Gå til innhold

Overlockmaskin, verdt det? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i mange år hatt en helt enkel vanlig symaskin, og har forsåvidt greid meg greit med den, men merker at det irriterer meg at alle sømmer først må sikksakkes for så å sy plagget sammen. Syns heller ikke kantene blir fine, så da blir det ekstra arbeid for å brett de inn og skjule selv om ingen egentlig ser det på vrangsiden. Pga dette syr jeg langt mindre enn jeg egentlig har lyst til. Jeg har en kroppsfasong som ikke er så enkel å finne klær til, og skulle gjerne lagt mer selv, evt fått finere sømmer/kanter/opplegg på de klærene jeg syr om, ute eller inn. Symaskinen jeg har nå er av enkleste sort, kun rett og sikksakksømmer, ulik stinglengde, regulering av trådspenning og knapp for å sy "feil vei", så det er ikke så mange alternativer. Lurer derfor på om jeg skal investere i en overlockmaskin, men etter å ha lest mye rundt på nettet er det veldig forskjellig hva folk mener. Noen her som har erfaringer de vil dele? Er overlock så gull som folk sier, eller er det bare mas? Trenger jeg både overlock og coverlock eller kan jeg klare meg med overlock i første omgang? Og hvilket merke/modell er best? 

Anonymous poster hash: bbbb0...e59
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med dette, men en ivrig tv titter på "Det store symesterskapet" som har gått på NRK1, og deltakerene der var veldig glad i overlockmaskinene de hadde til rådighet.

Anonymous poster hash: 9d56a...b96
Skrevet

Nå er jeg ubrukelig på symaskin, men jeg har en samboer som syr en del og hun elsker overlockmaskinen sin. Det meste kan jo gjøres uten, men det er mye enklere og raskere med. Det eneste hun angrer på er at hun ventet så lenge med å kjøpe en.

AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner som har investert i Overlock-maskin, simpelten elsker maskinene, og syr mer enn før. Husk at du fortsatt kommer til å bruke vanlig symaskin mest. Og at det å tre Overlock-maskin er en kunst. Men sitter man fast, så finnes det fine instruksjonsvideoer på Youtube.

Anonymous poster hash: fa8f5...1a2
Skrevet

Jeg syr ikke så mye på grunn av helsa, men jeg er veldig glad i overlocken min! Forenkler veldig mye! Å tre den lærer du. Tror jeg brukte over 1 time på å tre den første gang, men så går det fortere og fortere :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, nå fikk jeg enda mer lyst på! Må bare finne ut hvilken modell som passer meg (og lommeboken) best :)

Anonymous poster hash: bbbb0...e59
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det kombi overlock og vanlig?

Anonymous poster hash: 869ba...87c

Skrevet

Finnes det kombi overlock og vanlig?

Anonymous poster hash: 869ba...87c

Tror ikke det, men det finnes kombi overlock og cover.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du syr en del er det absolutt verdt det! Angrer på at jeg ikke kjøpte min før, det går så utrolig mye raskere med overlock. Man lærer seg kjapt å tre den altså, jeg satt også med det lenge den første gangen, men nå går det uten problemer, det bare ser vanskelig ut fordi det er så mange tråder ;)

Hvis du er litt tålmodig er det innimellom mulig å kjøpe demo-maskiner (med garanti) fra noen forhandlere til redusert pris, det kan du gjerne spare en tusenlapp på. Vet både tonje.no og symaskiner.no har det.

Anonymous poster hash: 85171...f8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...