AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #1 Skrevet 20. juli 2015 Hei, Beklager om jeg virker uvitende, men har ikke hatt tid til å sette meg inn i de nye reglene for huskjøp. Har garanti for bank om lån med kausjonist på 15%. Har ca. 5% egenkapital. Betyr det at jeg ikke kan by på leilighet med de nye reglene?Anonymous poster hash: 0b283...cf9
Gjest Blondie65 Skrevet 20. juli 2015 #2 Skrevet 20. juli 2015 Spør banken din! De er faktisk de eneste som kan svare.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #3 Skrevet 21. juli 2015 Er de virkelig de eneste som kan svare? En regelendring bør vel innebære regler som gjelder for alle. Som i at må stille med X eller Y. Postet her fordi jeg håpet noen kunne forklare.Anonymous poster hash: 0b283...cf9 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #4 Skrevet 21. juli 2015 Er de virkelig de eneste som kan svare? En regelendring bør vel innebære regler som gjelder for alle. Som i at må stille med X eller Y. Postet her fordi jeg håpet noen kunne forklare.Anonymous poster hash: 0b283...cf9 Det er så forskjellig fra bank til bank at det ikke finnes noe fasitsvar på det. Derfor ba Blondie deg om å kontakte banken din. Vi vet da ikke hva slags avtaler du har med banken din. Anonymous poster hash: 841e9...d55 2
Alison Skrevet 21. juli 2015 #5 Skrevet 21. juli 2015 Hvis du har fått innvilget et finansieringsbevis, kan det brukes så lenge dette er gyldig. Ved fornying av finansieringsbevis vil det alltid bli tatt en ny vurdering både i forhold til din økonomiske situasjon og eventuelle regelendringer. Har du ikke noe finansieringsbevis, må du ta kontakt med banken. Det kan fremdeles være mulig å få lån hvis du har realkausjonist (tilleggsikkerhet), men det er færre som får det nå etter de nye reglene. Har du ikke noe egenkapital i det hele tatt bør du uansett tenke deg godt om. Det er en risiko å kjøpe bolig med 100 % belåning. Du blir veldig sårbar for svingninger i markedet, spesielt nå som vi ser at boligprisene enkelte steder går ned. Vi vet ikke hvor store ringvirkninger problemene i oljeindustrien vil få for økonomien, og også boligprisene, fremover. Er du avhengig av realkausjon bør du ha romslig økonomi + ha en solid buffer. Ellers kan veien bli kort til å ta opp dyr forbruksgjeld hvis det dukker opp noe uforutsett, noe som igjen er negativt for økonomien din. Vær klar over at det er et stort ansvar å være realkausjonist. Det er er også et større ansvar for låntager å ha realkausjonist. Hvis låntager ikke klarer å betjene lånet vil det få store konsekvenser også for realkausjonisten. Som du ser kan selv ikke jeg som jobber med lån gi deg noe fasit på om du får lån med realkausjonist. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 21. juli 2015 #6 Skrevet 21. juli 2015 Er de virkelig de eneste som kan svare? En regelendring bør vel innebære regler som gjelder for alle. Som i at må stille med X eller Y. Postet her fordi jeg håpet noen kunne forklare.Anonymous poster hash: 0b283...cf9 Du spurte om ditt finansieringsbevis gjelder eller er endret grunnet nye regler. Dette kan kun banken din svare på. Hva de nye reglene er, på generell basis, er et helt annet spørsmål. Det kan vi lett svare på, dersom det er det du lurer på.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #7 Skrevet 21. juli 2015 Finansieringabevis gjelder ut sin tid. Vi kjøpte leilighet med finansieringsbevis fra mars, nye regler ville i dag gitt oss et annet finansieringsbevis. Men ja, hør med banken som utstedte detAnonymous poster hash: 003bd...c16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå