Gå til innhold

Katt med infisert sår, dyrlege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget på fredag at ene pusina mi har fått er kloremerke eller lignende i ansiktet. Jeg har renset det hver dag med klorhexidin, og smurt på bittelitt bacimycin (som hun vasker av med en gang såklart...). I dag virker ikke såret noe bedre enn på fredag, og det ser ut som om det er litt puss blandet med blodet i skorpa. I tillegg er huden helt hoven rundt såret; så hoven at hun har et "hull" i pelsen. Jeg har null erfaring med dette selv med alle årene jeg har hatt katt nå :P Jeg mener hun bør til dyrlegen, mannen mener vi skal se det enn ut onsdag hvertfall. Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville sett det an om hun ellers er frisk og rask. Spiser og koser som vanlig. Gjør selv det på mine. Ofte blir du sendt hjem med antibiotika fra veterinær og personlig mener jeg man ble være litt restriktive med det på dyr også. Jeg renser og tar vekk puss og smører med pyrisept. Vanlig sår stell altså. Fått ok fra min veterinær på at jeg kan gjøre det sånn.

Anonymous poster hash: 3e96b...24d

Skrevet

Hun er som vanlig, men hun viser tydelig at hun synes det er vondt å bli tatt på den siden av ansiktet, selv ikke i umiddelbar nærhet til såret. Om vi klapper henne på den siden av ansiktet vrir hun seg bort. Hun liker vanligvis å bli klødd på kinnet, og den andre siden går helt fint.

AnonymBruker
Skrevet

Hun skulle kanskje hatt skjerm på sånn at hun ikke driver og vasker og styrer borti såret.

Anonymous poster hash: 00a31...7c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta henne til dyrlege du, ikke usannsynlig har det kommet noe bakterier inn under. Huden som du ikke får vasket bort. Hunder er i alle fall sårbare for sånt pga løs .

Tror det beste å vaske såret med er sterilt saltvann eller springvann, for så å la det være. Google sårstell.

Anonymous poster hash: e2911...b97

AnonymBruker
Skrevet

Katteskinn er både sterkt og veldig seigt så en infeksjon under huden/skinnet har desverre en evne til å spre seg under huden/skinnet.

En tur til vetrinæren for å få tømt byllen og få resept på antibiotika pleier være den beste løsningen på det problemet du beskriver.

Anonymous poster hash: 6b92e...033
  • Liker 5
Skrevet

Hun skulle kanskje hatt skjerm på sånn at hun ikke driver og vasker og styrer borti såret.

Anonymous poster hash: 00a31...7c9

Ja hun skulle helt klart hatt en sånn, irriterer meg litt at vi fikk bodyer til de når de ble sterilisert, og ikke sånn skjerm, for den hadde vært nyttig å ha nå!

Ta henne til dyrlege du, ikke usannsynlig har det kommet noe bakterier inn under. Huden som du ikke får vasket bort. Hunder er i alle fall sårbare for sånt pga løs .

Tror det beste å vaske såret med er sterilt saltvann eller springvann, for så å la det være. Google sårstell.

Anonymous poster hash: e2911...b97

En av fosterpusene våre fikk infeksjon i såret etter sterilisering, og da fikk jeg beskjed av dyrlegen om å bruke klorhexidin (sårrens) og bacimycin (salve som inneholder littegranne antibiotika og er antibakteriell), derfor jeg har brukt det nå :)

Katteskinn er både sterkt og veldig seigt så en infeksjon under huden/skinnet har desverre en evne til å spre seg under huden/skinnet.

En tur til vetrinæren for å få tømt byllen og få resept på antibiotika pleier være den beste løsningen på det problemet du beskriver.

Anonymous poster hash: 6b92e...033

Ja jeg tror nok det blir en dyrlegetur i morra, skal ringe de nå og sette opp en avtale :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke verre enn at du ringer en veterinær og hører. Da vet du svarer kommer fra kompetente fagfolk.

Anonymous poster hash: dc4a9...401
AnonymBruker
Skrevet

Når katten min har fått infisert sår, så har det ikke grodd før det har blitt renset opp under huden. Hvis du ikke går til dyrlegen kommer nok såret til å lukke seg, og så blir det en byll med puss under huden som etterhvert sprekker. Hos dyrlegen renser de opp. Noen ganger åpner de opp såret mens andre ganger sprøyter de bare salve inn i såråpningen. Og så får du med deg antibiotika som du skal gi i noen dager. Det er fort gjort og noe dyrlegene gjør ofte.

Anonymous poster hash: d847f...972
  • Liker 1
Skrevet

Vi fikk imacillin mixtur da vår katt tråkket et glasskår inn i poten sin i jula og det ble skikkelig betent. Han fikk og en sprøyte med litt sterkere antibiotika hos vetrinær. Prøvde og med sårsave et par dager, men det ble verk og typisk infisert sårlukt av det, like greit å ta det før det blir verre.

• Liker 1
Skrevet

Vi var hos dyrlegen idag :) han klemte hull på kulen og vi fikk beskjed om å fortsette å rense som vi ha gjort :) det var ikke mye puss der nå og han fikk ut alt mente han. Men hadde hun blitt gående sånn så kunne det blitt en stor infeksjon som antagelig hadde spredt seg opp til øyet (såret er rett under øyet).

Så da regner jeg med at det går bra nå! ^_^

• Liker 1
Skrevet

Vi var hos dyrlegen idag :) han klemte hull på kulen og vi fikk beskjed om å fortsette å rense som vi ha gjort :) det var ikke mye puss der nå og han fikk ut alt mente han. Men hadde hun blitt gående sånn så kunne det blitt en stor infeksjon som antagelig hadde spredt seg opp til øyet (såret er rett under øyet).

Så da regner jeg med at det går bra nå! ^_^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...