Gjest Mocchhaa Skrevet 21. juli 2015 #1 Skrevet 21. juli 2015 Kjøpte en iphone i 2014 tror jeg, og det var noe feil med den (løs del inni) fra dag en. Den funket fint en god stund, til den bare ble værre og værre. Jeg sente den inn og fikk en erstaningsenhet. Den sluttet selvfølgelig å funke som normalt etter 4 mnd (en måned etter 3 mnd garantien, yeyy) Spørstmålet er, har jeg NOEN rettigheter her? Jeg mener, telefonen burde jo ha vart vesentlig lenger, og jeg har fått det med meg slik at reklamasjonsretten bare gjleder for varer kjøpt i utlandet. Greit nokk, men burde jeg ikke fått en ny telefon eller ett avslag i det minste? Den funket jo bare i 4 mnd, når den gamle var knapt ett år gammelt. Etter hva jeg har forstått nå, så har jeg vel ingenitng jeg kan gjøre med det, men føler det er litt teit ordning at jeg får en erstatningenhet som funket svært kort tid, når den jeg sente inn ikke var særlig gammel engang. Har jeg noen rettigheter, eller er dette case closed?
Glitnir Skrevet 21. juli 2015 #2 Skrevet 21. juli 2015 Den er kjøpt i/fra utlandet? Da er det vedkommende lands regler som gjelder (med mindre det er en nettside som retter seg spesifikt mot Norge), så da må du sjekke forbrukerrettighetene i det landet.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #3 Skrevet 21. juli 2015 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34 Les og lær. Forbrukerkjøpsloven gjelder for Forbruker kjøp i Norge, i Norske (fysiske) butikker. Garanti er noe butikker gir i tillegg til forbrukerens rettigheter etter Forbrukerkjøpsloven. Netthandel er hjemlet i annen lov, husker ikke hva den heter, men det står i lenken over. Når telefonen er kjøpt på nett og fra utlandet gjelder lovene i alndet den er kjøpt fra. (Derfor er det risikofylt å kjøpe dyrere ting på nett, fra utlandet. Og risikoen må du nok her ta på deg selv.)Anonymous poster hash: 815a3...c37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå