Gå til innhold

Ferie ved dødehavet - noen som har vært der?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt så mye om dødehavet, og kunne tenke meg å dra dit. Kunne også tenke meg å reise litt rundt å se meg omkring.

Helt ærlig vet jeg ingenting om dødehavet og området rundt, annet enn at det er så mye salt i dødehavet at man flyter lett som en plett.

Noen som har vært der, og kan fortelle litt? :)

Anonymous poster hash: 2da1c...59c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært der! Veldig kult sted, men akkurat Dødehavet trenger ikke noe mer enn 1 besøksdag, det er tross alt ingenting annet å gjøre der enn å duppe i vannet og smøre seg inn med leire. Resten av ferien kjørte jeg rundt i Israel, og det anbefaler jeg virkelig! Mange fine byer, og veldig mye historie og religion. Personlig synes jeg gamledelen av Jerusalem og Betlehem var litt skuffende, fordi det er gjort om til markedsplass, men er jo kult å ha vært der :) Det som også er fint med Israel er at det er et ganske lite land, så på ..tja, 1 ukes tid har man liksom vært overalt og sett det som er verdt å se (og litt til).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der! Veldig kult sted, men akkurat Dødehavet trenger ikke noe mer enn 1 besøksdag, det er tross alt ingenting annet å gjøre der enn å duppe i vannet og smøre seg inn med leire. Resten av ferien kjørte jeg rundt i Israel, og det anbefaler jeg virkelig! Mange fine byer, og veldig mye historie og religion. Personlig synes jeg gamledelen av Jerusalem og Betlehem var litt skuffende, fordi det er gjort om til markedsplass, men er jo kult å ha vært der :) Det som også er fint med Israel er at det er et ganske lite land, så på ..tja, 1 ukes tid har man liksom vært overalt og sett det som er verdt å se (og litt til).

Hvor bodde du i Israel? :)

Hvordan er det å være vestlig å gå og dra rundt i Israel?

Føler du deg trygg, eller måtte du passe på visse ting? :)

Skjønner at man ikke burde fly rundt i bikini overalt, men er det greit å gå i singlet og skjørt/shorts?

Er Telaviv noe bra?

Jeg er ikke interessert i festing, ønsker å sove om natten, men eller er jeg klar for strandliv og shopping.

Har virkelig lyst til å dra til Israel. Har en venninne som var der for mange år siden, og hun syklet en tur rundt rødehavet en dag med de hun var på ferie med.

Skrevet

Hvor bodde du i Israel? :)

Hvordan er det å være vestlig å gå og dra rundt i Israel?

Føler du deg trygg, eller måtte du passe på visse ting? :)

Skjønner at man ikke burde fly rundt i bikini overalt, men er det greit å gå i singlet og skjørt/shorts?

Er Telaviv noe bra?

Jeg er ikke interessert i festing, ønsker å sove om natten, men eller er jeg klar for strandliv og shopping.

Har virkelig lyst til å dra til Israel. Har en venninne som var der for mange år siden, og hun syklet en tur rundt rødehavet en dag med de hun var på ferie med.

Vi hadde "base" i Tel aviv, så var der noen dager og jeg trivdes veldig godt der i alle fall! Min erfaring er også at det er et ganske åpent og imøtekommende land, jeg var aldri redd eller nervøs i alle fall.

Bekledning kommer jo helt an på hva man skal; hvis man skal tusle rundt i byen eller lignende er "normal" sommerbekledning helt greit, men om man skal besøke noe religiøst skal man dekke til knær og skuldre. De fleste steder har "kontorer" hvor man får låne omslagsskjørt i tekkelig lengde og sjal til å ha om skuldrene, så om det ikke er viktig å se fasjonabel ut er det en mulighet ;)

Angående Tel aviv, så bodde vi bare kanskje 10 min gange fra "handlegata" og 2 min fra strandpromenaden, men vi opplevde aldri noe støy.

Anbefaler å leie sykkel i Tel aviv en dag, og sykle rundt i byen samt langs stranda. Litt unna er det en gammel by (helt glemt hva den heter..) som er veldig fin å rusle i :)

AnonymBruker
Skrevet

Bare et lite tips som ingen fortalte meg på forhånd: flyter man på rygg i dødehavet og får saltvann inn i damehagen så svir det..

Anonymous poster hash: 0776b...0b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...