AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #1 Skrevet 21. juli 2015 Mamma og pappa har både katt og hund, men jeg må ærlig innrømme jg ikke synes de er særlig gode på dyrehold(i mine øyne). Vil høre hva dere tenker og hva keg evt kan gjøre. Katten må alltid være ute når de ikke er hjemme og på natta. Den får ikke gå i noen rom, bortsett fra stua og badet nede. Den får kun ligge i kattesenga. Mamma liker ikke å kose med den fordi den røyter så fælt. Tror også de har gitt den mye menneskemat som har gjort at den kaster opp. Hunden er egentlig den jeg får dårligst samvittighet ovenfor. Den er en blandingsrase av boarder collie og setter. Den trenger myyye stimuli, men de går sjelden tur. (Mamma har aldri gått tur, fordi hunden er så vanskelig å gå i bånd med.)Kanskje noen ganger i uka, noen ganger aldri. Den står veldig mye i bånd i gården. Er mye hjemme alene. Den er aldri med til andre eller når de drar på hytte/typiske friluftsting hos andre folk. Jeg irriterer meg over dette, og synes at de egentlig burde gi fra seg hunden, men tror ikke det vil bli godt mottatt om jeg nevner det. De har hatt flere katter før som enten har stikki av og/eller blitt påkjørt. Hunden får altfor lite mosjon og det er egentlig det jeg synes er det verste, de er jo snille mot dyra sine. Jeg flytta hjemmefra for flere år siden, og bodde ikke hjemme da de kjøpte hunden eller da de fikk den siste katten. Dette ble rotete og merkelig skrevet, men håper noen har tips til hva jeg kan gjøre. Har prøvd å nevne såvidt noen ganger at jeg synes de går lite tur, men da kommer de i forsvar med en gang, og ber meg gå med hunden(når jeg er hjemme).Anonymous poster hash: 4fb4e...072
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #2 Skrevet 21. juli 2015 Og det heter vel kjæledyr, ikke husdyr TSAnonymous poster hash: 4fb4e...072
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #3 Skrevet 21. juli 2015 Synes du skal printe ut de nye reglene til Mattilsynet. Der står det hva dyrene skal ha av mosjon etc. Det er faktisk en forpliktelse å ha dyr. Hører de ikke på deg, kan du gi en bekymringsmelding til Mattilsynet, anonymt. Anonymous poster hash: a5f83...438 4
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #4 Skrevet 21. juli 2015 I tillegg tror jeg hunden kan ha separasjonsangst. Den bjeffer ekstremt mye når vi går fra den(forlater huset), og når pappa drar og vi andre er igjen i huset så blir hunden ekstremt stressa og piper mye. Tar en stund før den roer seg. Er dette separasjonsangst?Anonymous poster hash: 4fb4e...072
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #5 Skrevet 21. juli 2015 send inn bekymringsmelding til mattilsynet Anonymous poster hash: 76eab...aef 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #6 Skrevet 21. juli 2015 Noe annet jeg kan gjøre før jeg evt kontakter Mattilsynet? Synes det virker litt drastisk også? :/ Anonymous poster hash: 4fb4e...072
Gjest Gaea Skrevet 21. juli 2015 #7 Skrevet 21. juli 2015 Uansett hvor ubehagelig det er synes jeg du burde snakke med dem. Greit nok at de går i forsvarsposisjon, men det er da man må stå på sitt og si hva enn man må si for å få dem til å høre etter - krev oppmerksomhet/en dialog! Klart de kan nekte å snakke, men jeg gjetter på at du har vært litt for ''snill og forsiktig'' når du har tatt det opp tidligere, nettopp fordi det kan være ubehagelig. Mattilsynet er både drastisk og ikke. Det vil oppfattes som skumlere for dem det gjelder å få besøk av Mattilsynet enn at deres eget barn snakker med dem - men resultatet blir ikke nødvendigvis bedre. Det skal dessverre en del til før Mattilsynet gjør noe annet enn å komme på besøk og snakke litt - overtakelse av dyr o.l. skjer ikke før bikkja er omtrent død, satt litt på spissen. Når det gjelder mangel på tur og at katten må være ute er jo ikke det noe som kan bevises, så lenge dyrene ser friske ut kan de ikke gjøre noe med det. Nei, jeg ville snakket med dem. I andre omgang tilbudt hjelp - med omplassering f.eks., dersom det er aktuelt. Deretter hadde jeg koblet inn Mattilsynet, men dessverre ikke hatt så høye forventninger.
Arabella Skrevet 21. juli 2015 #8 Skrevet 21. juli 2015 Hvorfor anskaffer dine foreldre seg det ene dyret etter det andre, lurer jeg på. De er ikke snille, som du skriver i et innlegg. De tar ikke vare på dyrene, sørger ikke for at hunden får jevnlig trim.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #9 Skrevet 21. juli 2015 Uansett hvor ubehagelig det er synes jeg du burde snakke med dem. Greit nok at de går i forsvarsposisjon, men det er da man må stå på sitt og si hva enn man må si for å få dem til å høre etter - krev oppmerksomhet/en dialog! Klart de kan nekte å snakke, men jeg gjetter på at du har vært litt for ''snill og forsiktig'' når du har tatt det opp tidligere, nettopp fordi det kan være ubehagelig. Mattilsynet er både drastisk og ikke. Det vil oppfattes som skumlere for dem det gjelder å få besøk av Mattilsynet enn at deres eget barn snakker med dem - men resultatet blir ikke nødvendigvis bedre. Det skal dessverre en del til før Mattilsynet gjør noe annet enn å komme på besøk og snakke litt - overtakelse av dyr o.l. skjer ikke før bikkja er omtrent død, satt litt på spissen. Når det gjelder mangel på tur og at katten må være ute er jo ikke det noe som kan bevises, så lenge dyrene ser friske ut kan de ikke gjøre noe med det. Nei, jeg ville snakket med dem. I andre omgang tilbudt hjelp - med omplassering f.eks., dersom det er aktuelt. Deretter hadde jeg koblet inn Mattilsynet, men dessverre ikke hatt så høye forventninger. Takk for svar Så du er enig de tingene jeg nevnte ang katten også? Ja, får vel prøve å ta det opp igjen. De er så skremmende å snakke med ang slike ting og jeg frykter en skikkelig krangel. Noen tips til hvordan gå frem? Tror de vet sånn hva hva jeg mener og vil oppleve det som mas at keg tar det opp igjen. Skal sjekke litt på Mattilsynet sine nettsider. Takk for råd Anonymous poster hash: 4fb4e...072
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #10 Skrevet 21. juli 2015 Hvorfor anskaffer dine foreldre seg det ene dyret etter det andre, lurer jeg på. De er ikke snille, som du skriver i et innlegg. De tar ikke vare på dyrene, sørger ikke for at hunden får jevnlig trim. Jeg er enig med deg:/ Lurt på det samme selv. Sa jeg ikke likte at de skulle skaffe seg ny katt, igjen. Mente snille i den forstand at de er glad i dyra, steller de, mat, kjærlighet osv. Anonymous poster hash: 4fb4e...072
Brimi Skrevet 21. juli 2015 #11 Skrevet 21. juli 2015 Jeg er enig med deg:/ Lurt på det samme selv. Sa jeg ikke likte at de skulle skaffe seg ny katt, igjen. Mente snille i den forstand at de er glad i dyra, steller de, mat, kjærlighet osv. Anonymous poster hash: 4fb4e...072 De er jo ikke snille mot dyra sine. Hjelper ikke å bare være "litt" snill. De gir jo menneskemat til katten som gjør at den kaster opp, det er ikke snilt. De gir ikke tilstrekkelig trim/hjernetrim til en hund som trenger en del av dette, det er ikke snilt.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #12 Skrevet 21. juli 2015 De er jo ikke snille mot dyra sine. Hjelper ikke å bare være "litt" snill. De gir jo menneskemat til katten som gjør at den kaster opp, det er ikke snilt. De gir ikke tilstrekkelig trim/hjernetrim til en hund som trenger en del av dette, det er ikke snilt. Kan jeg heller få konstruktive råd istedenfor at folk påpeker det åpenbare? Anonymous poster hash: 4fb4e...072
Brimi Skrevet 21. juli 2015 #13 Skrevet 21. juli 2015 Kan jeg heller få konstruktive råd istedenfor at folk påpeker det åpenbare? Anonymous poster hash: 4fb4e...072 Ligger jo litt råd inni der, finn fram kunnskap om dyrehold og gi dem det. Fortell dem hvordan de ikke bør gjøre det. Hvis det ikke funker, meld til mattilsynet.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #14 Skrevet 21. juli 2015 Ligger jo litt råd inni der, finn fram kunnskap om dyrehold og gi dem det. Fortell dem hvordan de ikke bør gjøre det. Hvis det ikke funker, meld til mattilsynet. Som nevnt, prøvd det før og det ble ikke godt mottatt. Aner ikke hvordan jeg skal gjøre dwt uten at det blir krangling og uvennskap. Lurer på hvordan jeg kan gå frem. Men skal søke litt mer om dyrehold i første omgang. Anonymous poster hash: 4fb4e...072
Brimi Skrevet 21. juli 2015 #15 Skrevet 21. juli 2015 Som nevnt, prøvd det før og det ble ikke godt mottatt. Aner ikke hvordan jeg skal gjøre dwt uten at det blir krangling og uvennskap. Lurer på hvordan jeg kan gå frem. Men skal søke litt mer om dyrehold i første omgang. Anonymous poster hash: 4fb4e...072 Da må du ta kontakt med mattilsynet. De tar ikke hunden eller katten med en gang heller. Kanskje det hjelper hvis informasjonen kommer fra dem?
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #16 Skrevet 21. juli 2015 Da må du ta kontakt med mattilsynet. De tar ikke hunden eller katten med en gang heller. Kanskje det hjelper hvis informasjonen kommer fra dem? Ja, kanskje . Men de kommer jo til å skjønne det er meg. Og hvis ikke kommer de til å spørre meg/ snakke med meg ang dette. Og jeg er dårlig på å lyve Takk for at du prøver å hjelpe, forrestenAnonymous poster hash: 4fb4e...072
Brimi Skrevet 21. juli 2015 #17 Skrevet 21. juli 2015 Ja, kanskje . Men de kommer jo til å skjønne det er meg. Og hvis ikke kommer de til å spørre meg/ snakke med meg ang dette. Og jeg er dårlig på å lyve Takk for at du prøver å hjelpe, forrestenAnonymous poster hash: 4fb4e...072 Hvis du forklarer hvorfor, vil de forstå da? Jeg vil tro at en sånn krangel uansett vil gå over av seg selv etter en stund, om ikke de er veldig langsinte da :-p Bare husk at du har plikt til å hjelpe/si ifra om et dyr f.eks lider. Så kan du si det til dem også, hvis de finner ut at det er deg.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #18 Skrevet 22. juli 2015 En annen ting, må katter ut om natta? Anonymous poster hash: 4fb4e...072
Brimi Skrevet 22. juli 2015 #19 Skrevet 22. juli 2015 En annen ting, må katter ut om natta? Anonymous poster hash: 4fb4e...072 Nei? :-) Jeg tør ikke å ha mine katter ute på natta, men jeg er skikkelig hønemor og da :-p Kan anbefale kattegruppa på facebook hvis du har en del spørsmål angående katt. Det kan gå veldig hett for seg noen ganger, men det er veldig mange kunnskapsrike katteeiere der :-)
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #20 Skrevet 22. juli 2015 Nei? :-) Jeg tør ikke å ha mine katter ute på natta, men jeg er skikkelig hønemor og da :-p Kan anbefale kattegruppa på facebook hvis du har en del spørsmål angående katt. Det kan gå veldig hett for seg noen ganger, men det er veldig mange kunnskapsrike katteeiere der :-) De kaster ut katta hver natt, fordi de har slutta med kattedo inne. Jeg var alene med dyra i går, var ulydig og hadde katten inne. Den gjorde ingenting(tissa/bæsja). De burde hatt katteluke, men det tviler heg på de gidder å fikse. Anonymous poster hash: 4fb4e...072
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå