Gå til innhold

Bryllup med barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har hatt barn i bryllup, hva har dere gjort for at de skal trives og ikke løpe rundt og ødelegge bryllupet?

Vi er invitert i bryllup nå i sommer, på andre siden av landet, og jentene våre på 3 og 5 skal være brudepiker.

Det skal vist komme 8 barn under 10 år.

Menn nå har jeg funnet ut at brudeparet (som ikke har barn) ikke har tatt noen hensyn til barna.

De regner med at barna skal sitte pent ved bordet, være stille og spise "fancy bryllupsmiddag"

Blir de trøtte utover kvelden, kan de visst bare legge seg i en krok å sove....

Jeg synes dette er urimelig å forevnte av små barn.

Så dere som har hatt barn i bryllupet, hvordan gjorde dere det?

Anonymous poster hash: a19ea...a9a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det urimelig? Så lenge  barna er satt ved sine foreldre syntes jeg det er en helt ok forventning.

Anonymous poster hash: 20db7...126
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det urimelig? Så lenge  barna er satt ved sine foreldre syntes jeg det er en helt ok forventning.

Tja, etter min erfaring pleier bryllupsmiddager og ta flere timer, og man må være stille, spessielt under taler o.l slik at alle hører.

Dette vet jeg med sikkerhet at mine 2 ikke vil klare, og de 1-2 åringene som kommer, klarer det vel neppe heller...

Så for min del, ender det nok opp med å ta med urolige barn ut på tappe, også går jeg glipp av middagen selv...

Og helt ærlig hvor mange små barn er altetende? Jeg er ikke veldig glad for menyen selv, men jeg er voksen, og skal nok klare å dytte det ned, men ungene tror jeg det blir verre med.

Den ene av barna mine er også alergisk mot noe av maten, men det blir ikke tatt hensyn til.

Synes det er kjipt å reise langt i bryllup for å sitte på trappa med matpakke....

Har vært i ett par bryllup med barn før, og da har dem ordet ett "barnerom" og barnevennlig mat... Er ikke dette vanlig?

TS

Skrevet

Tja, etter min erfaring pleier bryllupsmiddager og ta flere timer, og man må være stille, spessielt under taler o.l slik at alle hører.

Dette vet jeg med sikkerhet at mine 2 ikke vil klare, og de 1-2 åringene som kommer, klarer det vel neppe heller...

Så for min del, ender det nok opp med å ta med urolige barn ut på tappe, også går jeg glipp av middagen selv...

Og helt ærlig hvor mange små barn er altetende? Jeg er ikke veldig glad for menyen selv, men jeg er voksen, og skal nok klare å dytte det ned, men ungene tror jeg det blir verre med.

Den ene av barna mine er også alergisk mot noe av maten, men det blir ikke tatt hensyn til.

Synes det er kjipt å reise langt i bryllup for å sitte på trappa med matpakke....

Har vært i ett par bryllup med barn før, og da har dem ordet ett "barnerom" og barnevennlig mat... Er ikke dette vanlig?

TS

Det har jeg aldri opplevd. Eneste jeg har opplevd er at barne fikk is til dessert fordi barna skulle dra før desserten. Jeg er vant med at barn sitter sammen med oss andre og spiser det vi andre får. Har ikke tenkt på det som en utfordring.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS

Er man allergisk må man si fra selv i god tid. 

Anonymous poster hash: a5b52...79d

AnonymBruker
Skrevet

Barn har ikke vondt av å spise det samme som oss andre. Og hva har det med saken å gjøre at du ikke liker maten? Annet enn at en slik holdning gjør det vanksleligere for deg selv å få barne til å lære å spise maten de blir servert uten å klage.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Virker som om TS mener folk skal planlegge bryllupet sitt med hennes barn som hoved personer.  :haar: Er det så fælt for deg ts å passe sine egne barn får du ha dem i et bur i bilen eller bli hjemme og skamme deg over egoismen din.

Anonymous poster hash: 49453...297
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Virker som om TS mener folk skal planlegge bryllupet sitt med hennes barn som hoved personer.  :haar: Er det så fælt for deg ts å passe sine egne barn får du ha dem i et bur i bilen eller bli hjemme og skamme deg over egoismen din.

Anonymous poster hash: 49453...297

Neida jeg mener ikke det!

Men jeg mener at brudeparet for sin egen del, burde tilrettelegge litt, når de inviterer så mange små barn, for å unngå det totale kaos, med grinete unger som løper rundt, sier æsj til mate de får og lager generelt støy. For det gjør så mange barn på samme sted...

Jeg skrev vel også at jeg selvsakt skal passe ungene mine jeg, men for å skåne brudeparet blir dette mest sansynlig på trappa mesteparten av tiden, for ikke å være til bry.

Ungene mine er stort sett velopdragene og greie de, men en så lang middag, kan jo være en prøvelse selv for voksne.

Allergiene har jeg selvsagt sagt i fra om for lenge siden, og siden dette er nær familie, vet de dette utmerket godt fra før av også...

Men betyr dette altså at alle små barn i bryllup sitter pent ved bordet og spiser "voksen mat" uten å lage noe bråk i 3-4 timer??

TS

• Liker 2
Skrevet

Dersom brudeparet ikke har barn selv så vet de kanskje ikke nok om barn til å se det som et problem?

Det er uansett dere som foreldres ansvar å underholde barna og jeg synes det er flott at du ønsker å planlegge hvordan dagen skal løses.  :)

Det er ikke hyggelig med utålmodige og slitne barn som skriker og trekker oppmerksomheten vekk fra brudeparet. 

Kan du forhøre deg om maten på forhånd? På den måten kan du finne ut om barna dine vil like det som blir servert eller ikke, og ta forholdsregler deretter. 

Dersom det er invitert en del barn så kan det hende det blir servert egen meny til dem?

Ellers bør du sørge for å ta med noe som kan underholde dem når de blir lei, leker, bøker eller ipads kanskje? 

Det gjerne en god tid mellom kirke og middag, da kan det være en ide å la barna være i fokus dere i mellom og løpe av seg litt energi og leke.

Om du reiser med partner kan dere kanskje bytte på å ta med barna ut i løpet av middagen om en blir langdrøyd for dem, kanskje sammen med de andre barna som også er invitert. Kjenner du dem fra tidligere?

Også er det sikkert greit om dere er innstilt på en litt tidligere kveld enn de som ikke har barn med seg, hvor da enten en av dere eller begge tar med barna hjem når de blir trette. 

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri vært borti at barn i bryllup får egen mat og eget rom?? De sitter ved bordet som alle andre og spiser det alle andre får. Er ungen allergist så sier man i fra i god tid, akkurat som du ville gjort om du selv var allergisk.

Nå vet du jo dette på forhånd så da kan du jo ta med litt ekstra mat til den allergiske ungen hjemmefra.

Hvis ungene ikke klarer å oppføre seg så må du jo bare ta de med ut av lokalet, og hvis det er et problem for deg, så burde du ha ordnet barnevakt.

Vær takknemlig for at du fikk ta med deg hele familien :)

Anonymous poster hash: d8325...bdc
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom brudeparet ikke har barn selv så vet de kanskje ikke nok om barn til å se det som et problem?

Det er uansett dere som foreldres ansvar å underholde barna og jeg synes det er flott at du ønsker å planlegge hvordan dagen skal løses.   :)

Det er ikke hyggelig med utålmodige og slitne barn som skriker og trekker oppmerksomheten vekk fra brudeparet. 

Kan du forhøre deg om maten på forhånd? På den måten kan du finne ut om barna dine vil like det som blir servert eller ikke, og ta forholdsregler deretter. 

Dersom det er invitert en del barn så kan det hende det blir servert egen meny til dem?

Ellers bør du sørge for å ta med noe som kan underholde dem når de blir lei, leker, bøker eller ipads kanskje? 

Det gjerne en god tid mellom kirke og middag, da kan det være en ide å la barna være i fokus dere i mellom og løpe av seg litt energi og leke.

Om du reiser med partner kan dere kanskje bytte på å ta med barna ut i løpet av middagen om en blir langdrøyd for dem, kanskje sammen med de andre barna som også er invitert. Kjenner du dem fra tidligere?

Også er det sikkert greit om dere er innstilt på en litt tidligere kveld enn de som ikke har barn med seg, hvor da enten en av dere eller begge tar med barna hjem når de blir trette. 

Takk for ett konstuktivt svar:)

Nei det aner nok ikke hva det vil si å ha så mange barn i bryllupet, jeg har forsøkt å fortelle dem dette, men de tror det bare blir koselig....

Vi vet menyen, og vet også at barna våre ikke kommer til å spise noe av det. Da vi forhørte oss om mulighetene for litt annen mat til barna, skulle de sjekke det med stedet, men det var visst ikke mulig...

De bare regnet med at barna kunne spise det samme som voksne, evt, bare tilbehøret (her kommer allergien inn)

Ja vi må jo bare dele på å gå ut, og dra hjem tidlig.

Men ønsker som sagt bare at brudeparet får en fin dag, som ikke blir ødelagt av barnemas og støy.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Neida jeg mener ikke det!

Men jeg mener at brudeparet for sin egen del, burde tilrettelegge litt, når de inviterer så mange små barn, for å unngå det totale kaos, med grinete unger som løper rundt, sier æsj til mate de får og lager generelt støy. For det gjør så mange barn på samme sted...

Jeg skrev vel også at jeg selvsakt skal passe ungene mine jeg, men for å skåne brudeparet blir dette mest sansynlig på trappa mesteparten av tiden, for ikke å være til bry.

Ungene mine er stort sett velopdragene og greie de, men en så lang middag, kan jo være en prøvelse selv for voksne.

Allergiene har jeg selvsagt sagt i fra om for lenge siden, og siden dette er nær familie, vet de dette utmerket godt fra før av også...

Men betyr dette altså at alle små barn i bryllup sitter pent ved bordet og spiser "voksen mat" uten å lage noe bråk i 3-4 timer??

TS

Hva er menyen siden du antar at verken du eller barna vil like maten? Og hvordan er lokalet? Er det muligheter for å være ute for barna? Da kan dere foreldre spleise på en barnevakt. Ti såpass små barn kan bli mye i et bryllup.

Vi hadde fire små i konfirmasjon og hadde alternativ mat til barna som også de voksne kunne velge. Lokalene var tilknyttet hage og det gikk kjempebra.

Anonymous poster hash: 3f3de...c2f

• Liker 3
Skrevet

Takk for ett konstuktivt svar:)

Nei det aner nok ikke hva det vil si å ha så mange barn i bryllupet, jeg har forsøkt å fortelle dem dette, men de tror det bare blir koselig....

Vi vet menyen, og vet også at barna våre ikke kommer til å spise noe av det. Da vi forhørte oss om mulighetene for litt annen mat til barna, skulle de sjekke det med stedet, men det var visst ikke mulig...

De bare regnet med at barna kunne spise det samme som voksne, evt, bare tilbehøret (her kommer allergien inn)

Ja vi må jo bare dele på å gå ut, og dra hjem tidlig.

Men ønsker som sagt bare at brudeparet får en fin dag, som ikke blir ødelagt av barnemas og støy.

TS

Middagen blir i alle fall lang for dine barn dersom de ikke kan spise noe av maten.

Kan det være en løsning at dere tar med dere mat til dem som lett kan varmes opp der?

Det kommer jo ann på hvor middagen skal holdes, og jeg vet at der er regler når det kommer til medbragt mat osv på restauranter etc. (jobber selv i bransjen) Men de fleste steder som holder bryllupsmiddager vil nok være medgjørlige og behjelpelige med slikt dersom dere tar kontakt på forhånd og forklarer at det gjelder allergiske barn. 

Det er jo for alles beste at de har det bra. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som har hatt barn i bryllup, hva har dere gjort for at de skal trives og ikke løpe rundt og ødelegge bryllupet?

Vi er invitert i bryllup nå i sommer, på andre siden av landet, og jentene våre på 3 og 5 skal være brudepiker.

Menn nå har jeg funnet ut at brudeparet (som ikke har barn) ikke har tatt noen hensyn til barna.

De regner med at barna skal sitte pent ved bordet, være stille og spise "fancy bryllupsmiddag"

Jeg har vært i to stk med barn. Barn kjeder seg i voksenliv. Du forventer ikke at barn skal sitte så lenge ved en middag som det er i bryllup. Lange taler osv. Da ber man om sutrete unger.

Noen laget en egen krok til barna. Med tegneserier, byggesaker. Anbefaler foreldre å kjøpe med noe Nytt av leker til ungene som engasjerer.

I det ene så var det et sider hvor det var salong med tv. Der kjørte tegnefilmer. Populært.

Så har jeg vært der, der hverken foreldre eller brudepar har tenkt på noe. Et mareritt for alle sammen. Toåringen hylte under middagen etter en time. Hu på et år ble løftet fra det ene fanget til det andre,i forsøk på å roe.

Anonymous poster hash: 8e941...c8e

• Liker 3
Skrevet

Kan dere ta med tegnesaker, puslespill el. som barna kan holde på med for seg selv, i en krok på gulvet`eller på et eget bord? Du kan også ta med litt mat å ha i bakhånd hvis middagen er veldig lite barnevennlig, og det ikke tas hensyn til allergi.

Av hensyn til brudeparet bør noen ta en prat med dem, og si fra at barna ikke kommer til å klare å sitte rolig under en lang  (og i alle fall for dem kjedelig) middag. Da er det bedre at det settes opp et bord litt på siden i lokalet så barna kan gå litt til og fra, da får både barn og voksne en fin dag.

• Liker 1
Skrevet

Har aldri vært borti at barn i bryllup får egen mat og eget rom?? De sitter ved bordet som alle andre og spiser det alle andre får. Er ungen allergist så sier man i fra i god tid, akkurat som du ville gjort om du selv var allergisk.

Nå vet du jo dette på forhånd så da kan du jo ta med litt ekstra mat til den allergiske ungen hjemmefra.

Hvis ungene ikke klarer å oppføre seg så må du jo bare ta de med ut av lokalet, og hvis det er et problem for deg, så burde du ha ordnet barnevakt.

Vær takknemlig for at du fikk ta med deg hele familien :)

Anonymous poster hash: d8325...bdc

Å invitere åtte barn under ti år i bryllup uten å tilrettelegge er å be om sutring og masing. En bryllupsmiddag med taler tar lang tid, å tro at barn sitter stille og hører på er å leve i en egen drømmeverden. Og det er vel meningen at gjestene skal hygge seg? Også barna?

• Liker 3
Skrevet

Vi skal ha noen barn under middagen hos oss. Tre av jentene skal være blomsterpiker. De skal alle få ett eget bord. Har ordnet med to tenåringer om å passe på barna under middagen, vi skal ha buffet men barna får pølser og pølsebrød på bordet sitt. Skal ha papirduk som de kan tegne på, puslespill og kort. Dette for at barna skal kose seg og også få følelse av at de er på fest 👍🏻

Etter middagen skal de hjem med tenåringene. Alle får hver sin goodiebag med seg tilrettelagt hver enkelt. Gutta får Playstation spill og jentene film. Så kan de fortsette å kose seg mens mor og far kan feste.

Det er ofte vanskelig å vite hvordan barn er når en ikke har de selv. Jeg hadde tatt meg en prat med bruden om det er greit at du har med noe til å underholde barna og noe mat de liker. Hadde ikke plagd meg hvertfall 👍🏻

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i bryllup flere ganger som barn og satt selvsagt stille ved bordet med min mor. Vi gikk nok litt tidligere enn de andre, men min mor kunne ikke drikke alkohol pga sykdom likevel og ble dårlig på kvelden.

Anonymous poster hash: 23b9d...ed7
AnonymBruker
Skrevet

Har nylig vært i bryllup med våre to barn på 1 og 4 år. Det gikk kjempe bra. Uten at brudeparet hadde lagt opp til noe spesielt for barna, tenk det.

Da vi takket ja på vegne av barna var vi forberedt at vi var nødt til å ta vare på og underholde våre egne barn. Maten bekymret jeg meg ikke det grann for, men barna har desverre aldri vært vant til spesial behandling og vet at man spiser det som blir servert og aldri sier æsj eller uffer seg over det som blir servert. Den minste har selvfølgelig ikke så mye språk enda, så det gjelder i hovedsak barnet på 4.

Barnet på 4 snakket vi med i forkant. Så barnet viste hvordan det var forventet at man oppfører seg. Og det gikk strålende.

Vi måtte gå en liten tur ut med barnet på 1 under middagen så det fikk springe i fra seg et øyeblikk. I tillegg hadde vi med litt bestikkelser i form av snacks som passet dem begge.

Barna fikk ikke delta langt ut over kvelden og vi la dem på hotellrommet til vanlig tid, der overtok en barnevakt. Hadde det ikke vært hotellrom hadde vi forlatt festen for en stund for å legge barna der vi skulle sove og lagt de, før barnevakt tok over.

Dersom du synes det blir for vanskelig å ta vare på barna dine kan du jo takke nei på vegne av dem.

Jeg mener barna ikke har vondt av å lære og oppføre seg og siste stille når de er ganske små. Det er en dag, og de har ikke vondt av å kjede seg litt :-)

Anonymous poster hash: 8230d...120

• Liker 3
Skrevet

Hei. Vi hadde barn i bryllupet, ganske mange også. Inviterte bare nærmeste familie, og familien har ganske mange barn. Vi passet alle sammen på for det første å være måteholden på alkoholen. Vi tilpasset bryllupet veldig etter barna for at de skulle trives, men de som ikke har barn vet ikke hvor vanskelig det kan være noen ganger  :fnise:  Det beste du kan gjøre er å ta en snakk med barna på forhånd, men det skal nok gå helt fint. Men jeg kjenner jo ikke barna dine da. Vi hadde bryllupet på en barnevennlig plass (hunderfossen) og det hjalp veldig på. Vi lagde en pose til barna som de fikk på plassen sin under middagen med tegnesaker og slikt, og aktivitets-bord etterpå med diverse spill. Hva med å foreslå å hjelpe henne med å lage et aktivitets-bord til barna til etter middagen? Det er veldig greit for brudeparet også at barna ikke blir trøtte og leie. Og dere kan jo høre om dere får lov til å ha med litt tegnesaker hvis de skulle bli urolige under middagen? Jeg vil til slutt si at jeg ikke synes det er så kjempeurimelig av dem, for jeg hadde sikkert ikke tenkt på det selv før jeg fikk barn. Og alle legger jo opp bryllupet sitt slik de føler for det  :blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...