Gå til innhold

Sjekker banken bruk av kredittkort ved refinansiering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig spørsmål men; sjekker kunderådgiver hos banken når kredittkort ble nedbetalt ifm med søknad om lån? Jeg hadde nemlig maxet ut kredittkortet mitt, men brukte feriepengene til  å betale tilbake (dropper ferie i år), og resten er satt på sparekonto. Nå trenger jeg å låne litt penger til opp-pussing av leiligheten, og lurer på om rådgiver sjekker når ting ble betalt tilbake, eller bare at kortet nå ikke er tatt ut noe på? Og sjekker de hva jeg har brukt penger på? Ekstralånet er helt forøvrig helt forsvarlig både ifht inntekt og boligens verdi (har lån på 40% av verdien).

Anonymous poster hash: 6c501...0e9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har jo ikke gjeld på det pr i dag, og jeg skulle tro det er hovedpoenget. Du har altså ikke noen utgifter på det lenger, som kan vanskeliggjøre at du låner mer hos banken til oppussing. Det ville jeg ansett som at det teller positivt. Det er også positivt økonomisk sett at du ikke bare reiste på ferie og levde i sus og dus for feriepengene, mens renta på kredittkortet hjemme tikket av sted. Isteden prioriterte du å betale ned dyr gjeld og droppet feriereisen i år. Det står det respekt av, og viser god prioriteringsevne.

Med kun 40% i gjeld på boligen, står du ganske sterkt, skulle jeg tro. Men selvsagt, jeg jobber jo ikke i din bank :- )

Anonymous poster hash: 72a4c...3e9
Skrevet

Forbruksmønsteret blir vurdert ved en lånesøknad. Da ser rådgiver på transaksjoner på kontoene dine, inkludert hvordan du bruker kredittkortene dine. Har du nedbetalt kreditten med feriepengene dine er det positivt. Det viser at du har vilje til å betale for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Forbruksmønsteret blir vurdert ved en lånesøknad. Da ser rådgiver på transaksjoner på kontoene dine, inkludert hvordan du bruker kredittkortene dine. Har du nedbetalt kreditten med feriepengene dine er det positivt. Det viser at du har vilje til å betale for deg.

Syntes faktisk dette er litt skummelt. Ikke at de kan se på transaksjonene i seg selv, men at man kan bruke hva du har brukt penger på subjektivt mot deg. Det finnes jo faktisk ingen bibel som forteller deg hva som er god bruk av penger, folk liker forskjellige ting, og det som ses på som sløsing av deg kan ha verdi for andre osv. 

Og hvordan skal man se at man bruker akkurat feriepengene på å betale ned? Blir dette kodet som feriepenger på en eller annen måte?

Anonymous poster hash: cb0c1...b6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg aldri opplevd når jeghar søkt om lån. Jeg har levert papirer ang inntekt og budsjett for hva jeg bruker pengene på. Har aldri fått noe spørsmål om kontoutskrifter for å se på transaksjonene der.

Anonymous poster hash: 581b9...49e

Skrevet

Og hvordan skal man se at man bruker akkurat feriepengene på å betale ned? Blir dette kodet som feriepenger på en eller annen måte?

Anonymous poster hash: cb0c1...b6c

Banken ser jo at det kommer inn en større sum penger på en viss dato, f.eks. 20. juni. Bankene vet jo som alle andre folk at lønningen til folk i juni ER feriepenger.... så den innbetalingen trenger ikke "kodes" som noe.

La oss si at det er 40.000, bare for å ta en sum. Dagen etter at denne summen er kommet inn på konto, betaler trådstarter en regning av kredittkortet på omtrent samme beløp. Det skal vel ikke så mye hjerneceller til for å se at her har bank-kunden betalt kredittkortregningen med feriepengene.

Banken hun tenker å søke lånet i, er etter hva jeg forstår, samme banken som har gitt henne kredittkortet, og som hun har konto i. De kan dermed se alle inn- og utbetalinger, samt hvem pengene ved regningsbetalinger har gått til.

Skrevet

Dette har jeg aldri opplevd når jeghar søkt om lån. Jeg har levert papirer ang inntekt og budsjett for hva jeg bruker pengene på. Har aldri fått noe spørsmål om kontoutskrifter for å se på transaksjonene der. Anonymous poster hash: 581b9...49e

Har du konto i banken blir det sett på transaksjonene på konto for å vurdere forbruksmønsteret. Dette er ikke noe vi informerer kunden om blir gjort. Jeg jobber med lån og dette er noe som må vurderes. Er du ny kunde vil det variere litt om du blir bedt om å levere kontoutskrifter eller ei. For solide kunder som står oppført med lite gjeld, og helst en del formue, på selvangivelsen, blir det ofte ikke innhentet. Hovedregelen der jeg jobber er at det skal inn kopi av kontoutskrifter. I hovedsak for å se at det ikke blir betalt på forbruksgjeld, brukt mye på spilling på nett ol.
AnonymBruker
Skrevet

Bankene gjør en kredittsjekk på deg før du får refinasiere, låne eller ønsker å åpne konto i en ny bank.

Anonymous poster hash: 13981...b09

AnonymBruker
Skrevet

Har du konto i banken blir det sett på transaksjonene på konto for å vurdere forbruksmønsteret. Dette er ikke noe vi informerer kunden om blir gjort. Jeg jobber med lån og dette er noe som må vurderes. Er du ny kunde vil det variere litt om du blir bedt om å levere kontoutskrifter eller ei. For solide kunder som står oppført med lite gjeld, og helst en del formue, på selvangivelsen, blir det ofte ikke innhentet. Hovedregelen der jeg jobber er at det skal inn kopi av kontoutskrifter. I hovedsak for å se at det ikke blir betalt på forbruksgjeld, brukt mye på spilling på nett ol.

Jeg har ikke tatt lån i bank hvor jeg har vært kunde, men de har kun fått vanlig info om inntekt og gjort normal kredittsjekk. Vanlige småsummer ut og inn av div kontoer er jo fullstendig uinteressant om en ellers har en ryddig økonomi og et budsjett i god balanse. Jeg for min del hadde sagt nei takk til å låne fra en bank som hadde krevd å få se kontoutskriftet.

Anonymous poster hash: 581b9...49e

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Jeg har hatt boliglån og kredittkort i samme bank i over ti år, aldri vært for sein med betaling for noen av delene. Sist jeg endre på boliglånet var ikke forbruk oppe til diskusjon i det hele tatt, men da var kredittkortgrensen min også betydelig lavere enn i dag. Jeg lever kanskje litt for godt innimellom, men jeg har aldri hatt problemer med å betale regningene mine eller hatt noe inkassotrøbbel, så jeg håper vel at det skal telle mer enn at jeg brukte/bruker en del penger på reise, spise ute og handle god mat. Forbruket mitt kan reguleres ned ved behov. Tenker jeg bestiller meg en time og hører med rådgiver :)

Syns forøvrig det er merkelig at banken sjekker hva du bruker pengene din på sånn helst spesifikt. Jeg kan forstå at store betalinger til nettspill og lugubre kontoer i utlandet skaper reaksjoner, men utrygt (pinlig) at kundekonsulenten kan sjekke hvor mye du handler fra kondomeriet, bruker på psykolog, handler på apoteket o.l. "Klart du kan få lån AB, men da må du kutte ned på mengden kondomer og glidekrem hver mnd"  :eeeh:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er faktisk blitt informert om det tidligere - men det var rett og slett fordi jeg har to bankkontoer og i forbindelse med refinansiering ba de om at jeg satte deres konto som inntektskonto for at de kunne anse forbruket. 

Anonymous poster hash: f6ff0...bc6

AnonymBruker
Skrevet

Syns forøvrig det er merkelig at banken sjekker hva du bruker pengene din på sånn helst spesifikt. Jeg kan forstå at store betalinger til nettspill og lugubre kontoer i utlandet skaper reaksjoner, men utrygt (pinlig) at kundekonsulenten kan sjekke hvor mye du handler fra kondomeriet, bruker på psykolog, handler på apoteket o.l. "Klart du kan få lån AB, men da må du kutte ned på mengden kondomer og glidekrem hver mnd"  :eeeh:

Hehe jeg tenkte det samme. 

Skrevet

Syns forøvrig det er merkelig at banken sjekker hva du bruker pengene din på sånn helst spesifikt. Jeg kan forstå at store betalinger til nettspill og lugubre kontoer i utlandet skaper reaksjoner, men utrygt (pinlig) at kundekonsulenten kan sjekke hvor mye du handler fra kondomeriet, bruker på psykolog, handler på apoteket o.l. "Klart du kan få lån AB, men da må du kutte ned på mengden kondomer og glidekrem hver mnd"  :eeeh:Anonymous poster hash: 6c501...0e9

Om du handler på kondomeriet, apoteket eller betaler for timer hos psykolog er ikke noe som rådgiver bryr seg om. Dette er normale ting å bruke penger på. Det vi ser etter er om det blir betalt på forbruksgjeld eller annen gjeld som ikke kunden har nevnt (det er mange som unnlater å nevne at de har forbruksgjeld), og om forbruket er å anse som normalt. Om en lånesøknad er i grenseland i forhold til om en kunde har økonomi til å betjene lånet, kan forbruksmønsteret være med å tippe søknaden i den ene eller andre retningen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du handler på kondomeriet, apoteket eller betaler for timer hos psykolog er ikke noe som rådgiver bryr seg om. Dette er normale ting å bruke penger på. Det vi ser etter er om det blir betalt på forbruksgjeld eller annen gjeld som ikke kunden har nevnt (det er mange som unnlater å nevne at de har forbruksgjeld), og om forbruket er å anse som normalt. Om en lånesøknad er i grenseland i forhold til om en kunde har økonomi til å betjene lånet, kan forbruksmønsteret være med å tippe søknaden i den ene eller andre retningen.

Siden du jobber med dette, har jeg et spm.

Leser dere beskrivelsen for utgående sum? Eller stiller ekstra spm. om dere vil ha klarhet i noe?

Jeg har betalt inn store summer til mitt sameie de siste månedene. Det er ikke fellesutgifter eller 'vanlige' kostnader, men det er ekstra innbetalinger de har krevd av alle eiere pga. en utbedring i bygget.

På samme måte har jeg betalt noen litt store summer til f.eks. forsikring og internett, fordi jeg har forskuddsbetalt. 

Lurer på om dette er ting banken kan anse som urimelig store kostnader. Eller om dere sjekker med kunden hvorfor summene evt. er litt store. 

Skrevet

Siden du jobber med dette, har jeg et spm. Leser dere beskrivelsen for utgående sum? Eller stiller ekstra spm. om dere vil ha klarhet i noe? Jeg har betalt inn store summer til mitt sameie de siste månedene. Det er ikke fellesutgifter eller 'vanlige' kostnader, men det er ekstra innbetalinger de har krevd av alle eiere pga. en utbedring i bygget.På samme måte har jeg betalt noen litt store summer til f.eks. forsikring og internett, fordi jeg har forskuddsbetalt.  Lurer på om dette er ting banken kan anse som urimelig store kostnader. Eller om dere sjekker med kunden hvorfor summene evt. er litt store.  Anonymous poster hash: f6ff0...bc6

Det er ikke slike ting vi ser på. Hvis det dukker opp betalinger som gjelder forbrukslån/kredittkort spør vi gjerne kunden om dette om kunden ikke har nevnt dette selv i forbindelse med lånesøknaden. Det samme om vi ser det er betalinger til statens inkrevingssentral, kredinor, Lindorff ol som kan tyde på gjeld kan ha blitt misligholdt. Vi ser også etter barnetrygd og barnebidrag som viser at kunden har barn. Det er faktisk en del som "glemmer" at de har barn.

Ved å sjekke transaksjoner kan det også bli avdekket tilfeller av f.eks hvitvasking av penger og "svarte" inntekter. Dette kommer vi dessverre over en del ganger.

De aller fleste har ingen ting å frykte ved at rådgiver sjekker kontoen. Oppfordringen min er å ikke tilbakeholde viktige opplysninger som f.eks forbruksgjeld, inkasso, barn, private lån osv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...