AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #1 Skrevet 21. juli 2015 til svigerdatter som aldri gir noe tilbake? Blir aldri invitert i bursdagen hennes, til jul eller mannens, altså min sønns bursdag selv om de har vært gift i ti år. Jeg gir og gir da det har føltes naturlig for meg men etterhvert som tiden går og hyggelige gester aldri gjengjeldes mister jeg litt lysten til å gi noe mer.Jeg er 70 år og sliten av at om vi skal treffes er det alltid jeg som må mobilisere, ta initiativ og rigge istand treff hos meg.Vi har spurt om å komme dit men da har hun tusen unnskyldninger at hun er sliten osv. . Jeg er kklar over at min sønn også har ansvar men han jobber og jobber mens hun har regien har jeg inntrykk av... Dette inAnonymous poster hash: 73643...9cb
Christina82 Skrevet 21. juli 2015 #2 Skrevet 21. juli 2015 Nei, det syns jeg ikke du skal fortsette med. Dette er dårlig folkeskikk av din svigerdatter. Men om du har barnebarn, så syns jeg du skal fortsette:) 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #4 Skrevet 21. juli 2015 Du kan jo prøve å la være å gi. Tror det er mange som har det som du. Kjenner til flere, sett ved selvsyn der begge handler til mormor. Flotte gaver. Når det kommer til farmor, så er ikke hun engasjert. Noen vi kjenner ga sydenreiser til mormor når hun fylte 60. Farmor hadde dag 2 mnd etter. Da kom det en plante fra sønn. Faktisk fikset av henne pga sønn var i utlandet De inviterer på middager osv. Ellers er det farmor som må lage til de. Kjenner til tilfelle der svigerdatter har spurt svigerforeldre hva de fikk av sønn til jul. Min nabo som er 69...satte foten ned. Hun beg å gi blaffen.Ikke over at hun ikke fikk noe,men at forhold var som det ble. Første bursdag hun ikke ga,så ringte sønn og spurte om hun var syk. Siden kona ikke hadde hørt noe fra henne. Hun sa at det var vel ikke tradisjon at fam utvekslet gaver? Kona hans var den som hadde regien som du sier. Over økonomi, ferier, dager, gaver, jul osv. Han er mye i utlandet. Hun liker p shoppe osv. Men når det kommer til svigersønn ER ikke det hennes bord.Ellers alle i svigerfam. De reiser og spanderer hotellferie på hennes foreldre osv. Så til deg Sett deg på sidelinjen. La andre organisere.Gi blaffen Anonymous poster hash: 72734...c76
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #5 Skrevet 21. juli 2015 Jeg har selv nær fam, men de er på en annen måte. Kom innom der for å gi en beskjed. Kunne ikke komme inn å sette meg. Hele fam i sving. Vasket,la på duker. Lurte på om d var noe stort på gang. De skulle ha et vennepar på besøk. Kommer familien så er det knapt en kaffekopp. Anonymous poster hash: 72734...c76
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #6 Skrevet 21. juli 2015 Det er på samme måte her, bare her er det konen til stesønn det er snakk om. Ser stadig at hennes familie, hans mor og deres venner er på middagsbesøk, men vi har kun blitt invitert dit på middag 1 gang. Ellers så inviterer de seg gjerne på middag hos oss. Jeg har sluttet å invitere de. Når det gjelder bursdager så ser jeg at "alle de andre" gleder seg dager i forkant (de er sånne som publiserer alt på face), og vi får en sms samme dagen. Sist så sa jeg til samboer at han gjerne måtte dra, men jeg dro ikke. Det ble til at han holdt seg hjemme. Når det gjelder gaver så er det kun min samboer (stesønns far) som får noe. Ja, han og jeg får sammen til jul da. Mens mitt barn ikke får gaver av de. Hennes navn pleier å stå på vår gave, men hvor interessant er det for en tenåring å få familiebilde av de - som atpåtil er på deling med oss Når det gjelder julekort, så var det kun til min samboer og meg. Min datter er tenåring og bor selvsagt fortsatt hjemme. Svigerdatter har også sagt at det ikke er naturlig for dem å komme i min og min datters bursdager. Når det gjelder gaver til dem så har jeg helt sluttet og engasjere meg, men kjøper til barna deres da jeg ikke har hjerte til å la foreldrenes oppførsel gå utover barna. Samboer og jeg har bodd sammen i 15 år, og stesønn har i perioder bodd hos oss. Min datter og stesønn har vokst opp som søsken, og ser på hverandre som søsken. Overfor barna deres så kalles jeg og min datter ved navn, mens venninne av svigerdatter + fostersøsken (som ikke har vært i familien så lenge) kalles tanter og onkler. T.o.m da broren til svigerdatter fikk kjæreste for noen få mnd siden, ble hun tante til barna med en gang. Har ikke noen råd å komme med, annet enn å fortelle at jeg trekker meg sakte men sikkert bort fra de. Dette gidder ikke jeg å være med på lenger, og jeg vil heller ikke være med på å støtte opp noen som så tydelig utelater min datter. Anonymous poster hash: 03c92...76f
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #7 Skrevet 21. juli 2015 Det er på samme måte her, bare her er det konen til stesønn det er snakk om. Ser stadig at hennes familie, hans mor og deres venner er på middagsbesøk, men vi har kun blitt invitert dit på middag 1 gang. Ellers så inviterer de seg gjerne på middag hos oss. Jeg har sluttet å invitere de. Når det gjelder bursdager så ser jeg at "alle de andre" gleder seg dager i forkant (de er sånne som publiserer alt på face), og vi får en sms samme dagen. Sist så sa jeg til samboer at han gjerne måtte dra, men jeg dro ikke. Det ble til at han holdt seg hjemme. Når det gjelder gaver så er det kun min samboer (stesønns far) som får noe. Ja, han og jeg får sammen til jul da. Mens mitt barn ikke får gaver av de. Hennes navn pleier å stå på vår gave, men hvor interessant er det for en tenåring å få familiebilde av de - som atpåtil er på deling med oss Når det gjelder julekort, så var det kun til min samboer og meg. Min datter er tenåring og bor selvsagt fortsatt hjemme. Svigerdatter har også sagt at det ikke er naturlig for dem å komme i min og min datters bursdager. Når det gjelder gaver til dem så har jeg helt sluttet og engasjere meg, men kjøper til barna deres da jeg ikke har hjerte til å la foreldrenes oppførsel gå utover barna. Samboer og jeg har bodd sammen i 15 år, og stesønn har i perioder bodd hos oss. Min datter og stesønn har vokst opp som søsken, og ser på hverandre som søsken. Overfor barna deres så kalles jeg og min datter ved navn, mens venninne av svigerdatter + fostersøsken (som ikke har vært i familien så lenge) kalles tanter og onkler. T.o.m da broren til svigerdatter fikk kjæreste for noen få mnd siden, ble hun tante til barna med en gang. Har ikke noen råd å komme med, annet enn å fortelle at jeg trekker meg sakte men sikkert bort fra de. Dette gidder ikke jeg å være med på lenger, og jeg vil heller ikke være med på å støtte opp noen som så tydelig utelater min datter. Anonymous poster hash: 03c92...76f Skjønner at du trekker deg. De syns ikke det er naturlig å komme i din og datters bursdag? Fy flate. Når ble det naturlig da....30 år. Men de forventer vel at du ordner og disker opp til de kommer når din samboer har dag?Anonymous poster hash: 72734...c76
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #8 Skrevet 21. juli 2015 Fortalte i tidl svar om de jeg kjente til. Jeg var en plass der de var i vår. De fortalte om den flotte ferien. (Ikke hvermannsen ferie) Der fortalte de om hva de hadde kjøpt til hennes mor og far. Det var slett ikke billig. Og til søsken av henne.Farmor ble det ikke sendt et kort til,heller ikke til hans søsken. Anonymous poster hash: 72734...c76
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #9 Skrevet 21. juli 2015 Fortalte i tidl svar om de jeg kjente til. Jeg var en plass der de var i vår. De fortalte om den flotte ferien. (Ikke hvermannsen ferie) Der fortalte de om hva de hadde kjøpt til hennes mor og far. Det var slett ikke billig. Og til søsken av henne.Farmor ble det ikke sendt et kort til,heller ikke til hans søsken. Anonymous poster hash: 72734...c76 Det handler vel om at mannen ikke vektlegger å gi gaver, gratulasjoner og oppmerksomhet, og at hun fortsetter som før med sine egne. Anonymous poster hash: 11394...98c 10
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #10 Skrevet 21. juli 2015 Det handler vel om at mannen ikke vektlegger å gi gaver, gratulasjoner og oppmerksomhet, og at hun fortsetter som før med sine egne. Anonymous poster hash: 11394...98c Jeg er vel den som styrer med gaver osv her i huset. Kunne ikke tenke meg å utelate noen da jeg har "tatt"på meg den jobbenAnonymous poster hash: 72734...c76 1
Biloba Skrevet 21. juli 2015 #11 Skrevet 21. juli 2015 Jeg er vel den som styrer med gaver osv her i huset. Kunne ikke tenke meg å utelate noen da jeg har "tatt"på meg den jobbenAnonymous poster hash: 72734...c76 Det er også mulig å tenke Jeg tar min side, han tar sin side. Du skal være bra dott for å ikke gi gave til moren din om det er viktig for deg. 11
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #12 Skrevet 21. juli 2015 Det er også mulig å tenke Jeg tar min side, han tar sin side. Du skal være bra dott for å ikke gi gave til moren din om det er viktig for deg. Enig! Anonymous poster hash: a1858...6e7 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #13 Skrevet 21. juli 2015 Hva gjør det at svigerdatter er den som har "regien" som dere kaller det? De fleste menn setter pris på at kona tar seg av gaver, hus, interiør, reiser osv. Det er ikke en uvanlig fordeling og sidestilles ikke nødvendigvis med at mannen blir overkjørt. Her i huset melder mannen seg ut av slikt og kommer på banen om han plutselig får ønsker eller jeg ber om hjelp. Tror dere må legge vekk holdningen om at det er negativt at hun har kontroll, noen må ha den! Kan dere svigermødre si at dere har overlatt "regien" til mannen deres? Når det gjelder gaver tenker jeg og at dere må nok se på sønnen deres her. Det er som andre nevner, ikke uvanlig å ta hånd om gavene til hver sin familie. Sist min mor hadde runddag, brukte jeg flere tusen på en gave jeg ønsket å gi. Av mine penger. Da min svigermor hadde samme runddag, valgte min mann å bruke 600 kr. Hadde han ville kjøpt noe til tilsvarende sum som jeg kjøpte min mor, hadde det vært helt i orden. Vi hadde tidligere en klinsj med svigermor hvor hun var forutinntatt og klandret meg for all krig i verden. Hadde hun heller valgt å prate og lytte, ville hun ha fått hørt den egentlige grunnen til at sønnen trakk seg unna. Men TS, du trenger virkelig ikke fortsette å kjøpe gaver til din svigerdatter. Jeg ville ha rådet deg til å prate med sønnen din, eller rettere sagt få han til å prate. Men det er muligens en overhengende fare for at du vil være anklagene og har bestemt deg for at det er din svigerdatter som er problemet. Og det er ingen godt utgangspunkt for dialog. Men den kalde skulderen du nå planlegger å gi, høres ganske destruktiv ut og. Anonymous poster hash: d358c...a19 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #14 Skrevet 21. juli 2015 Det handler vel om at mannen ikke vektlegger å gi gaver, gratulasjoner og oppmerksomhet, og at hun fortsetter som før med sine egne. Anonymous poster hash: 11394...98c Og han finansierer detAnonymous poster hash: 73643...9cb
Biloba Skrevet 21. juli 2015 #15 Skrevet 21. juli 2015 Og han finansierer detAnonymous poster hash: 73643...9cb Å, hvor står det at svigerdatter ikke har noen inntekt? 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #16 Skrevet 21. juli 2015 Hva gjør det at svigerdatter er den som har "regien" som dere kaller det? De fleste menn setter pris på at kona tar seg av gaver, hus, interiør, reiser osv. Det er ikke en uvanlig fordeling og sidestilles ikke nødvendigvis med at mannen blir overkjørt. Her i huset melder mannen seg ut av slikt og kommer på banen om han plutselig får ønsker eller jeg ber om hjelp. Tror dere må legge vekk holdningen om at det er negativt at hun har kontroll, noen må ha den! Kan dere svigermødre si at dere har overlatt "regien" til mannen deres? Når det gjelder gaver tenker jeg og at dere må nok se på sønnen deres her. Det er som andre nevner, ikke uvanlig å ta hånd om gavene til hver sin familie. Sist min mor hadde runddag, brukte jeg flere tusen på en gave jeg ønsket å gi. Av mine penger. Da min svigermor hadde samme runddag, valgte min mann å bruke 600 kr. Hadde han ville kjøpt noe til tilsvarende sum som jeg kjøpte min mor, hadde det vært helt i orden. Vi hadde tidligere en klinsj med svigermor hvor hun var forutinntatt og klandret meg for all krig i verden. Hadde hun heller valgt å prate og lytte, ville hun ha fått hørt den egentlige grunnen til at sønnen trakk seg unna. Men TS, du trenger virkelig ikke fortsette å kjøpe gaver til din svigerdatter. Jeg ville ha rådet deg til å prate med sønnen din, eller rettere sagt få han til å prate. Men det er muligens en overhengende fare for at du vil være anklagene og har bestemt deg for at det er din svigerdatter som er problemet. Og det er ingen godt utgangspunkt for dialog. Men den kalde skulderen du nå planlegger å gi, høres ganske destruktiv ut og. Anonymous poster hash: d358c...a19 Tja...til nå har jeg ikke sagt noe som helst, om jeg slutter å kjøpe gave til henne er vel ikke det verdens undergang. Anonymous poster hash: 73643...9cb
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #17 Skrevet 21. juli 2015 Det er - dessverre - ganske vanlig selv i 2015 at kvinnene får "ansvaret"/oppgaven med å ordne med gaver og ellers kontakt med familiene på begge sider. Veldig gammeldags, men dessverre lever denne tradisjonen videre. Til dere som blir rammet av at svigerdøtre tenker mer på sine egne foreldre enn på dere: Det er faktisk helt naturlig å bry seg mer om sin egen mamma og pappa. Ta tak i sønnene deres! Dere er mamma og pappa til sønnen, ikke til svigerdatter.... Og bli kvitt denne tullete, gammeldagse greien med at kvinnene skal ha ansvar for gaver m.m. på begge sider av familien. Dette er 2015. Sjekk kalenderen hvis dere er i tvil. Anonymous poster hash: e2cfd...c8b 8
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #18 Skrevet 21. juli 2015 Å, hvor står det at svigerdatter ikke har noen inntekt? Det har hun ikke.Min sønn har høy inntekt og forsørger henne og hun prioriterer flotte gaver til sin familie. Nårmin sønn ønsker å prioritere oss så sier hun at de har ikke råd. Hvorfor skal jeg fortsette å gi henne gaver? TsAnonymous poster hash: 73643...9cb
Biloba Skrevet 21. juli 2015 #19 Skrevet 21. juli 2015 Det har hun ikke.Min sønn har høy inntekt og forsørger henne og hun prioriterer flotte gaver til sin familie. Nårmin sønn ønsker å prioritere oss så sier hun at de har ikke råd. Hvorfor skal jeg fortsette å gi henne gaver? TsAnonymous poster hash: 73643...9cb Du trenger ikke å gi henne gave, selvsagt. Når hun ikke gir gave tilbake på så mange år, er det bare å ta hintet og spare deg for den jobben. Har din sønnen virkelig tatt opp med deg hvordan de prioriterer gaver til ulike personer i familien? 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #20 Skrevet 21. juli 2015 Det har hun ikke.Min sønn har høy inntekt og forsørger henne og hun prioriterer flotte gaver til sin familie. Nårmin sønn ønsker å prioritere oss så sier hun at de har ikke råd. Hvorfor skal jeg fortsette å gi henne gaver? TsAnonymous poster hash: 73643...9cb Hvordan vet du at hun sier de ikke har råd til gaver til deg og din familie? Har sønnen din fortalt deg dette? I så fall syntes jeg sønnen din må skaffe seg ryggrad, han bestemmer selv hva pengene han tjener skal gå til. Når det er sagt er det mange par i dag, hvor begge har inntekt, som praktiserer separat økonomi. Dersom kvinnen da prioriterer å bruke sine midler på dyre gaver til sin familie, og mannen ikke gjør dette; Er det da kvinnens feil? Hos oss er det jeg som må gå til innkjøp av alle gaver, da mannen ikke bryr seg/mener at foreldrene ikke behøver noe. Jeg forsøker å finne noe jeg tror både mine og hans foreldre vil bli glade for, mer eller mindre uavhengig av pris, og tror jeg så langt har truffet bedre på gavene til hans del av familien enn til min. Anonymous poster hash: 76602...207 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå