AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #1 Skrevet 21. juli 2015 Jeg og min datter har akkurat vært på en ferie sammen med hennes oldemor og noen andre slektninger. Og det har gått alt annet enn smertefritt. Datteren min har asperger syndrom og trenger derfor mye forbredelse og rutiner for at hun skal ha det optimalt. Hun har også en udiagnosert spiseforstyrrels. Jeg snakket med alle de voksne før turen om at alt som har med grensesetting og matinntak å gjøre var det jeg som skal håndtere. Fordi da er sjansen for at hun "utagerer" minst. Men det ble allerede på dag 2 klart at dette ikke ble overholdt fra de andre og jeg måtte hele tiden minne de voksne på at de måtte trekke seg unna. Det ble kommentert at de avgjørelsene jeg tok ikke var det de ville gjort foran datteren min. Så det skapte mye dårlig stemning. I tillegg liker ikke hun å bli tatt bilde av. Og det er ikke lett for hun å si sin mening og stå opp for seg selv. Dette jobber vi mye med. Og hun fikk det til på turen å gi beskjed på en veldig god måte at hun ikke ville bli tatt bilde av. Hver gang gjorde de det likevel. Jeg konfrontert oldemoren med at hun sa nei, og da må de la være å gjøre det. Svaret jeg fikk var at hun gjør det hun vil for det er hennes kamera. Jeg har prøvd og prøvd å gi beskjed på en ok måte for å redde ferien for datteren minn, og det ser ut til at hun ikke har lagt merke til alt. Men jeg har fått hele ferien ødelagt. Jeg er så sliten etter den turen at jeg ikke føler at det har vært ferie i det hele tatt. Hadde dere tatt det opp I ettertid med denne oldemoren eller bare latt d gå? Jeg har prøvd i 2 uker å få henne til å forstå hva hennes oppførsel gjør med datteren min. Hadde ikke det vært for at jeg var tett på hele tiden og avverget/komanserte så hadde det vært to uker med raserianfall. Jeg har tenkt så mange ganger at hadde bare de sett hva som hadde skjedd hvis jeg ikke var så tett på hadde de trodd og hørt på med. Men jeg kan jo ikke ofre min datter sitt velvære for at voksne mennesker skal forstå hvorfor det er så viktig å håndtere datteren min på den måten jeg gjør. Det er jo ikke noe jeg finner på, men etter 8 år med prøving og feiling sammen har vi funne "oppskriften" som fungerer for vår lille familie. Det ble langt dette. Takk for at dere leste. Jeg trenger sårt litt synspunkter på dette for jeg er rådvill. Anonymous poster hash: 2f345...0db
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #2 Skrevet 21. juli 2015 Du har all grunn til å være forbanna. Ville nesten vurdert å nektet å tilbringe tid med desse menneskene til de viser forståelse om jeg var deg. Men jeg ville tatt det opp med dem i en situasjon der din datter ikke er til stede. Forklar konsekvensene av oppførselen deres, gi dem informasjon om asberger og informer om at dere kommer til å trekke dere tilbake dersom de ikke endrer seg. Det med å ta bilde av det hun vil fordi det er hennes kamera er også feil. Hun har ikke lov å ta masse bilder av noen uten samtykke Anonymous poster hash: 56444...32a 19
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #3 Skrevet 21. juli 2015 Du har all grunn til å være forbanna. Ville nesten vurdert å nektet å tilbringe tid med desse menneskene til de viser forståelse om jeg var deg. Men jeg ville tatt det opp med dem i en situasjon der din datter ikke er til stede. Forklar konsekvensene av oppførselen deres, gi dem informasjon om asberger og informer om at dere kommer til å trekke dere tilbake dersom de ikke endrer seg. Det med å ta bilde av det hun vil fordi det er hennes kamera er også feil. Hun har ikke lov å ta masse bilder av noen uten samtykke Anonymous poster hash: 56444...32a Jeg har prøvd og prøvd. Tatt utskrift fra nettsider om aspergers. Men det går ikke inn. Jeg er så på grensen til å bli direkte barnslig I håndtering av dette med kamera. Å rett og slett troppe opp hos henne å ta bilder i lang tid. Men jeg skal ikke gjøre det for noen må jo oppføre seg som voksne. Men det frister. En ting er hvertfall sikkert. Det er at besøkene fremover blir korte. TSAnonymous poster hash: 2f345...0db 1
Tss Skrevet 21. juli 2015 #4 Skrevet 21. juli 2015 Om de ikke respekterer hva du og datteren din sier, ville jeg ikke latt dem møte hun. Enkelt og greit. Når de forstår hva dere mener og respekterer dere, ville jeg prøvd igjen, men med korte besøk. 11
Gjest supernova_87 Skrevet 21. juli 2015 #5 Skrevet 21. juli 2015 Jeg har prøvd og prøvd. Tatt utskrift fra nettsider om aspergers. Men det går ikke inn. Jeg er så på grensen til å bli direkte barnslig I håndtering av dette med kamera. Å rett og slett troppe opp hos henne å ta bilder i lang tid. Men jeg skal ikke gjøre det for noen må jo oppføre seg som voksne. Men det frister. En ting er hvertfall sikkert. Det er at besøkene fremover blir korte. TSAnonymous poster hash: 2f345...0db Jeg har ingen gode tips. Men jeg kan si en ting, du har all grunn til å føle deg sliten og sint. Jeg tror jeg hadde klikka i vinkel. Så i mine øyne håndterer du dette med stor ro. Sender deg varme tanker, og håper du finner en god løsning på det, og en måte å gi deg selv noen gode feriedager uten stress og mas fra annen familie.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #6 Skrevet 21. juli 2015 Jeg har ingen gode tips. Men jeg kan si en ting, du har all grunn til å føle deg sliten og sint. Jeg tror jeg hadde klikka i vinkel. Så i mine øyne håndterer du dette med stor ro. Sender deg varme tanker, og håper du finner en god løsning på det, og en måte å gi deg selv noen gode feriedager uten stress og mas fra annen familie. Jeg har vært på så nært med å klikke flere ganger men har da tatt med meg datteren min og gått en annen plass. Min datter reagerer sterkt på å se meg sinna så det ville bare gjort vondt verre. Vi har et par dager nå før hun skal til faren som vi finner på ting. Og de skal vi virkelig utnytte. Så får jeg heller hente meg inn når hun har reist til faren. TSAnonymous poster hash: 2f345...0db 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #7 Skrevet 21. juli 2015 Jeg har ingen gode tips. Men jeg kan si en ting, du har all grunn til å føle deg sliten og sint. Jeg tror jeg hadde klikka i vinkel. Så i mine øyne håndterer du dette med stor ro. Sender deg varme tanker, og håper du finner en god løsning på det, og en måte å gi deg selv noen gode feriedager uten stress og mas fra annen familie. Jeg har vært på så nært med å klikke flere ganger men har da tatt med meg datteren min og gått en annen plass. Min datter reagerer sterkt på å se meg sinna så det ville bare gjort vondt verre. Vi har et par dager nå før hun skal til faren som vi finner på ting. Og de skal vi virkelig utnytte. Så får jeg heller hente meg inn når hun har reist til faren. TSAnonymous poster hash: 2f345...0db 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #8 Skrevet 21. juli 2015 Forstår og kan oldemor noe om denne lidelsen? Når man er oldemor,så er du ikke ung. I hennes tid,hørte de ikke om aspergers. Vi har selv en oldemor som ikke skjønner en lidelse her. Barnet ser normalt ut osv.Anonymous poster hash: 000fc...be0 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #9 Skrevet 21. juli 2015 Forstår og kan oldemor noe om denne lidelsen? Når man er oldemor,så er du ikke ung. I hennes tid,hørte de ikke om aspergers. Vi har selv en oldemor som ikke skjønner en lidelse her. Barnet ser normalt ut osv.Anonymous poster hash: 000fc...be0 i dette tilfellet virker det ikke som at oldemor bryr seg i det hele tatt. TS har skrivd ut masse fra nettet og prøvd å lære alle sammen men det blir stadig ignorert. så da skjønner jeg at ts blir sliten og lei. Anonymous poster hash: fbb4e...f80 1
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #10 Skrevet 21. juli 2015 Jeg hadde ikke godtatt dette rundt mitt barn med aspergers syndrom. Det virker på meg som om oldemor ikke kan noe om denne lidelsen. Kanskje hun tenker at du er overbeskyttende ovenfor datteren din? Jeg skjønner at du ikke ville la oldemor holde på som hun vil, bare for å vise henne hva som skjer hvis hun ikke respekterer grensene til datteren din, da det nok ville ha ødelagt ferien i en mye større grad for datteren din og deg. Jeg synes det er en uting å ikke respektere grenser, men dette er spesielt viktig for barn med slike diagnoser! Så jeg ville ha gitt henne litt informasjon om diagnosen, og forklart til henne at ditt barn ikke er som andre barn på enkelte områder. Anonymous poster hash: 73388...dc7
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #11 Skrevet 21. juli 2015 Jeg er AB over. Jeg så nå at du har prøvd å informere oldemor. Da ville jeg ha gjort besøkene korte, og dratt dersom det blir alt for mye for datteren din. Hun må lære seg å ta hensyn. Anonymous poster hash: 73388...dc7 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #12 Skrevet 21. juli 2015 Forstår og kan oldemor noe om denne lidelsen? Når man er oldemor,så er du ikke ung. I hennes tid,hørte de ikke om aspergers. Vi har selv en oldemor som ikke skjønner en lidelse her. Barnet ser normalt ut osv.Anonymous poster hash: 000fc...be0 Jeg har snakket såpass mye med henne om det at hun burde hvertfall om hun ikke forstår sykdommen, forstå at det er dette jeg som mor ønsker i fht barnet mitt. Og respektere mine valg som mor. Hun er helt klar i hodet og hun viser forståelse for et av hennes barnebarns sykdom som på mange områder kan ligne asperger. TsAnonymous poster hash: 2f345...0db
Biloba Skrevet 21. juli 2015 #13 Skrevet 21. juli 2015 Det er slitsomt nok med autismeutfordringer om en ikke skal sloss mot velmenende familie og omgangskrets også. Det høres ut som du har gjort ditt for at de skal kunne få en forståelse for din datters og din situasjon. Det har likevel ikke ført fram. Da ville jeg tilspisset budskapet. "Kari" er avhengig av at ting skjer på en for henne forutsigbar måte, for at hun skal ha det bra og fungere godt. For at vi skal kunne være sammen over flere dager, er det en _betingelse_ at dere respekterer de retningslinjene jeg gir. Ellers kan det kun bli korte besøk. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #14 Skrevet 21. juli 2015 Jeg lurer litt på hvorfor datteren din ikke får profesjonell hjelp med spiseforstyrrelsen, men ellers vil jeg bare si at du virker som en virkelig fantastisk mor! Anonymous poster hash: 18d67...616
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #15 Skrevet 21. juli 2015 Jeg lurer litt på hvorfor datteren din ikke får profesjonell hjelp med spiseforstyrrelsen, men ellers vil jeg bare si at du virker som en virkelig fantastisk mor! Anonymous poster hash: 18d67...616 Mange aspergere har problemer med mat, uten at det er en klassisk spiseforstyrrelse. Det vil derfor ikke bare være å finne første og beste psykolog, hun/han har kanskje hverken kompetanse til å diagnostisere eller behandle dette hos et barn med asperger. Anonymous poster hash: 5b1fd...f5c 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #16 Skrevet 21. juli 2015 Jeg lurer litt på hvorfor datteren din ikke får profesjonell hjelp med spiseforstyrrelsen, men ellers vil jeg bare si at du virker som en virkelig fantastisk mor! Anonymous poster hash: 18d67...616 Så lenge ingen kommenterer hva hun spiser og hvor mye hun må spise går det stort sett bra. Hun får i seg mat fra alle matgrupper. Selv om variasjon innenfor gruppene er liten. Og hun får kosttilskudd. Men får hun en kommentar på at hun spiser lite, hun må spise opp o.l så kan hun la være å spise resten av dagen. Og gjerne dagen etter også hvis personen som kommenterte er tilstede. Jeg er den eneste som kan ha noen som helst samtale med henne om mat og hva som kan være lurt å spise. Vi har en avtale om at mens hun spiser så skal vi ikke snakke om mat hvis ikke hun tar d opp selv. Hun styrer selv hva hun vil smake av ny mat. Denne strategien har ført til at hun nå har begynt å spise mat som hun har nektet å spise i 4 år. TSAnonymous poster hash: 2f345...0db 7
Vox_populi Skrevet 21. juli 2015 #17 Skrevet 21. juli 2015 Nå skriver jeg ikke dette for å være vemmelig, men i beste mening: Kvinner har det med å kjefte. Hjelper det ikke å kjefte, så kjefter de mer. Jeg tror at det nå er kommet til et punkt der du har informert familien din grundig nok om dette kasus og de løsninger du har kommet fram til. Siden det du sier ikke ser ut til å kunne trenge inn, må du ta neste skritt og opplyse om at inntil videre vil og kan du ikke ta jenta med på besøk til familien. Ikke gå ut med det, men tenk for deg selv: i ett år, i første omgang. Det vil nok da gå opp for dem at dette var ikke vanlig kjerringmas, men at du faktisk mente alvor. Selv kan du jo besøke familien, om det passer, men ha ikke med deg jenta. 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #18 Skrevet 21. juli 2015 Du høres ut som en bra mor, TS Anonymous poster hash: 2eaba...e3a 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #19 Skrevet 21. juli 2015 Nå skriver jeg ikke dette for å være vemmelig, men i beste mening: Kvinner har det med å kjefte. Hjelper det ikke å kjefte, så kjefter de mer. Jeg tror at det nå er kommet til et punkt der du har informert familien din grundig nok om dette kasus og de løsninger du har kommet fram til. Siden det du sier ikke ser ut til å kunne trenge inn, må du ta neste skritt og opplyse om at inntil videre vil og kan du ikke ta jenta med på besøk til familien. Ikke gå ut med det, men tenk for deg selv: i ett år, i første omgang. Det vil nok da gå opp for dem at dette var ikke vanlig kjerringmas, men at du faktisk mente alvor. Selv kan du jo besøke familien, om det passer, men ha ikke med deg jenta. Det er jo det som blir det neste, men jeg syntes det er vanskelig da jeg allerede har kuttet ut en del av familien pga baksnakking. Og to eldre familiemedlemmer er hun ikke med å besøker lenger pga de er dement og agressiv væremåte som lager store problemer I etterkant av besøk. Jeg har ikke stor familie i utgangspunktet. Men endrer ikke de hvordan de oppfører seg mot min datter snart så har jeg ikke noe valg. Jeg føler meg ganske aleine oppi denne kampen. Min datter bor hos meg og er bare hos sin far en helg i mnd. Jeg har også brukt mye tid på å få far til å forstå. Jeg tror jeg bare er lei av den evige kampen for at min datter skal bli forstått og respektert for den hun er. Og ikke for den alle vil at hun skal være. TSAnonymous poster hash: 2f345...0db 2
Celtic Heart Skrevet 21. juli 2015 #20 Skrevet 21. juli 2015 De I vår familie som ikke respekterer vår sønns grenser får ikke lenger besøk av oss. Her også går matinntaket bra hvis man holder kjeft om hva og hvor mye han spiser. Han er nesten altspisende så vi er ikke bekymret. Velmenende familie trenger vi ikke. Gutten trenger å bli respektert for den han er og slik Bør det være for datteren din også. Vi har 4 familiemedlemmer som ikke lenger får besøk av oss mer enn absolutt høyst nødvendig. Som oftest er ikke gutten med I det hele tatt lenger når vi besøker noen av disse.ø 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå