jeg skulle gjøre noe jeg ikke forsto. Da var det helt krise, kaster seg ned på gulvet, kaster dukken, osv. Hu kan og bli sint og bite i lekene sine feks.. vet ikke helt om kjeg skal prøve og overse oppførselen litt mere, for hun vet jo at det ikke er lov.. det har jeg sagt tusen ganger alt. Men begynner hun og «ødelegge» tar jeg ifra henne hva hun har og sier strengt at DET ikke er lov. vet liksom ikke om jeg skal overse det litt... liker ikke helt å «finne meg i» slik oppførsel heller, for synes jo ikke det er greit. Men sålangt blir det ikke særlig bedre ved å si nei eller lignende.. har hun ett lite raserianfall er det ikke mye som går inn uansett så. Men går det dit at hun sier stygge ting eller slår, blir det tatt hardt. Da tar jeg henne unna situasjoen, setter meg ned med henne og sier klart at det ikke er greit.. Dette er jo litt vanskelig og forklare godt men noen her som har noen gode råd?? Er dette «typisk» barneadferd og jeg må slappe av og ikke lage så masse u av det?? Anonymous poster hash: 2c927...b69
minister-mio Skrevet 21. juli 2015 #2 Skrevet 21. juli 2015 Jeg tenker det ikke er så mye annet å gjøre enn å rolig prøve å forstå hva hun mener.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #3 Skrevet 21. juli 2015 Jeg tenker det ikke er så mye annet å gjøre enn å rolig prøve å forstå hva hun mener. mhm sant... prover det, men det er total blackout.... Og jeg er litt kontrollfreak så forlanger nesten at hun skal oppføre seg.. men hun gjør det jo ikke grunnet dårlige manenerer akkurat....-.- her må det nok bare telles til ti for oss begge TS Anonymous poster hash: 2c927...b69
minister-mio Skrevet 21. juli 2015 #4 Skrevet 21. juli 2015 mhm sant... prover det, men det er total blackout.... Og jeg er litt kontrollfreak så forlanger nesten at hun skal oppføre seg.. men hun gjør det jo ikke grunnet dårlige manenerer akkurat....-.- her må det nok bare telles til ti for oss begge TS Anonymous poster hash: 2c927...b69 Da tror jeg du må justere forventningene dine litt
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #5 Skrevet 21. juli 2015 Barn må få lov å bli sinte, de har ikke på noen måte lært seg kontroll over sinnet sitt enda og å straffe eller overse sinne er på ingen måte med på å lære dem konteoll over følelsene sine heller. De får ikke ødelegge ting, men om vi hjelper dem med å sette ord på hva de føler og hvorfor de er sinte vil de kjappt roe seg ned. Når de så har roa seg ned kan man snakke sammen om hva som skjedde etc. Det hjelper lite å gi konsekvenser til en rasende unge, da er de ikke mottagelige for logikk eller oppdragelse. Sett ord på følelsene, la barna roe seg ned så snakker man sammen. Dette er desidert den beste måten for å selv lære dem kontroll på sikt. Lær dem å selv forstå hvorfor de er så sinte, da kan de etter hvett lære å roe seg selv ned også. Min på samme alder gjør det samme, og har tydelig dårlig sanvittighet etter hun feks har slått meg i raseri. Hun er da lei seg og trenger hjelp til å sette ord på det og. Når hun får den hejlpen kan hun av seg selv si unnskyld og gi meg en klem. Så så lenge hun tydelig vet hva som er rett og galt og har sanvittighet tenker jeg at min jobb mest er å lære henne å forstå hva som skjer og hjelpe henne til å selv roe seg ned. For eksempel kan dere rydde opp lekene sammen etterpå mens dere snkker om hva man kan gjøre i steder for å kaste leker; for elsempel si "nå er jeg sint mamma". Mitt hjerte vokser når mi lille noen ganger kan si nettopp det, i stedet for å være rabiat. Da vet jeg at jobben jeg gjør funker og hun vokser til å ha mer og mer selvkontroll uten å måtte undertrykke sinnet sitt. Selv hadde jeg i alle fall blitt rabiat om mannen min overså eller kjefta på meg når jeg var sinnt, selv hvor enn barnslig jeg var forventer jeg medfølelse og forsøk på forståelse og samtale om hva som er galt. Lykke tilAnonymous poster hash: add75...e28
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #6 Skrevet 21. juli 2015 Barn må få lov å bli sinte, de har ikke på noen måte lært seg kontroll over sinnet sitt enda og å straffe eller overse sinne er på ingen måte med på å lære dem konteoll over følelsene sine heller. De får ikke ødelegge ting, men om vi hjelper dem med å sette ord på hva de føler og hvorfor de er sinte vil de kjappt roe seg ned. Når de så har roa seg ned kan man snakke sammen om hva som skjedde etc. Det hjelper lite å gi konsekvenser til en rasende unge, da er de ikke mottagelige for logikk eller oppdragelse. Sett ord på følelsene, la barna roe seg ned så snakker man sammen. Dette er desidert den beste måten for å selv lære dem kontroll på sikt. Lær dem å selv forstå hvorfor de er så sinte, da kan de etter hvett lære å roe seg selv ned også. Min på samme alder gjør det samme, og har tydelig dårlig sanvittighet etter hun feks har slått meg i raseri. Hun er da lei seg og trenger hjelp til å sette ord på det og. Når hun får den hejlpen kan hun av seg selv si unnskyld og gi meg en klem. Så så lenge hun tydelig vet hva som er rett og galt og har sanvittighet tenker jeg at min jobb mest er å lære henne å forstå hva som skjer og hjelpe henne til å selv roe seg ned. For eksempel kan dere rydde opp lekene sammen etterpå mens dere snkker om hva man kan gjøre i steder for å kaste leker; for elsempel si "nå er jeg sint mamma". Mitt hjerte vokser når mi lille noen ganger kan si nettopp det, i stedet for å være rabiat. Da vet jeg at jobben jeg gjør funker og hun vokser til å ha mer og mer selvkontroll uten å måtte undertrykke sinnet sitt. Selv hadde jeg i alle fall blitt rabiat om mannen min overså eller kjefta på meg når jeg var sinnt, selv hvor enn barnslig jeg var forventer jeg medfølelse og forsøk på forståelse og samtale om hva som er galt. Lykke tilAnonymous poster hash: add75...e28 mhm helt sant, sång vi prøver og gjøre og. Står aldri og gir noe preken npr hun er sint. Men det er jo det st det gjentas hver gang da. men hun m vel kanskej bare bli eldre for og klare og roe seg litt. Vi snakker alltid om det og jeg legger litt ordene i munnen hennes så hun fpr forklsrt hva/hvorfor hun ble sint osv. Ja enig, det jeg har tenkt og.. Flere som sier til oss vi bare må overse henne... og jeg synes det blir feil, For hun gjlr det faktisk ikke for å få oppmerksomhet heller. vanskelig dette altså. Anonymous poster hash: 2c927...b69
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #7 Skrevet 21. juli 2015 Da tror jeg du må justere forventningene dine litt ja den var litt på kanten da, sa det med god selvironi om du ikke oppfattet det? hehe TS Anonymous poster hash: 2c927...b69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå